Solliciteren: vrij krijgen van je huidige werkgever

Pagina: 1
Acties:
  • 2.909 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31189

Topicstarter
Ik ben momenteel opzoek naar een nieuwe stageplaats, maar loop op dit moment ook nog stage bij een ander bedrijf. Ik vroeg mij af hoe het zit met het vrij krijgen voor solicitatiegesprekken...

Kost ieder gesprek je vrije uren, of moet solliciteren kunnen in de baas z'n tijd (in overleg)? Zijn hier regels voor vastgelegd, of is elke werkgever vrij om daar op z'n eigen manier mee om te gaan? Is iemand hier daar toevallig mee bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Misschien even naar je baas lopen en vragen :P
Waarschijnlijk kost je het gewoon uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

T is maar een stage, ik zou er niet te moeilijk over doen vooral. Dan ga je toch lekker een dagje thuiswerken?
En ik denk idd niet dat je baas er uberhaupt moeilijk over gaat doen, maar dat zul je m toch echt zelf moeten vragen

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 17:57

Kroontje

...

Tuurlijk kan je niet solliciteren in de baas zijn tijd. Kost je gewoon uurtjes/vakantiedagen/whatever.

Mijn baas ziet me aankomen als ik verlof wil opnemen voor een sollicitatiegesprek :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 17:19

Dido

heforshe

Ik zou niet weten waarom jouw baas zou moeten betalen om jou ergens anders te laten solliciteren, eigenlijk.

Wel is het dacht ik zo dat je vrij hoort te kunnen krijgen om te solliciteren (je huidige werkgever mag je niet belemmeren bij het zoeken naar een andere baan). Die vrije uren zijn dan gewoon "opgenomen" vrije uren, uiteraard.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Kroontje schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:34:
Tuurlijk kan je niet solliciteren in de baas zijn tijd. Kost je gewoon uurtjes/vakantiedagen/whatever.

Mijn baas ziet me aankomen als ik verlof wil opnemen voor een sollicitatiegesprek :o
Verlof opnemen kans sowieso wel ;) , t is meer de vraag of er voor betaald moet worden. Overigens is hier niet heel erg lang geleden ook een draadje over geweest kan ik me herinneren, ff de search gebruiken dus..

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:34
Ik kan me niet voorstellen dat je werkgever jou moet kunnen laten soliciteren in zijn tijd. Aan de andere kant, wanneer je een goede stageplek hebt, weet men hoe belangrijk het voor jouw ontwikkeling is wanneer je zo nu en dan ergens anders zit. Maar dan nog, zul je gewoon vrij moeten nemen om te soliciteren.
Over het soliciteren gesproken, plan dat gewoon goed, probeer ze te plannen op het begin of het eind van de dag, zodat je maar enkele uurtjes vrij hoeft te nemen. Ik weet dat dit niet altijd kan, maar vaak heeft het bedrijf waar je gaat soliciteren hier wel begrip voor...hebben ze dat niet, dat zou ik nog eens goed nadenken of ik daar wel zou soliciteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Abom op 05-01-2007 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 17:57

Kroontje

...

kamstra schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:36:
[...]

Verlof opnemen kans sowieso wel ;) , t is meer de vraag of er voor betaald moet worden. Overigens is hier niet heel erg lang geleden ook een draadje over geweest kan ik me herinneren, ff de search gebruiken dus..
Uiteraard kan je verlof opnemen en dat is normaliter ook privé waardoor je dus geen reden hoeft te noemen. Betaald wordt bijna niets voor zover ik weet, een dokters- tandartsbezoek nog wel voor 2 uur, maar dan houdt het ook op.

Voor stagiairs wordt meestal niet zo moeilijk gedaan, dat doe ik in ieder geval niet. Gewoon netjes vragen en recht op je vrije dagen heb je sowieso.

[ Voor 30% gewijzigd door Kroontje op 05-01-2007 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:21

hamsteg

Species 5618

Ik meende dat dit in de wet voorzien was ??? Ik heb het in ieder geval in contracten zien staan iets van twee keer 2 uur vrij voor sollicitaties ... . Vaak zul je er geen gebruik van willen maken want dan maak je slapende honden wakker ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

Solliciteren in de baas z'n tijd _O-

Nee, hier zijn geen regels voor. Dat moet je gewoon zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31189

Topicstarter
mjah, die maakt er ook geen probleem van, maar is nu vrij
ik had het er net over met een collega die er wel wat moeilijker over dacht... ik heb al meerdere gesprekken gehad, en dan nu weer 2 uur weg voor nog een gesprek... 'zou ie dat nou wel goed vinden'

ik was dus gewoon benieuwd of er regels voor zijn, maar blijkbaar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:21

hamsteg

Species 5618

CAO afhankelijk, alleen valt een stagiaire niet onder de CAO van het bedrijf >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curtazimo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01-2023
Anoniem: 31189 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:40:
mjah, die maakt er ook geen probleem van, maar is nu vrij
ik had het er net over met een collega die er wel wat moeilijker over dacht... ik heb al meerdere gesprekken gehad, en dan nu weer 2 uur weg voor nog een gesprek... 'zou ie dat nou wel goed vinden'

ik was dus gewoon benieuwd of er regels voor zijn, maar blijkbaar niet?
Weet nog dat ik in de marine zat (vrijwillig, geen dienstplicht), kreeg daar toen bijzonder verlof voor. Kostte me dus geen uren :) Maar is al bijna 10jr geleden dus wellicht zijn de regeltjes wat veranderd...

When people talk behind my back, they are in a good position to kiss my ass...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42

TDB

als jij een paar uur vrij wilt nemen omdat je wilt solliciteren dan is je baas wettelijk verplicht om daar mee akkoord te gaan. Hij mag je dus niet weigeren.
Je krijgt dus niet de tijd van je baas; het kost je een vrije dag/ochtend/middag

Case closed.

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
hamsteg schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:42:
CAO afhankelijk, alleen valt een stagiaire niet onder de CAO van het bedrijf >:)
Voor een stage zou ik me er niet druk om maken, tenzij je hebt afgesproken om de vervolg stage daar te gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:23

Royz

Kleurenblind!!

Iedereen praat maar over betalen betalen en betalen wat de baas zou moeten doen terwijl hij solliciteert. Ga gewoon lekker solliciteren en zeg maar dat hij die ene euro die hij per uur geeft van je loon mag inhouden :).

Dan maak je toch een keer 7 uur ipv 8 uur, mis je een euro op een maand wat erg! (ja ik heb trauma's overgehouden aan mijn stage tijd)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
curry schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:43:
[...]

Weet nog dat ik in de marine zat (vrijwillig, geen dienstplicht), kreeg daar toen bijzonder verlof voor. Kostte me dus geen uren :) Maar is al bijna 10jr geleden dus wellicht zijn de regeltjes wat veranderd...
VZIW krijg je bijzonder verlof voor sollicitaties als de werkgever het dienstverband beeindigt, niet als je zelf van baan wilt veranderen. Of dit echt een regel is of common practice durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:49
descon schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:31:
[...]

Voor een stage zou ik me er niet druk om maken, tenzij je hebt afgesproken om de vervolg stage daar te gaan doen :)
lekker professionele houding.
stagiaires die dat soort dingen flikken 'omdat het maar een stage is' mogen altijd vertrekken, kom op zeg, je zit er om iets te leren, en enige professionaliteit word wel degelijk verwacht.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je dit gewoon met je praktijkbegeleider moet overleggen. Als het goed is heb jij als stagiair niet een dermate kritieke functie binnen het bedrijfsproces dat een half dagje verlof vast wel moet kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:54
Powermage schreef op maandag 08 januari 2007 @ 10:32:
[...]

stagiaires die dat soort dingen flikken 'omdat het maar een stage is' mogen altijd vertrekken, kom op zeg, je zit er om iets te leren, en enige professionaliteit word wel degelijk verwacht.
Aan de andere kant weet een stagebedrijf ook dat een stagair er tijdelijk zal zijn en daarom incidenteel tijd zal moeten steken in zaken voor zijn opleiding of werk (stage of baan). In beginsel moet daar ruimte aan gegeven worden middels onbetaald verlof m.i.

Daar als stagair goed mee omgaan vormt meteen een goed leerproces in het functioneren in een professionele omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Powermage schreef op maandag 08 januari 2007 @ 10:32:
[...]

Een stagiair blijft een stagiair en geen volwaardige werknemer. Van een stagiair weet je als werkgever dat ie soms verplichtingen heeft van school (terugkomdagen en ook sollicitaties zoals dit). Natuurlijk moe tje niet recht in zn gezicht zeggen dat het 'maar een stage is', maar het is wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:18

Zeror

Ik Henk 'm!

Maar dan nog is het wel verstandig om zoiets op een normale zakelijke manier af te handelen. Zo laat je als stagiair iig zien dat je weet hoe het moet. En niet dat je als een kip zonder kop zomaar weggaat voor iets anders.
Dan heeft de werkgever er meestal geen problemen mee. Die zal ook wel begrijpen dat je nog aan het begin van je carrière staat en dat je nog het een en ander moet leren.
Als de baas erg onder de indruk is van je werk dan zal ie tijdens het melden van je bericht wel zeggen of jouw graag wilt houden in zijn bedrijf (of niet, maar dan wordt er wel meestal wel uitgelegd waarom je niet in het bedrijf kan blijven)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
uiteraard
Pagina: 1