TFT in auto, zoals nieuwe auto's?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-02 08:54
Hallo

Beetje vage titel, I know. Wist ook niet goed waar ik het plaatsen moest.

Project:
Ik bezit een Opel Astra uit 1998. Voor deze wagen is in sommige uitvoeringen navigatie te verkrijgen geweest met een 5" scherm. Nu is dit console los te koop.

Wat ik wilde gaan maken, is een scherm op de orginele manier. Maar dan voor verschillende toepassingen. Zo wil ik Navigatie erop, DVD (muziek dvd's hoofdzakelijk) afspelen, en een achteruitrij camera erop aansluiten.

Nu zie je dit steeds vaker terug komen, in nieuwere auto's (laats nog gezien in een Renault Laguna).

Alleen waar ik mee zit is het volgende. Als je bijv. in die laguna zit (of andere nieuwe wagens), en je draait de sleutel op contact, zie je even een logotje verschijnen, en PATS, je hebt een menu.Kant en klaar. Je kunt met touchscreen navigatie selecteren, of radio etc.

Is dit nou zelf te maken? Ik bedoel, een scherm aansluiten voor dvd en achteruitrijcamera is niet moeilijk, dat is makkelijk te doen. Het gaat mij om het effect, dat, zodra ik mijn sleutel omdraai, ik bijv het opel logo wil zien, en ik dan simpel kan kiezen in een menu'tje wat ik wil doen.

CARPC is geen oplossing, omdat dit een gewone pc is, en ook net zolang duurt met opstarten. Voor het allemaal goed en wel is opgestart, ben je 5 min verder. Ook ben ik niet opzoek naar een standaard radio met klapscherm ofzo. Daar hou ik allemaal niet van.

Heeft iemand een idee hoe zo'n schermpje in zo'n nieuwe auto werkt, en of dit na te maken is.

Heb al liggen zoeken op GOT en google, maar antwoorden hierop heb ik niet kunnen vinden.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
ik heb er niet heel veel verstand van , maar je kunt je CARPC toch laten opstarten wanneer je de sleuter omdraait? een linux distro oid start vele malen sneller op dan windows en k denk dat dat wél makkelijker te gebruiken is.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:00
Ik zou als ik jou was wel goed om de veiligheid denken! Volgens mij wordt er zo uitgesloopt!

• Raikkonen_WC
@Kenny89
Ik wil vooral geen carPC vanwege gevoeligheid van oa hd's en dergelijke. Vooral met die drempels tegenwoordig.

@Gelukkie
Daar ben ik niet zo bang voor, omdat ik alles wil maken op orginele manier. Zo ziet het standaard Astra scherm eruit: Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gecekusu/astragsi7.jpg

De rest wil ik achter de console wegwerken, daar is nog wel wat ruimte voor. Maar ik snap gewoon niet hoe het werkt in die nieuwe auto's? Dit moet toch ook een soort PC zijn met software? Net als een GSM lijkt me.........

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-02 21:03
Die apperaten zijn net zoiets als een PDA. embedded OS.

je zou dan zelf de software moeten schrijven.. Volgens mij kan je beter dan Windows mobile er op zetten en daar software voor je MP3 en je navigatie en ook nog je achteruit rij cam.

Mischien kan je PDA omtoveren met een groter scherm/?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• martijn1992
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:45
Maar Carpc kan je toch gewoon op een flash card installeren? Tenminste als het moederboard dat kan.

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik denk dat dat een heel compacte single-board pc is met een erg uitgeklede en aangepaste versie van linux is. :)
zo werkt een gsm ook, nokia's draaien op op linux dacht ik. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Er loopt al een CarPC deeltje 4 in Casemodding...?

Verwijderd

Tinus schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:40:
ik denk dat dat een heel compacte single-board pc is met een erg uitgeklede en aangepaste versie van linux is. :)
zo werkt een gsm ook, nokia's draaien op op linux dacht ik. :)
Windows Embedded CE word ook vaak gebruikt op smartphones enzo (ook op marineschip waar ik een 3 maand electra en onderdelen heb aangesloten)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:40:
Er loopt al een CarPC deeltje 4 in Casemodding...?
Help die jongen dan ook, en post het linkje ;)
[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4

Daar staan diverse projecten in.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:45:
[...]

Windows Embedded CE word ook vaak gebruikt op smartphones enzo (ook op marineschip waar ik een 3 maand electra en onderdelen heb aangesloten)
dat zie je idd steeds vaker ja, maar bij de niet-smart-toestellen zeg maar zoals mijn 6230i was het geloof ik linux. :)
windows embedded is wel makkelijker denk ik. maar dan moet je wel de goeie hardware hebben :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Raikkonen_WC
Kun je dan Windows Mobile op bij een normale PC installeren? Heb geen ervaring met Windows Embedded CE ? Hoesnel is deze dan met opstarten?

Windows Mobile zou ideaal zijn, kan ik tomtom gebruiken.........

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 21:35
Opstart tijd is inderdaad iets waar ikzelf ook rekening mee heb gehouden bij mijn carPC project. Dat wil dus zeggen dat ik er een normale radio cdspeler in heb zitten zodat ik altijd direct muziek heb voor de korte ritjes.

Met hybernate functies en het minimaliseren van de install is al een hoop snelheidswinst te halen, maar direct on zoals de "echte" systemen gaat nog niet lukken.

Misschien hybernate icm flash drive ?

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Raikkonen_WC
Hoelang duurt dat opstarten dan bij jou?

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:20

seninha

god's right foot

Zelf heb ik sinds 1 jaar een PC in de auto.

Ik kan de volgende dingen mee doen:
mp3's luisteren (geen probleem met CD's wisselen)
Radio (met RDS )
Avi's afspelen (in voor scherm en achter voor de kids)
OBD programmas draaien om motor in de gaten te houden (erg makkelijk en goedkoper dan bij de dealer langsgaan als je een probleem heb.)
Navigeren (alle Europa kaarten altijd bij me)
Telefoon bedienen via BT (zodra ik een nummer kies op mn scherm neemt de BT carkit het over)

En het starten vanuit slaapstand neemt nu 30sec in beslag (na het omdraaien van de sleutels wacht de voeding 5 sec en dan pas wordt het signaal afgegeven om de PC op te starten, dit duurt dan 25 sec).
Kan sneller als je bv XPlite gebruikt, maar voor mij is dit snel genoeg

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/570/918402/saEXJ7.jpg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/570/918413/BvO6W1.jpg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/8580/images/570/918403/vu6zBo.jpg.jpg

Alles wordt trouwens bediend doormiddel van de touchscreen :)

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1