[Sony G500/CRT]Monitor knispert en verkleurt in hoeken

Pagina: 1
Acties:

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 19:27

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Topicstarter
Gisteren begon zoals bijna alle andere dagen. Ik word wakker, ik ga douchen, ik zet de switch van het stekkerblok van mijn PC om en vervolgens word ik gegroet door een zachte knisper/ratel van mijn monitor (het klinkt een beetje als 'rrrrrr') die zo'n 2 seconden aan houdt en vervolgens overgaat in een degauss. Ik dacht "wat zullen we nou krijgen", want dit doet 'ie normaal niet en ik zet mijn PC aan. Vervolgens word ik Windows gegroet met een scherm dat aan de linkerkant blauw is en aan de rechterkant groen... :|

Vervolgens heb ik m'n PC uitgezet en de monitor geprobeert op m'n laptop. Hierop kreeg ik hetzelfde kleurprobleem. Daarna heb ik de monitor naar beneden gesjouwt en 'm op een geaard stopcontact in de keuken getest. Gelukkig was het beeld toen weer normaal. Ook toen ik 'm weer op z'n oude vertrouwde plekje zette. Althans, dat dacht ik.

Toen ik GTA2 ging spelen, viel het me op dat de hoek rechtsboven een rozeachtige tint had. Na wat gepruts met wallpapers in windows is bij een donkeroranje achtergrond duidelijk te zien dat de rechterbovenhoek roze is:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/stebje/roze.jpg
Het is een beetje een ongelukkige foto, maar je kan wel zien dat de rechterbovenhoek een andere kleur heeft dan de rest.

Toen ging ik zoeken op GoT naar oplossingen en toen kwam ik de Nokia Monitor Tester tegen. Hieruit bleek dat de hoek rechtsonder ook verkleurd is naar roze, alhoewel het in die hoek wel minder is dan rechtsboven.

Ik heb ook al gekeken of er niet toevallig spullen bij mijn monitor liggen die een magnetisch veld veroorzaken die de kleuren zouden kunnen verpesten. Aan de linkerkant van de monitor staat wel een onafgeschermde (speaker)box, maar ook als ik die weg haal blijft het kleurprobleem er. Verder ligt er volgens mij niks bij mijn monitor wat dit zou kunnen veroorzaken (portemonnee, kwastje, een pen, een muis en een USB stick), maar om daar zeker van te zijn heb ik dat ook al eens weggehaald, maar dat haalde ook niks uit.

Ook vind ik het vreemd dat die monitor sinds gister opeens knispert/ratelt als ik er stroom op zet. Het is niet zo'n knisper zoals we die kennen van stof op het elektronenkanon, maar het klinkt anders. Het klinkt echt een beetje als 'rrrrrrr'. De monitor maakt dit geluid zo'n 2 seconden voordat 'ie degausst en aan gaat/beeld geeft.

Mijn monitor heeft nu dus 2 problemen die tegelijk zijn gekomen: hij knispert/ratelt als ik de stroom erop zet en aan de rechterkant van het scherm kloppen de kleuren niet meer. Is mijn monitor bezig met sterven of zo? Of is er nog een manier waarop ik dit zelf fixen?

Specs van monitor:
• Sony Multiscan G500
• 21 inch CRT met trinitron beeldbuis

Reeds geprobeerd:
• Getest met Radeon x1600 Mobility en een nVidia Geforce 6200
• Aantal keer gedegausst
• Andere stopcontacten proberen/monitor op een andere plek zetten
• Spullen bij de monitor weghalen die mogelijk een magnetisch veld kunnen veroorzaken
• Gezocht op GoT en Google

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]