Snelheidsprobleem bij branden dvd

Pagina: 1
Acties:

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:46
Dit is mijn eerste post hier op GoT, omdat ik er gewoon niet meer uitkom. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb het volgende probleem. Het branden van een DVD met Nero 6 ging altijd snel en goed (meestal brandde ik op 12 of 16x. Ik gebruik de schijfjes van Arita. Inmiddels meer dan 250x zonder ook maar een fout.
Nu is het zo dat de snelheid van mijn dvd-rom ineens niet meer boven de 2x meer gaat (ongeveer 45 min per dvd) dit zonder dat ik ook maar ergens iets (bewust) veranderd heb, ik heb al wel gecontroleerd of de nieuwe firmware geïnstalleerd is. Ik heb een pc van DELL (is hier waarschijnlijk not done maar ik heb hem toch :/ )

Weet iemand waar het aan kan liggen? Ik heb ergens al gelezen dat het aan de DMA settings kan liggen. Dit heb ik gecontroleerd bij apparaatbeheer - ide ata/atapi-controllers, deze staat voor alle ide-kanalen op "dma-indien beschikbaar". Bij het ene primaire ide kanaal staat de huidige overdrachtsmodus op "Ultra DMA mode 5". Bij het andere primaire ide kanaal staat hij op PIO-modus. Maar deze instelling kan ik niet veranderen. aan de aansluitingen heb ik niks veranderd

Als ik nu via nero infoTool kijk zie ik staan
Primary IDE-Channel
-master hl-dt-st dvd+- RW GSA-H21N... (mijn dvd-rom)
-dma off
-autorun on
Secundary IDE Channel
-master: Samsung HD160JJ/P (harddisk 1 waarop windows staat)
-dma on
-slave: ST3320629 AS (harddisk 2 voor dokumenten)
-dma on

Op mijn pc draait windows media center 2005 met alle updates.

Ik weet niet wat jullie nog meer moeten weten om mij te kunnen helpen, mocht er nog iets zijn hoor ik het wel.

Alvast bedankt,

Radko

[ Voor 30% gewijzigd door Radko op 05-01-2007 16:47 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
reply:
Ik gebruik de schijfjes van Arita. Inmiddels meer dan 250x zonder ook maar een fout.

Ja ze kunnen ook opeens slechte leveren, een heleboel firma's kopen dvd's bij verschillende firma's in.
De kwaliteit kan zeer sterk varieren en volgens mij is arita een die varieerd net zoals platinum.

Waarom probeer je niet eens andere dvd's, liefst verschillende, dat is het snelste om te zien of de brander defect is.(en bespaard veel tijd).

Indien je wilt weten hoe je een gebrande dvd kunt testen op kwalteit(en leesbaarheid), zie forum www.cdfreaks.com, daar vind je ook welke dvd's wel kwaliteit zijn, en test ook je oude dvd's eens.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Gewoon de IDE controller wissen in apparaatbeheer en herstarten.
Daarna zou je de LG terug in DMA mode moeten kunnen zetten.

Dit probleem wordt soms veroorzaakt door een slechte IDE kabel maar het kan net zo goed Windows zijn die raar doet :)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

koop eens een paar losse verbatim schijfjes en kijkt wat hij daarmee doet. Ik heb ook jarenlang arita gehad (zelfde mediacode) totdat ik er weer eens 400 kocht die dus echt niet werkten met mijn brander.....

daarnaast is pio nooit fijn en lijkt het erop dat je de controller door elkaar haalt. je zegt dat je OS hd op de secundaire controller zit en dat is erg vreemd

draai ze eens om zou ik zeggen :) en verwijder in windows de controller drivers, na reboot krijg je dan automatisch een reinstall

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 05-01-2007 23:30 ]

• Radko
StuiTeR schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 23:28:
daarnaast is pio nooit fijn en lijkt het erop dat je de controller door elkaar haalt. je zegt dat je OS hd op de secundaire controller zit en dat is erg vreemd

draai ze eens om zou ik zeggen :) en verwijder in windows de controller drivers, na reboot krijg je dan automatisch een reinstall
Ik kan ze niet omdraaien. mijn hd's zitten met van die smalle kabeltjes aangesloten. mijn dvd-rom met zo'n brede grijze. deze heeft wel weer 2 stekkertjes (weet die namen niet goed)
Bedoel je dat ik die moet omdraaien?
Als ik de controller verwijder en reboot geeft hij inderdaad melding dat hij nieuwe hardware heeft gevonden maar de dvd-rom staat nog steeds in PIO.

grt Radko

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hu je hd met smalle kabels ? dat lijkt op sata ivp ata maar sata kent geen master / slave settings. geef nog een beter je specs.

• Radko
Waar kan ik het beste die instellingen vinden?
Pagina: 1