Toon posts:

ProFTP server opnieuw opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SuSE 7.0 en ProFTP.

Ik zit met het volgende probleem:

Als ik het configuratiebestand van mijn ftp-server gewijzigd heb, moet ik de ftp-server opnieuw opstarten om de wijzigingen door te voeren. Dit configuratie bestand staat in: /usr/local/etc/proftpd.conf

Vervolgens tik ik in: /sbin/init.d/ ./proftpd restart

Dit gaat allemaal gewoon goed, maar als ik vervolgens inlog op mijn ftp-server zie ik dat de wijzigingen niet zijn doorgevoerd.

Ik moet vervolgens mijn linux bak opnieuw opstarten :'( Maar linux zou je volgens mij hier helemaal niet voor opnieuw op te hoeven starten (Linux hoef je toch alleen maar na een nieuwe kernel geinstalleerd te hebben, opnieuw op te starten :) )

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Als je nu eens ipv 'restart' een keer 'stop' en een keer 'start' doet, dan moet het wel goed gaan denk ik.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat heb ik al geprobeerd, maar werkt niet!!

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Het zou ook eigenlijk niet nodig moeten zijn... als je nu proftpd stopt, is er dan nog een process dat 'proftpd' in de naam heeft?

ps ax | grep 'proftpd'

?

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg dan het volgende:

linux:/sbin/init.d # ps ax | grep 'proftpd'
96 ? S 0:00 proftpd (accepting connections)
1234 pts/0 S 0:00 grep proftpd

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

dan kon ie blijkbaar niet gestopt worden en is ie nog actief... geef em es een signal 9 (sigkill)

kill -9 96

en start em dan maar weer es... doet ie het dan wel?

Verwijderd

Voor dit soort dingen ka je altijd:
killall -HUP proftpd
gebruiken

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

meestal ja, maar als ie goed vast zit, helpt dat niet meer... en om onnodige complicaties even te voorkomen: waarom niet even met de 'harde hand'?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat gedaan heb, kan ik alleen nog maar als Anonymous inloggen en niet meer als een "gewone user".

Maar even voor de duidelijkheid, nadat ik een stop start commando gegeven heb, werkt de ftp-server gewoon wel maar niet met die nieuwe wijzigingen (nu werkt die dus niet meer goed nadat kill commando)

Maar als ik de DefaultRoot directory wijzigt, moet de ftp-server na een restart volgens mij gewoon die directory standaard weergeven en dat doet die dus niet.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dan denk ik dat je een fout in de config hebt (gemaakt). Het gebeurt trouwens bij mij wel vaker dat hij na een reload de wijzigingen niet heeft doorgevoerd. Een process killen verandert niks aan de configuratiebestanden, dus dat kan het niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de enige mogelijkheid is dus om die linux bak te rebooten? Maar dat hoeft bij linux toch eigenlijk bijna nooit?

Het begint bijna al op Windows te lijken. :r

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik denk niet dat het na een reboot goed is... als je echt niet wilt rebooten, kun je es kijken of een standaardconfig nog wel werkt. Je hebt toch wel een backup gemaakt? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Na een reboot werkt het gewoon wel weer goed. Maar ik heb weinig zin om de computer daarvoor steeds opnieuw te moeten opstarten.

(Niet dat ik heel vaak iets moet wijzigen, maar het moet volgens mij gewoon zonder reboot ook kunnen?)

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nee inderdaad... wel heel vaag, voor dat soort dingen hoef je idd normaal gesproken niet te rebooten (nooit gedaan ook trouwens). Hier heb ik geen verklaring voor... vaagjes.

Verwijderd

Topicstarter
Maar na dat kill commando, is dit proces:

96 ? S 0:00 proftpd (accepting connections)

natuurlijk ook gestopt.

Maar na een ./proftpd restart zou ik denken dat die dat proces weer aanmaakt, maar dat doet die ook niet.

Verwijderd

Probeer eens eerst Proftpd te killen ( misschien is er ook nog wel een process dat ftpd heet ofzow, maar dunnow) dan de config te weizigen en dan opnieuw proftpd starten, kijk ook eens wat precies aangeroepen wordt op hem te starten.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Ik draai ProFTPd als inetd deamon. Er wordt dus elke keer een process gespawned door inetd. Dus ik als ik veranderingen wil doervoeren moet ik doen:
killall in.proftpd (om alle lopende processes te killen)
en dan
killall -HUP inetd
Kijk eens in je config bestand van ProDTPd ofdat je het standalone of via inetd draait.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Servertype = standalone

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Via inetd roels. Makkelijk om config te reloaden. Ook was er bij een vroegere versie een bug, waardoor je, als je een bepaalde code intikte tijdens een ftp sessie, de server kon laten segfaulten. Draai je hem via inetd, dan crasht alleen je eigen sessie, en werken andere logins nog gewoon. Draai je als standalone, moet je em eerst weer starten.
Pagina: 1