[Stille PC] videokaart in de weg?

Pagina: 1
Acties:

• _Zedd_
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoi,

ik wil een zo stil mogelijke all-round computer bouwen zonder met water te gaan spelen. De BBG van Januari was de basis maar het moet stiller. Hiervoor zat ik aan de volgende combi te denken:
  • Antec Performence One P180 (link, SPR)
  • MSI P965 Neo-F (of een Asus P5)
  • Scythe Ninja Rev B (link)
  • Asus EN7600GT SILENT/2DHT/256M (link)
Nu weet ik dat de Ninja gemakkelijk in de P180 past maar ik weet niet of de combinatie met de open geklapte EN7600GT en de Ninja ook past 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999%5Cimages%5Cproducts%5C1097%5C1097_m.jpg + Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/cpu/ninja_plus-revb/SCNJ1100P-side_m.jpg = :?

Past dit?

Natuurlijk kan de koeling van de Asus ook dicht blijven maar dat is niet optimaal qua koeling.

GMT-8

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Ik heb het ook in een AOpen H600 kast. Het past niet, maar ik heb uhm daarom een beetje schuin gezet, de videokaart is stressed ong. 52 graden dus het valt mee.

Edit: ik heb trouwens wel de Scythe Ninja Plus rev. b, dus met koeler.

[ Voor 18% gewijzigd door deCube op 05-01-2007 20:43 ]

Work hard & be brave.

Verwijderd

Ik heb zelf net even gemeten en op de p5b zit tussen de Ninja en de videokaart 6 a 7 centimeter ruimte.
Ik weet niet hoeveel ruimte die koeling in beslag neemt, maar ik denk dat het misschien net past.

• _Zedd_
  • Niet online
Ik ga ook voor de Ninja RevB vanwege de mounts, de ventilator gebruik ik mogelijk niet.

SPR laat zien dat er wel wat ruimte is maar veel is het niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/p180/system-wiring.jpg

De P180 heeft een VGA duct, mogelijk kan/moet ik die gebruiken (en aanpassen) om voor genoeg koeling te zorgen

GMT-8

• _Zedd_
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:59:
Ik heb zelf net even gemeten en op de p5b zit tussen de Ninja en de videokaart 6 a 7 centimeter ruimte.
Ik weet niet hoeveel ruimte die koeling in beslag neemt, maar ik denk dat het misschien net past.
Ik ben bang van niet. Ik heb geen exacte maat maar ik denk dat de afstand van draaipunt tot het einde van de koeling minimaal 12 cm is. Een foto op de asus site laat zien dat de backplate even groot is als de koeling.

GMT-8

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik heb het opgelost door van gigabyte de 7600GT aan te schaffen:
http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2235

Temperaturen zijn met een goede airflow erg netjes

MSI heeft ook een stille versie, maar die koelde toch behoorlijk wat minder volgens reviews
http://www.msi.com.tw/pro...ro_vga_detail.php?UID=742

[ Voor 11% gewijzigd door FireWood op 05-01-2007 21:41 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 12:04
Paar opmerkingen,

Ik kwam zelf niet uit met een Ninja Rev. B. maar alleen met een Rev. A. (had een dag eerder geweest en je had hem nu in huis, heb hem teruggestuurt). Let dus goed op hoe het bij jou uit komt. Voor mij is het een dual machine met 2 van die blokken boven elkaar, maar toch. De mounting van de Ninja Rev. B. ziet er zowiezo extreem fragiel uit. Enige toevoeging is dat hnet op een AM2 plankje past als extra. Ik zou niet op AM2 pinnen, globaal verbruiken s939 CPU's minder. Alles wat DDR2 bespaard aan energie, komt terecht bij de geheugencontroller. On-Die dus bij AMD. Intel valt zowiezo af als je stilte wil. Misschien presteerd Intel per Watt globaal beter, ze meten de TDP anders en bij AMD ligt het globaal al lager.

De videokaart. Als je een goede all-rounder wil, zou ik kiezen voor een 7600GS die passief gekoeld wordt van fabriek af met een normaal blokje, of een zwaardere kaart met een Artic Silencer. Dan ben je op een zeer stille en efficiënte manier meteen die warmte kwijt uit je kast. Waar je anders tegen aan loopt met een heatpipe gekoelde 7600GT, er komt een groter moment te staan op je VGA poort en je zit alleen die Ninja op te warmen met je VGA kaart. Dus al zou het passen, wat is het nut?

Haal liever dus een 7600GS. Heb je ook in dual DVI en alle poespas, geheel passief, zonder heatpipe. Koop van die besparing liever goede geluidsdempingsmatten.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Als je voor safe wil spelen, neem dan deze . Deze is wél passief gekoelt, maar zit niet voor de CPU koeler :)

Edit:
Stelde iemand anders ook al voor |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 21:25 ]

• _Zedd_
  • Niet online
bedankt, ik zal deze eens goed bekijken.
Hardware Junk schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 21:21:Ik kwam zelf niet uit met een Ninja Rev. B. maar alleen met een Rev. A. (had een dag eerder geweest en je had hem nu in huis, heb hem teruggestuurt). Let dus goed op hoe het bij jou uit komt. Voor mij is het een dual machine met 2 van die blokken boven elkaar, maar toch. De mounting van de Ninja Rev. B. ziet er zowiezo extreem fragiel uit. Enige toevoeging is dat hnet op een AM2 plankje past als extra. Ik zou niet op AM2 pinnen, globaal verbruiken s939 CPU's minder. Alles wat DDR2 bespaard aan energie, komt terecht bij de geheugencontroller. On-Die dus bij AMD. Intel valt zowiezo af als je stilte wil. Misschien presteerd Intel per Watt globaal beter, ze meten de TDP anders en bij AMD ligt het globaal al lager.
Ik was van plan de Ninja te combineren met de C2D. Ik was in de veronderstelling dat een C2D minder vermogen kost bij vergelijkbare AM2 cpu.

GMT-8

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 12:04
_Zedd_ schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:46:
Ik was van plan de Ninja te combineren met de C2D. Ik was in de veronderstelling dat een C2D minder vermogen kost bij vergelijkbare AM2 cpu.
Hier moet je afwegen. Ik zou zelf voor een AMD s939 3800 dual core gaan, de media center uitvoering die een max TDP van 35W heeft. Ik ben een purist en heb er in dat geval best 200 euro meer voor over. Ik ben nu gegaan voor HE Opterons omdat EE's gewoon niet te verkrijgen zijn.

Ieder beetje extra prestatie op dit moment heeft zijn tol mbt energie consumptie. Op dit moment zou Intel de beste zijn met het leveren van prestatie per W. Ik vind het niet erg de prestatie te halveren als ik hierdoor 20% minder verbruik.

Voor de meesten is prestatie 1) en voor sommigen verbruik 2). Bij mij ligt de gebruikerservaring, de interactie met het systeem, erg hoog. Ik denk dus wel in prestatie maar niet in rauwe snelheid. Vandaar dat ik een dual dual-core Opteron aan het bouwen ben. Die zal waarschijnlijk 90% idle zijn. Dan heb ik nog 4x 800MHz aan power en is meer dan zat. Een AMD zou idle veel minder verbruiken dan Intel. Dat was mijn beweegreden over te stappen van mijn energiezuinige dual Xeon 2400 Low-Voltage.

Wat jij aan kaart, heb je helemaal gelijk in. Maar mijn PC staat 24/7 aan en idle staat dan zeer hoog. Het gaat mij er niet om hoe hoog mijn 3Dmark score is, maar hoe snel Office opent als ik even snel wat wil tikken. Als je niet snapt waar ik naar toe wil, kan ik het eventueel nog wel duidelijk maken met een rekensom.

Immer met mijn redenaties, minder verbruik is minder koeling is minder geluid. Met de Scythe is ooit het hoogste record OC actieve koeling gehaalt, ik heb 2 van die torens om semi-passief te kunnen draaien.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• _Zedd_
  • Niet online
Bedankt voor de tips maar nu moet ik nogmaals een goed gaan nadenken welke CPU ik zal nemen. Een lage TPD en dus laag verbruik is wenselijk maar of ik daar bij een AM2 €200 extra voor over heb......alhoewel ik met de huidige PC ook 4 jaar heb volgehouden.

Een goed stil alround systeem vinden is geen makkie. Ik ga nog sleutelen aan mijn winkelwagen.

GMT-8

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Misschien een idee om een andere koeler dan de boxed versie te nemen.
Een echt stille weet ik zo niet, de Arctic Freezer 7 Pro schijnt wel goed te zijn.

Verder zijn de Arctic Silentium Pro's wel stil, er zit bijvoorbeeld een HD Muffler in waardoor je de hard disk veel minder hoort.

• _Zedd_
  • Niet online
Ik ben een aantal dingen van plan voor een stille setup:
  • Antec P180, stille kast waarbij met 120mm fans indirecte koeling goed mogelijk is. Een review op SPRC en de opzet bij mijn broer heeft me tot deze kast gebracht icm de Ninja ......... maar hij moet nog stiller 8)
  • Antec HE430 PSU, (ref:SPRC) redelijk stille voeding met genoeg vermogen en de stroomkabels zijn demontabel.
  • Scythe Ninja, groot koelblok waarbij indirecte koeling ook genoeg is voor een AM2 of C2D.
  • Samsung Spinpoint HDD, een van de stilste harddisks van dit moment.
  • Gigabyte 7600GT Passive, een passieve kaart die wel past icm de Ninja
  • ?Pabst/Nexus? 120mm ventilatoren @ 6V
Dus de hamvraag (voor mij dan) een AM2 EE @ 35W (met +200€) of een C2D?

GMT-8

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
_Zedd_ schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 19:54:
Ik ben een aantal dingen van plan voor een stille setup:
  • Antec P180, stille kast waarbij met 120mm fans indirecte koeling goed mogelijk is. Een review op SPRC en de opzet bij mijn broer heeft me tot deze kast gebracht icm de Ninja ......... maar hij moet nog stiller 8)
  • Antec HE430 PSU, (ref:SPRC) redelijk stille voeding met genoeg vermogen en de stroomkabels zijn demontabel.
  • Scythe Ninja, groot koelblok waarbij indirecte koeling ook genoeg is voor een AM2 of C2D.
  • Samsung Spinpoint HDD, een van de stilste harddisks van dit moment.
  • Gigabyte 7600GT Passive, een passieve kaart die wel past icm de Ninja
  • ?Pabst/Nexus? 120mm ventilatoren @ 6V
Dus de hamvraag (voor mij dan) een AM2 EE @ 35W (met +200€) of een C2D?
Ik zou een Core 2 Duo doen _/-\o_ . Verbruikt ook niet veel, en is toch een stuk krachtiger dan de AMD.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
Oke, even terug naar de passieve videokaartkoeling. Het ontwerp van Asus rekent op de fan van je CPU koeler om de warmte af te dragen. Nu is de GPU koeler van Asus niet compattible met de Ninja koeler. Dus heb je een goede airflow nodig in je kast zoals bij bijna elke passieve koelers. Maar een AC Accelerro X1/2 is veel stiller dan de extra 3 casefans die nodig zijn om een fatsoenelijke airflow te crieeren. Dus ga eerder voor een videokaart met een actieve stille koeling van AC want ik weet dat de Zalman koelers meer herrie maken. En het velengt de levensduur van je kaart en het is ook de meest veilige oplossing.
Verder zou ik zeker voor een C2D gaan omdat deze uitermate goed presteerd qua energieverbruik. En de Antec behuizing is helaas niet de stilste die je kan vinden wat vind je van deze oplossing:

http://www.azerty.nl/prod...1-silent-midi-tower-.html
http://www.azerty.nl/prod...-500-500-watt-retail.html

Een van de stilste voedingen en behuiding.

En Seagate HDD zijn idd de stilste en de snelste, maar ik zou ze wel in een HDD muffer stoppen ;)

Specs

Pagina: 1