Ik heb thuis sinds een half jaar ongeveer een media-server. Hierop draait Gentoo Linux met een 2.6 serie kernel. Ik gebruik software raid om mijn hardeschijven te bundelen en een beetje veiligheid creeren (ja,ik weet dat raid geen backup is). Ik draai 7 schijven in RAID5 en 2 in RAID1. Ik gebruik op beide volumes XFS. Ik heb hiervoor destijds gekozen omdat sinds kort je een raid5 volume kan laten groeien terwijl hij online is en hetzelfde voor het XFS bestandssysteem. Combineer dit met de hotplug ondersteuning van de meeste s-ata drives (kaarten & drivers) en je hebt een fijne mix voor uptime.
Het probleem is echter dat het geheel teveel verbruikt. Naast de raid hardeschijven is er nog een simpele bootschijf (ironisch dat het 'belangrijkste' niet gemirrort wordt maar dat doet nu even niet terzake). We spreken dus over 10 hardeschijven. Toen ik vroeger 3 hardeschijfjes voor opslag gebruikte kon ik met hdparm -S de standby tijd instellen en na 5 minuten gingen ze naar bed. Om wakker te worden als ik een samba share bezocht.
Mijn vraag is dus kan het kwaad om de schijven in slaap te brengen als je raid volumes gebruikt met een journalised filesystem. Ik heb nog wat informatie bijgevoegd :
Het probleem is echter dat het geheel teveel verbruikt. Naast de raid hardeschijven is er nog een simpele bootschijf (ironisch dat het 'belangrijkste' niet gemirrort wordt maar dat doet nu even niet terzake). We spreken dus over 10 hardeschijven. Toen ik vroeger 3 hardeschijfjes voor opslag gebruikte kon ik met hdparm -S de standby tijd instellen en na 5 minuten gingen ze naar bed. Om wakker te worden als ik een samba share bezocht.
Mijn vraag is dus kan het kwaad om de schijven in slaap te brengen als je raid volumes gebruikt met een journalised filesystem. Ik heb nog wat informatie bijgevoegd :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| lapetus analog_ # uname -a
Linux lapetus 2.6.17-gentoo-r8 #6 Sun Oct 8 17:27:33 CEST 2006 i686 AMD Sempron(tm) Processor 2800+ GNU/Linux
lapetus analog_ # cat /proc/mdstat
Personalities : [raid0] [raid1] [raid5] [raid4] [raid6]
md1 : active raid1 sdb1[1] hdd1[0]
195358336 blocks [2/2] [UU]
md0 : active raid5 sdh1[4] sdg1[2] sdf1[1] sde1[3] sdd1[5] sdc1[6] sda1[0]
1465175424 blocks level 5, 64k chunk, algorithm 2 [7/7] [UUUUUUU]
unused devices: <none> |
code:
1
2
3
| 7xWDC WD2500JS-00NCB1 1xST3200822AS 1xMaxtor 6Y200P0 |