Toon posts:

[2003R2] Printer probleem op Terminal server*

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje, waar ik niet uit kom.

Ik heb hier een Windows 2003 R2 terminal server staan met active directory.

Hier heb ik 3 printers op staan.
Als ik achter de server ga zitten, kan ik zonder probleem als administrator een default printer instellen. Dit is een HP laserjet 1200n printer.

Deze printer word echter niet als standaard ingesteld bij de gebruikers die inloggen via terminal services, terwijl deze dat wel is voor het systeem als ik achter de server ga zitten.

De rechten staan naar mijn idee goed. De gebruiker heeft volledig beheer over deze printer.
De overige printers zijn voor deze gebruiker onzichtbaar.

Ik heb het volgende al geprobeerd:

Default printer instellen als gebruiker met tijdelijke beheerderrechten. Dit werkt, maar na afnemen van beheerderrechten is de printer niet meer de standaard printer.
Zonder beheerderrechten kan ik geen default printer instellen.

Printer herinstalleren met laatste drivers.

Alle rechten nalopen. Groep en gebruiker hebben volledig beheer.

Bij active dir. De betreffende gebruiker een vinkje geven/verwijderen bij: “Hoofdprinter van cliënt als standaardprinter instellen” onder “omgeving”

Rechten van gpedit.msc nalopen.

Via register default printer forceren.

Gebruiker volledig beheer geven over de betreffende registersleutel (tijdelijk natuurlijk).

Printerspooler herstarten.

Server herstarten.

Ik zie de volgende melding in het systeemlogboek:

Kan niet registreren voor meldingen met betrekking tot het wijzigen van de afdrukvoorkeuren van de gebruiker. Open de module Services en controleer of de Printer Spooler-service actief is.

Printerspooler is wel gestart en werkt.

Ik vermoed toch een rechten probleem. Maar ik weet niet wie/wat ik anders controle moet geven over die printer.

Dit is is een probleem voor een programma. Als er geen default printer is, kan dat programma niet printen.

Ik kan wel gewoon printen met deze printer als gebruiker via b.v. word, notepad enz.

Weet iemand nog iets wat ik kan proberen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ga eens met een monitoringtool aan de slag om te zien of je ergens toegang-geweigerd krijgt? Misschien met rsop.msc eens kijken of de policy die het toevoegen of verwijderen van printers verbiedt aan de user? Mag je misschien geen printers meenemen vanaf de client omdat je op de TS de printermapping client>server verbiedt?
En als je eens via de 2003-gpooptie Printers de dingen aanwijst? Werkt het dan wel?

Zet ik nog even de 2003R2 in je topictitel, want dat willen we hier in Windows Servers en Server-software graag :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Sanfranjake,

Bedankt! Ik zal dat maandag direct gaan proberen (dan heb ik weer toegang tot die server).
Kun je nog een monitor tool aanbevelen, of maakt dat niet zoveel uit?

Ook bedankt voor het toevoegen van [2003R2] aan deze topic. Ik zal dat onthouden voor de volgende topic (Ben nog een newbie op dit forum :) ).

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik gebruik zelf om mee te beginnen altijd de eventlogs van windows, bij de meldingen die je hierboven noemt staan bijvoorbeeld ook nog de event-id's en de bron etcetera. Daarmee kan je vaak via google, support.microsoft.com, onze zoekmachine of www.eventid.net al veel informatie vinden over je meldingen.
Daarnaast is http://www.microsoft.com/...reads/processmonitor.mspx onmisbaar :P

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt sanfranjake helemaal top!

Ik kan haas niet wachten om maandag weer aan de slag te kunnen met die server. Ik heb er een goed gevoel over. :D

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link Zwelgje. Helaas heeft dat het probleem niet op gelost (ik heb ook geen profiel van iemand waar het wel bij werkt. Iedereen heeft dit probleem m.u.v. de administrator). Het volledig verwijderen van het profiel (wel een back-up gemaakt natuurlijk), waardoor dat opnieuw word aangemaakt loste dit probleem ook niet op.

Ik weet dat het een rechten probleem is, want als ik de gebruiker administrator rechten geef alles wel naar behoren werk, alleen krijg ik het niet voor elkaar om uit te zoeken wat de verkeerde rechten heeft.
De gebruiker en de groep hebben volledig beheer over deze printer.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
Link van Zwelgje
Alle mogelijke client instellingen veranderen en testen.
Groep "Iedereen" lees rechten gegeven over c:\windows\registration. later tijdelijk volledig beheer.
Ander type driver geprobeerd (Postscript driver).
Groep "Iedereen" tijdelijk volledig beheer geven over het register. Om te kijken of het probleem ergens in het register zou zitten.
Monitor tool gebruiken. Helaas komt nou net dit probleem niet voor in de monitor. Daarom heb ik ze allemaal geprobeerd van Microsoft. Helaas zonder meldingen.
MSDN uitspitten.
Google gebruiken op internet.

Dit probleem is toch hardnekkinger, dan op het eerste gezicht lijkt. ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost. Voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen heb ik hier mijn fix:

Ik heb contact opgeomen met Microsoft. Zij konden dit probleem ook niet samen met mij oplossen (Echt van alles geprobeerd in een 4 uur durende telefoon gesprek). Maar de medewerker vertelde mij dat dit wel een bekent probleem is en dat deze gefixt zal worden is SP2 voor Windows 2003.

Ik heb van hun een link gekregen om die te downloaden (Let op dit is een Beta versie. De stable komt in het eerste kwartaal dit jaar uit).

Download link: http://www.microsoft.com/technet/windowsserver/sp2.mspx
De NL versie van SP2 is nog niet uit (alleen engels, duits en japans).

Na het installeren van SP2 was het probleem idd opgelost (gelukkig voor mij is dit een engelstalige server).

Helaas is er volgens Microsoft geen zelfstandige patch die dit probleem kan oplossen en moet ik gewoon die SP2RC downloaden.

Het was dus een bug. :(

Iedereen hartelijk bedankt voor de goede tips. :w

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Vaag want mij mij werkt dit wel gewoon. Users op locatie a loggen in op een terminal server (2003) op locatie b en in die sessie wordt automatisch hun printer (ook op locatie a) gemapt en als standaard printer ingesteld. Deze printer is echter op hun eigen werkstation ook hun default printer, misschien is dat het verschil?

Groetjes, FaceDown.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Beta's op een productie server :X 8)7

had ms niet de losse hotfix voor je :? kan het me niet voorstellen namelijk en ik bel toch regelmatig met ms voor patches...

[ Voor 34% gewijzigd door Zwelgje op 09-01-2007 17:37 ]

A wise man's life is based around fuck you

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat was de bug dan? Microsoft zal zoals Zwelgje zegt toch doorgaans écht geen beta opdringen als oplossing voor een productieprobleem ;)

Mijn spoorwegfotografie

• Zwelgje
sanfranjake schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:41:
Wat was de bug dan? Microsoft zal zoals Zwelgje zegt toch doorgaans écht geen beta opdringen als oplossing voor een productieprobleem ;)
nou is sp2 technisch geen beta maar een RC maar toch. dat ga je niet willen doen

+ ik meen me ter herinneren (heb ze zelf ook getest :P ) dat je niet zondermeer kunt upgraden van de RC naar de final sp2

dat betekend ook dat je nog even mag uninstallen en hopen dat je server weer opkomt :X

Verwijderd

Topicstarter
MS had geen hotfix voor dit probleem. Dat had ik al gevraagd. Ze hadden alleen die link voor me die Zwelgje al gaf. Maar tja, dat werkte dus niet Ook niet met "afwijkende" instructies van die ms medewerker.

Die MS medewerker drong mij SP2 ook niet op. Hij zij dat ik dat "zou kunnen proberen". Dus ik heb het probleem nagebootst op een test pc en het probleem nagemaakt en dat lukte direct vanuit een verse installatie. Toen die SP2 erop gezet en het probleem was weg.
Na de SP2 installatie alles rechten enzo gecontroleerd, maar er was in mijn ogen niks veranderd.

Na even nadenken of het wel verstandig was heb ik die SP2 op die server gezet en ja hoor weg probleem.

Ik weet dat een beta SP2 niet verstandig is op een productie server, maar het fixt het probleem en de server draait nog steeds stabiel en alle programma's werken naar behoren.
Ik had van te voren wel een image gemaakt en er word 1x per 2 uur een Rsync uitgevoerd zonder --delete optie naar 1 van de Linux servers en die die op zijn beurt weer 1x per dag laten Rsync'en naar een andere Linux server die een historische back-up maakt.
Tevens heb ik een back-up server met SP1 gemaakt van die image met hun data. Dus als dat ding vastloopt of wat dan ook, plug ik binnen 5 min een andere server eraan met alle data en instellingen. Dus ik durf dat risico nu wel te nemen.

Ik snap dat ik een risico heb genomen, en dat dit geen verstandige oplossing is. Maar ik heb voldoende maatregelen getroffen om "wat er ook gebeurd" binnen 5min te kunnen fixen. O-)

Ik weet niet meer precies wat hij zei over die "bug". Er ging iets fout tussen de communicatie van de Terminal server met de aanvraag tot het wijzigen een register sleutel. De wijziging zou het instellen van de default printer moeten instellen.
Volgens mij is dit lulkoek aangezien de administrator het wel kan. :(
Dus volgens mij is en blijft het een permissie probleem........
Maar ik kon er met ms niet uit komen. Dus het zal dan wel....... :?

@Facedown
Dan heb je meer geluk dan ik. Ik zie dit probleem direct al na een standaard installatie van 2003 R2 +terminal server. |:(
Misschien zit het alleen in de R2. :/
Een andere Win 2003 server (zonder R2) doet het inderdaad wel goed.

• Zwelgje
R2 op een TS heeft sowieso geen voordelen. alleen op een fileserver zou ik het doen (vanwege de extra features die je dan hebt)

mocht je citrix hebben dan zijn er ook genoeg issue's met r2

http://support.citrix.com...X109680&searchID=36947290

Pagina: 1