Toon posts:

Notebook start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Ik heb dit berichtje ook geplaatst bij Overige hardware, maar misschien is het hier beter op zn plaats...

Sinds 1 week heb ik een nieuw laptop en heb het nu al voor elkaar gekregen om hem vast te laten lopen.

Ik wilde een draadloze verbinding maken, moest een programma op van KPN die ik er later weer af wilde. dus ik deed iets met systeemherstel. Toen dit startte heb ik annuleren gedrukt en sloot de laptop zich af. Bij opstarten zegt hij nu:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw

Voor dat ik dit scherm krijg, krijg ik een beginscherm van HP. met de keuzes
  • Press <esc> to change boot order
  • Press <F10> to enter setup
Als ik niets doe dan kom ik automatisch bij het scherm met de foutmelding.

Druk ik <esc> dan kan ik ook niet verder

Druk ik F10 dan kom in de PhoenixBios Setup Utility

Laptop specs:
Hp Pavilion dv6000
AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-50
1600 MHZ
RAM 1024mb
Video 256mb
Windows Media Center ( werkt nu dus nog op XP maar kan gemakkelijk naar Vista)

Wat moet ik doen om gewoon weer in windows te komen zonder problemen?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Kun je niet in veilige modus opstarten of laatst werkende instelling ? Of crashed het allemaal al na de post screen ?

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Al geprobeerd om hall.dll terug te zetten ? Kans is ook groot dat hall.dll wel aanwezig is maar dat je boot.ini niet meer helemaal lekker is.

Probeer dit eens:
MISSING HAL.DLL :

Nu we het toch hebben over opstartproblemen..... Een ander veelvoorkomend probleem is de 'missing hal.dll'-melding. Als deze echt weg is dan kunt u met het volgende commando een heel eind komen (verander de X: in de schijfletter van de speler met de Windows XP-CD):

EXPAND X:\I386\HAL.DL_ C:\WINDOWS\SYSTEM32

Hiermee wordt het missende bestand teruggezet. Als het bestand HAL.DLL wel aanwezig is in de map SYSTEM32 (wat meestal het geval is), dan kunt u wellicht de volgende reeks commando's eens proberen:

ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
DEL C:\BOOT.INI
BOOTCFG /rebuild
FIXBOOT
overigens binnen 1minuut met google gevonden

Zie in je andere topic dat je geen xp-cd hebt, de bovenstaande commando's moeten uitgevoerd worden vanuit de recovery console van de xp setup. Daar heb je dus de cd bij nodig. Je harde schijven zijn NTFS neem ik aan?

[ Voor 14% gewijzigd door Dick op 05-01-2007 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen cd van deze windows versie, is helaas niet meegleverd.
Hoe kan ik die tekst invoeren waar KingRichard het over heeft?

Verwijderd

Meestal staat er op je harddisk een verborgen partitie met daarop je Windows installatie, met een beetje geluk kun je hem vanaf die partitie booten en je Windows recoveren.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:04
Lekker bezig, software via systeem herstel er af gooien, mijn felicitaties hiervoor _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Daarvoor heb je in vervolgd: Start -> Configuratie scherm -> Software

Dan mijn felicitaties voor het op annuleren drukken tijdens systeem herstel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik zal je eerst (zo te zien ben je niet echt een tweakert) wat over deze dingen uitleggen: Systeem herstel gebruik je als je PC helemaal niet goed loopt (virussen en andere dingen die werken onmogelijk maken en veel kapot hebben gemaakt. Bij dit herstel worden Windows bestanden gebruikt. Omdat jij op annuleren hebt gedrukt tijdens dit proces zijn er bestanden niet afgemaakt/opgezet waardoor je die fout krijgt (ik snap niet welke MS suffert die annuleren knop niet heeft weg gehaald...). Via software kun je makkelijk software er af gooien op de normale manier. Ik hoop dat je hier in de toekomst wat aan hebt :) .

Je zou voor het starten van windows (direct na de bios, vereist timing :P) op F8 kunnen drukken. Daar kun je dan in de veilige modes komen, tenminste als dat wil en een systeem herstel doen (om dit keer wel het systeem te herstellen). Repareren met de XP CD er in kan ook, echter krijg ik altijd een DOS scherm waar ik nooit iets aan heb (tenminste bijna nooit). Anders vrees ik voor een clean install..

* GENETX mist een optie om het systeem te scannen en foute en/of missende bestanden er opnieuw in te zetten, Vista mist deze ook en dat koste een klasgenoot ook al zn install..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GremliN-Online schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:17:

* TERW_DAN mist een optie om het systeem te scannen en foute en/of missende bestanden er opnieuw in te zetten, Vista mist deze ook en dat koste een klasgenoot ook al zn install..
ehh, ooit van SFC gehoord?
Je zou voor het starten van windows (direct na de bios, vereist timing :P) op F8 kunnen drukken. Daar kun je dan in de veilige modes komen, tenminste als dat wil en een systeem herstel doen (om dit keer wel het systeem te herstellen). Repareren met de XP CD er in kan ook, echter krijg ik altijd een DOS scherm waar ik nooit iets aan heb (tenminste bijna nooit). Anders vrees ik voor een clean install..
dat 'DOS' scherm is toch gewoon de recovery console? (wat overigens helemaal geen DOS is, gezien dat niet meer in de NTkernel zit).

[ Voor 44% gewijzigd door TERW_DAN op 05-01-2007 15:29 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:57:
Beste Tweakers

Ik heb dit berichtje ook geplaatst bij Overige hardware, maar misschien is het hier beter op zn plaats...
De DV6000 heeft een verborgen partitie. Deze laptop kan je heel makkelijk herstellen met F11 of F12 tijdens post. Succes!

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:04
Terw_Dan schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:25:
[...]

ehh, ooit van SFC gehoord?

[...]

dat 'DOS' scherm is toch gewoon de recovery console? (wat overigens helemaal geen DOS is, gezien dat niet meer in de NTkernel zit).
Nooit van SFC gehoort idd, wat is het? Nouja, lijkt iig op DOS, weet wel dat het geen DOS is, maar vondhet makkelijk :P

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

@ hierboven: Google is ur friend
[/offtopic]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GremliN-Online schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:32:
[...]

Nooit van SFC gehoort idd, wat is het? Nouja, lijkt iig op DOS, weet wel dat het geen DOS is, maar vondhet makkelijk :P
SFC is System File Compare/System
File Checker, het scant systeembestanden of het nog wel de juiste versie is en kan ze terugzetten als ze corrupt zijn of vervangen zijn door bestanden met de verkeerde versies.

Verwijderd

Topicstarter
Gremlin-online,bedankt voor je humoristische begin van je reactie.
Je hebt mij door. Ik ben geen echte tweakert (zoals je dat zo mooi noemt). Ik heb geen kaas gegeten van dingen als SFC

Alle andere users bedankt voor de hulp!

Ik ben nu bezig met een algehele PC recovery ( F11) ben dus wel bestanden kwijt, maar stond nog niet zoveel op, dus geen ramp.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Makkelijk te vinden zoals hierboven aangegeven, aangezien dit topic dubbel is en niet volgens de GoT richtlijnen gaat hij op slot

[ Voor 4% gewijzigd door Turkish op 05-01-2007 15:49 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.