Beeld geeft kleuren, blijft zwart en PC boot slecht

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 11:45

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Mensen,
Ik was vanavond een spelletje aan het spelen viel plots mn pc uit, toen ik em opnieuw liet booten zaten er allemaal groene/roze/gele strepen door het scherm heen (dus in DOS nog voordat hij windows opstart)..
Hij laadt windows XP, maar zodra ik bij het aanmeld scherm kom wordt me beeld zwart en zie ik niks meer... hij lijkt wel gewoon te booten want hij is nog wel aan het laden.
Het vreemde is dat als ik mijn bios inga dat ik GEEN strepen of rare kleuren krijg maar gewoon normaal beeld. Ook als ik mijn HD loskoppel (en hij dus geen windows opstart) krijg ik normaal beeld.

Soms doet ie het ineens weer, en kan ik gewoon weer op de pc.. maar zodra ik een spel speel valt ie na een uur weer uit met hetzelfde probleem.
Tevens heb ik achterin mijn kast nog een D-bracket met verklikker lampjes (kunnen 16 combinaties van foutmeldingen geven, tot een fout in de processor, geheugen, mobo, videokaart en HD aan toe.. maar deze geven allemaal groen licht, dus niks aan de hand en systeem is aan het booten).

Wat zal er nou toch aan de hand kunnen zijn??
(Heb de pc ook al helemaal stofvrij gemaakt, en de processor temperatuur lag rond de 60 graden toen hij uitviel, maar dat is de processor altijd, heb em ook al een tijdje af laten koelen maar dit hielp ook niet)

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Temp GPU gechecked?

Gezien de leeftijd ervan kan het heel goed zijn dat hij kaduuk is, test eens met een andere?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het zo zie is je videokaart (of het geheugen daarvan) stuk. Probeer eens dat ding te vervangen of beter te koelen mocht hij erg warm worden.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
de GPU op de videokaart?
Hoe kan ik die testen? Heb geen andere pc alleen een laptop.....
Ik vermoed dat t niet aan de videokaart ligt want soms werkt het wel, zit op dit moment in MSDOS zonder me HD en dan heb ik geen last van strepen en zie ik gewoon 'normaal' beeld
temperatuur van de vid-kaart kan ik niet zien via de BIOS.

(ook wel raar dat die verklikkerlampjes niks aangeven dan? )

[ Voor 28% gewijzigd door koekjah op 05-01-2007 23:04 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik denk zomaar dat het aan mn HD ligt,
als ik boot vanaf een floppy van WIN98 krijg ik geen rare strepen te zien in dos e.d. kan dit kloppen?
Ik heb een NFTS partitie dus kan niet via DOS naar mn harde schijf....

Hoe kan ik nou uitvinden of het aan mn HD ligt of aan mn Videokaart? voordat ik morgen het verkeerde koop...
hardware mag niet geruild worden dus

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

koekjah schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 23:03:
de GPU op de videokaart?
Hoe kan ik die testen? Heb geen andere pc alleen een laptop.....
Ik vermoed dat t niet aan de videokaart ligt want soms werkt het wel, zit op dit moment in MSDOS zonder me HD en dan heb ik geen last van strepen en zie ik gewoon 'normaal' beeld
temperatuur van de vid-kaart kan ik niet zien via de BIOS.

(ook wel raar dat die verklikkerlampjes niks aangeven dan? )
Ehh, je hebt daar geen DOS, dat is gewoon je POST (en dat is iets heel anders dan een OS).
Dat je daar geen last hebt van strepen is logisch, er wordt namelijk vrijwel geen geheugen gebruikt op de videokaart. MAar om die kaart te testen is heel makkelijk, duw er gewoon een andere in.

en die verklikkerlampjes zoals jij ze noemt zijn gewoon debugleds (D-LED). Enige wat deze kunnen aangeven is of een pc al dan neit post. En posten zal je systeem (ook met brakke VGA) prima doen.
koekjah schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 00:01:
Ik denk zomaar dat het aan mn HD ligt,
als ik boot vanaf een floppy van WIN98 krijg ik geen rare strepen te zien in dos e.d. kan dit kloppen?
Ik heb een NFTS partitie dus kan niet via DOS naar mn harde schijf....

Hoe kan ik nou uitvinden of het aan mn HD ligt of aan mn Videokaart? voordat ik morgen het verkeerde koop...
hardware mag niet geruild worden dus
Dat het aan de hdd ligt is erg onwaarschijnlijk, als je boot vanaf een floppy (met win98) gebruik je net als in de post vrij weinig videogeheugen en wordt er neit echt een beroep gedaan op de grafische mogelijkheden van je gpu, grote kans dat dat er dus prima uitziet.

om je probleem te achterhalen kun je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens doornemen.

Overigens is het zo dat hardware prima geruild mag worden, maar dat is weer een andere discussie.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
In dos laad hij waarschijnlijk geen drivers waardoor je kaart niet volledig aangesproken word.
Hierdoor kan het voorkomen dat hij dan de problemen niet geeft. Dus het hoeft niet perse aan de HD te liggen.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Jullie hebben me overtuigd,
Ik ga morgen een nieuwe videokaart halen. Nu heb ik alleen GEEN PCI-E slot op mn moederbord, dus ben ik min of meer 'verplicht' om een AGP kaartje te halen.. (correct me if i'm wrong)..

Is er nou veel (merkbaar) verschil tussen AGP en PCI-E ?
Ik zit te denken aan de Geforce 6200A 256MB AGP, iemand ervaringen hiermee?

Verwijderd

ga je voor je iets koop eerst dit doen.

Verwijdert de drivers van je videokaart. (eventueel via windows safe mode)
Start de pc een keer op zonder de nieuwe drivers weer in te zetten.
Start de pc weer en doe dan een instal van je drivers.

Jij zal namelijk niet de eerste zijn die door een game die plotselings stop een driver corruptie veroorzaakt waardoor windows gaat flippen (aangezien je geen probleem heb met opstarten )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 01:13 ]

Pagina: 1