Nieuwe Pc is niet 100%

Pagina: 1
Acties:

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
In de maand November heb ik de hier onderstaande pc gekocht.
Heb hem inelkaar gezet, windows erop geinstalleerd enz.
Dat ging allemaal vlekkenloos, werkt goed en lekker snel.

Nu heb ik sinds ongeveer 2 weken het volgende probleem:
Heel af en toe valt hij plotseling uit, tijdens het spelen van bijv WOW of gewoon tijdens het surfen.

En hij wil af en toe niet opstarten, hij geeft dan melding dat hij "zogenaamd" een windows bestand mist. Of hij reboot automatisch weer.

Dan moet ik hem plus minus 3 keer restarten en daarna start hij weer vlekkenloos op.

Ik sluit mijn pc altijd gewoon af via windows afsluiten, en de volgende morgen geeft hij dus dit probleem met opstarten.

Het gekke is, dat hij dit niet elke dag doet.
Er zit geen logica in,
En hij is nu intotaal 3x uitgevallen terwijl ik in windows zat.
Het probleem met opstarten is al meer dan 5 keer voorgekomen.

Mijn vraag is, wat kan de oorzaak zijn?

Ik heb mijn pc niet overgeklokt, toen ik hem net had heb ik daar wel mee gespeeld.
Alleen kreeg mijn pc totaal niet stabiel helaas :(

Mijn vermoede is dat mijn voeding gewoon niet goed genoeg is.
Ik ben wel van plan om een nieuwe voeding te kopen, maar daar wilde ik mee wachten tot ik een nieuwe DX10 videokaart ga halen.

Maar als mijn voeding deze problemen veroorzaken koop ik vandaag nog een nieuwe.

Computer spec :

Windows Xp Pro + Sp2

Sweex Prescott pluto Kast met standaard Voeding 400w
Op de voeding staan deze gegevens:

AC 115 / 230V~ | 10A / 6A | 60 / 50Hz

DC +3,3V / +5V | +12V / -12V | +5V/+5VSB
28A / 40A | 18A / 0.8A | 0.3A / 2A

Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed

Kingston KHX64002K2/2G, 2048 MB , DDR2 PC6400 CAS 5

MSI P965 Platinum Spec

Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA15

Western Digital Caviar RE16, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300

Sapphire Radeon X1650 Pro 256MB DDR3 PCI-Expressx16 Spec

Samsung SH-W183A Serial ATA 150

OEM 3,5 Diskettestation

Acer AL1751Cs 17 inch 4ms

ps.
Heb geen virussen of spyware!
Ook al mijn temps zijn gewoon normaal.

Vriendelijke Groet, Mitch

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Die voeding is echt uberbrak!
Het eerste wat je moet doen is kijken naar een andere voeding.
95% kans dat daar je problemen vandaan komen.

[ Voor 65% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 05-01-2007 14:27 ]

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:53
Aaah, een sweex voeding :P Als je even hier op GoT rondzoekt, zie je genoeg problemen die door de sweex voedingen zijn veroorzaakt.

Download even speedfan en controleer je voltages eens even. Bij de waardes mag het niet teveel verschillen.

Wazaa?

Verwijderd

Heb je wel alle drivers up-to-date?
En valt je computer alleen uit als je op internet zit?

grtz. radarada

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Deze doorgenomen? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Misschien wordt de pc te heet, of een probleem met de voltages. Dat is zeker mogelijk aangezien Sweex nou ook niet echt een A-merk is.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 15:14

LieveNiels

On Fire

Die voeding die trekt het gewoon niet, direct resultaat -> uitvallen (voeding schakeld zichzelf uit)

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Noork schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:28:
Deze doorgenomen? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Misschien wordt de pc te heet, of een probleem met de voltages. Dat is zeker mogelijk aangezien Sweex nou ook niet echt een A-merk is.
Nee, zwaarste B merk wat er is. Het systeem van de TS is dan ook veel te zwaar voor deze voeding.

Ik denbk dat de TS het met een goede 400 Watt A merk voeding het prima moet redden.

[ Voor 9% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 05-01-2007 14:30 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Hebben jullie de optie "computer automatisch opnieuw opstarten" aanstaan ?

Deze Computer -> Rechtermuisknop -> Eigenschappen -> Geavanceerd -> Opstart en herstelinstellingen

Zo ja ff uitzetten en kijken wat er in een eventueel blauw scherm staat.

Persoonlijk heb ik niet zo`n goed gevoel bij sweex voedingen maar dat kan aan mij liggen. Het zou eventueel ook nog je harddisk kunnen zijn. Maar dan zou je pc gewoon vast moeten lopen en niet uitvallen. Tenzij dat uitvallen natuurlijk veroorzaakt wordt door een blauw scherm - > reboot.

Ik gebruikte zelf vaak Aopen voedingen en ik heb nu een levicom en geen problemen. Nu is mijn systeem wel veel lichter. Maar ik zou nooit kiezen voor sweex of iets wat er op lijkt.

[ Voor 14% gewijzigd door raymonvdm op 05-01-2007 14:32 ]

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 21:11
Ik denk voeding :)

Aangegeven vermogen (watt) betekent niet alles, vooral niet bij B-merken PSU's.Ookal lees je je voltages uit via software of in de bios en lijkt dit te kloppen, voltage sensors op je mobo etc wijken ook vaak af :)

Een ECHTE reviewsite voor voedingen: http://www.jonnyguru.com/

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 11:52
_AuToMaTiC_ schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:30:
[...]

Nee, zwaarste B merk wat er is. Het systeem van de TS is dan ook veel te zwaar voor deze voeding.

Ik denbk dat de TS het met een goede 400 Watt A merk voeding het prima moet redden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ja, Sweex is een b-merk maar dat wil nog niet zeggen dat 400watt aan sweex voeding te weinig is voor zijn systeem. Zowel de c2d als de x1650pro zijn niet onwijze energie vreters. Dus ook al zou de sweex voeding constant 320 watt leveren (ik noem maar wat) dan is dat alsnog voldoende lijkt me.

Ik wil overigens niet beweren dat het niet aan de voeding ligt want zoals eerdere mensen al zeiden sweex is vrij onbetrouwbaar. Maar om nu te zeggen dat 400 watt b voedingen niet geschikt zijn voor dit systeem, nee daar geloof ik niet zo in.

Ontopic:

TS, je zegt dat wanneer jij probleem voorkomt er een foutmelding verschijnt. Wat is precies de melding?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Revocx
Thx voor jullie snelle reacties :D .

Ik heb alle drivers up-todate.
Mijn pc zit altijd op internet. (als ik geen internet heb zit ik niet op de pc :9 )

Ik heb bezuinigd op de kast, want dat interesseert me totaal niet, en ik dacht:
Bij deze kast zit een 400W voeding, daar kan ik tijdelijk mee vooruit.

Maar blijkt niet te kunnen dus.

De temps zijn echt in orde,
En als ik de voltage controleer zijn die ook in orde.

Dit zijn de appz die ik hier zoal voor gebruik :
TAT
Core Temp
CrystalCPUI
CPU
GCPUID
Speedfan

Maar ik ga nu naar Cdromland, koop daar een nieuwe voeding.
Dat was ik al van plan alleen op een later tijdstip.

Bedankt voor jullie reacties :*)
Greetings

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 11:52
Revocx schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:40:
Thx voor jullie snelle reacties :D .

Ik heb alle drivers up-todate.
Mijn pc zit altijd op internet. (als ik geen internet heb zit ik niet op de pc :9 )

Ik heb bezuinigd op de kast, want dat interesseert me totaal niet, en ik dacht:
Bij deze kast zit een 400W voeding, daar kan ik tijdelijk mee vooruit.

Maar blijkt niet te kunnen dus.

De temps zijn echt in orde,
En als ik de voltage controleer zijn die ook in orde.

Dit zijn de appz die ik hier zoal voor gebruik :
TAT
Core Temp
CrystalCPUI
CPU
GCPUID
Speedfan

Maar ik ga nu naar Cdromland, koop daar een nieuwe voeding.
Dat was ik al van plan alleen op een later tijdstip.

Bedankt voor jullie reacties :*)
Greetings
Als je de nieuwe voeding hebt overgezet, laat je ons dan wel weten of dat de oplossing was of niet? :P

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

_AuToMaTiC_ schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:30:

Ik ga niet zeggen dat het goede voedingen zijn, verre van, maar een 400w A merk is zwaar overrated voor zo'n systeem. Met een 200w A merk kom je zeker al toe.

Die 400w sweex heeft 12A op de 12V lijn, een seasonic 200w geeft 15A op je 12V lijn. Amerk-power komt zowat overeen met 160w, wat toch wel héél weinig is voor jouw systeem. Vollast => spanningsval, dus boel slaat af.

(Sweex levert btw wel héél weinig tov tybotech, wat ook als B-Merk aanzien wordt. Kan sweex status C krijgen?)

• Revocx
Ik heb net de nieuwe voeding erin gezet.
Het is een Coolermaster RP-650-PCAP geworden.

650W dus.

Voor nu zeker een overkill, maar er komt dus nog een DX10 kaart in.
Een nieuw moederbord, en komt nog een raptor bij omdat ik naar raid wil.
Ik heb nu zoiezo genoeg watt ter beschikking.

Ben benieuwd of ik nog die problemen heb.
Ik kijk het fftjes aan, en dan over een week post ik of ik er nog last van heb gehad.

Vriendelijke groeten , Mitch

• Revocx
Hey ,

Sinds 5 janurie zit dus die nieuwe voeding erin.
Problemen die ik had zijn verholpen.
Betekend dus dat de voeding van Sweex het inderdaad niet aan kon.
Ik had beloofd deze reactie eerder te posten, maar door de weeks ben ik in Ede werkzaam, en beschik daar niet over internet.

Tot mijn grote verbazing heeft mijn pc weer een probleem :'(

Gisteren starte ik de pc op.
Geen probleem hij zat snel in windows, ondertussen was ik met iets anders bezig.
Na 2 a 3 minuten starte pc zichzelf opnieuw op, terwijl hij in windows zat. Ik had de muis nog niet aangeraakt en er waren ook geen programma's op gestart. (ik probeer altijd zo min mogelijk op te laten starten)
Ik keek vreemd op en ik zag dat mijn pc tijdens zijn reboot bleef hangen in een zwart scherm.
Op het toetsenbord reageerde hij niet meer, dus ik via de resetknop hem gereboot.
Toen starte hij weer vlekkenloos op en ik zat in windows en ging msnen en wowen.
(Dat zijn mijn bezigheden achter de pc :9 )
Hele dag heeft de pc zijn werk gedaan, en geen problemen gehad.

Vanochtend wil ik de pc weer aanzetten, en tusen door was ik bezig met aankleden.
Weer reboot de pc zich als hij 2 a 3 minuten in windows zit.
Ik had nog niks opgestart, of de muis aangeraakt.
Tijdens de reboot loopt ie weer vast , krijg alleen maar zwart scherm te zien.
Ik druk op de reset knop en alles werkt weer naar behoren.
Hij blijft dan ook werkend , totaal geen problemen meer.

Gister dacht ik nog, dat het toeval was dat hij reboot.
Maar omdat hij vandaag precies het zelfde doet als gisteren, ben ik bang dat er toch iets aan de hand is.

Nu kan ik zeggen, het ligt niet aan de voeding !
Ik heb mijn drivers up to date.
Ik heb niks nieuws geinstalleerd kwa programma's of drivers.
Enigste wat is veranderd sinds dinsdag dat ik Burning Crusade heb geinstalleerd en geupdate. (expansion pack WoW)
Mijn temperaturen zijn : +/- 35 graden C en stressed : +/- 55 graden C.
Met Intel T.A.T tool meet ik deze temperaturen en met work load 100% krijg die hoge temperatuur van rond de 55 Graden.
Op de cpu zit nog de standaard koeler.
Vanwege deze temperaturen heb ik de pc nog niet overgeklokt, moet eerst zorgen voor betere koeling.
Mijn Raptor schijf van 74gig is mijn windows schijf, die defragmenteer ik regelmatig.
En daar heb ik nog geen problemen mee gehad.

Ik zelf weet niet zo goed, wat ik nu moet gaan zoeken of waar ik moet gaan zoeken.
Als de pc is opgestart en hij zit in windows (mijn pc is in max 1,5minuut helemaal opgestart) dan zit hij toch in rust stand, dan doet hij toch niks. Alleen wachten op een commando van mij?

Mijn Specificaties van de pc zijn als volgd :

Windows XP Pro + Sp2

Coolermaster 650Watt PSU RP-650-PCAP

Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed

Kingston KHX64002K2/2G, 2048 MB , DDR2 PC6400 CAS 5

MSI P965 Platinum Spec

Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA15

Western Digital Caviar RE16, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300

Sapphire Radeon X1650 Pro 256MB DDR3 PCI-Expressx16 Spec

Samsung SH-W183A Serial ATA 150

OEM 3,5 Diskettestation

Acer AL1751Cs 17 inch 4ms

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
lijkt me je RAM... google eens op memtest86 en gooi dat op n floppy of cdtje en laat de test een uurtje of 2 a 3 lopen.
Mochten er fouten in zitten, dan kun je in het bios proberen de timings wat lager te zetten van je RAM of RAM vervangen (garantie?)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat wordt dan weer een keer Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlopen :Y)
savale schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:23:
lijkt me je RAM... google eens op memtest86 en gooi dat op n floppy of cdtje en laat de test een uurtje of 2 a 3 lopen.
Mochten er fouten in zitten, dan kun je in het bios proberen de timings wat lager te zetten van je RAM of RAM vervangen (garantie?)
RAM lijkt mij ook de eerst aangeweze schuldige. Ik zou die test zeker doen :)
Tot slot nog even fijntjes ergens op wijzen:
Groeten doen hoeft niet op GoT, wordt zelfs door sommigen als vervelend ervaren. Zie ook Het algemeen beleid #groeten
De groeten

Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

je zei als je windows opnew start dat je een fout melding krijgt dat er iets mist wat mis je ,
als ik you was zou ik memtest laate draaien en dan windows opnew installen voor de zekker heid veel succes

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-05 17:57
Lawtje schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:34:
Ik denk voeding :)

Aangegeven vermogen (watt) betekent niet alles, vooral niet bij B-merken PSU's.Ookal lees je je voltages uit via software of in de bios en lijkt dit te kloppen, voltage sensors op je mobo etc wijken ook vaak af :)

Een ECHTE reviewsite voor voedingen: http://www.jonnyguru.com/
offtopic:
Van voedingen heeft hij mischien wel verstand, maar van koelpasta 7(8)7
http://www.jonnyguru.com/Nautilus500/DSC00136.JPG

Volgens mij probeert hij hem te verzuipen

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Harde schijf ook al es getest met tooltje van de maker?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor.
Dit topic wordt vriendelijk verzocht om te verhuizen naar ... PMG :Y).
CSL is niet bedoeld voor dit soort topics. De voeding is het probleem hoogstwaarschijnlijk niet (check deze alsnog na, een nieuwe voeding kan ook gaar zijn) waarna het moederbord en geheugen het beste als eerste getest kunnen worden.

Loop eerst de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter goed door. Begin bovenaan, test/doe hetgeen wat aangeraden wordt en noteer de bevindingen. Aan het einde zul je wellicht verdachte zaken tegen gekomen zijn waarmee je het probleem kunt lokaliseren :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
Waarschijnlijk is je Windows dan niet 100 %. Probeer die eens te her-installeren.
Ubernerd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:36:
[...]

offtopic:
Van voedingen heeft hij mischien wel verstand, maar van koelpasta 7(8)7
http://www.jonnyguru.com/Nautilus500/DSC00136.JPG

Volgens mij probeert hij hem te verzuipen
Misschien wil hij er wel een muurtje op metselen :o

[ Voor 70% gewijzigd door robvanderaart op 19-01-2007 11:58 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

Ik gebruik de 650w Sweex voeding op m'n E6600-systeem met Asus P5B-Deluxe, 1 gb geheugen en GeForce 7600GT kaart, en dat loopt als een zonnetje.

Veel voorkomend probleem bij snel geheugen is dat mensen de specs niet goed lezen... Veel 800 MHz geheugen en sneller moet draaien op meer dan de standaard 1,8v... Vaak 2,0 of 2,1v.
Probeer eens te achterhalen wat voor voltage de fabrikant aanraadt, en stel dit handmatig in in je bios (kan niet via de autodetectie, dat werkt alleen op kloksnelheid en latency timings, maar voltage is volgens de specificaties altijd 1,8v... snel geheugen is echter zelden volgens specs).
Of probeer anders of je het stabiel kunt krijgen door iets boven de specs te gaan zitten... Voedingen en voltages wijken nogal eens af... soms moet je het iets hoger of iets lager instellen om effectief toch de juiste waarde te krijgen. Van 0,1 of 0,2v te veel zal het geheugen niets krijgen, maar overdrijf het niet. Ik zou niet boven de 2,2v gaan.

Ik draai zelf Kingston Valueram 677 MHz op 2,1v, en haal daarmee makkelijk de 800 MHz.
Veel 800 MHz modules werken op de zelfde manier, met het verschil dat de fabrikant het voor je heeft uitgetest, en garandeert dat het werkt... en vaak ook nog een heatspreader monteert, zodat de extra warmte van het iets hogere voltage geen kwaad kan.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 12:27 ]

• PsYkOfOoL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-03-2025
Als het om je voeding gaat zou ik er meer geld aan uitgeven aangezien die nog wel even mee moeten gaan en dat moeten handelen mijn Tagan heeft twee 12v lijnen van ieder 20A en nog nooit problemen mee gehad. Heb toen der tijd geupgrade ivm nieuwe videokaart die bekent staan om het slurpen van stroom :) Het geheugen als probleem? Lijkt me alleen als die ge OC'ed is of zo niet als standaard timings.

• Revocx
Bedankt voor jullie reactie's.
Ik lig er een beetje uit kwa computer kennis en ook hier bij tweakers. (2.5 jaar in dienst en sinds 1,5 maand weer een pc :p)
Hij bleef weer hangen, toen gekeken op de D-Bracket van MSI.
De Led signal gaf dit aan :
Testing Base and Extended Memory
Testing base memory from 240K to 640K and extended memory above 1mb using various patterns.

Het advies over memtest ga ik zeker doen, vanavond laat ik die test draaien.
Het advies van ddbruijn heb ik opgevold, kwam er achter via de kingston site dat mijn geheugen inderdaad op minimaal 2V moet draaien. Dus die 1.8V heb ik verhoogd naar 2V.
Ik hoop dat het resultaat van de memtest positief is. Geheugen was namelijk het duurste onderdeel van mijn pc :(
Maar ik zal dat morgen laten weten.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 06:38
NM

[ Voor 98% gewijzigd door JeroenNietDoen op 19-01-2007 16:28 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Misch DLL corrupt probeer JE pc te scannen houd wel je XPsp2 CD bij de hand..

run sfc /scannow Hij doorloopt all je Windows XP DLL en vervangt deze indien nodig.
Daarnaast kan je ook proberen dmv herstel consol van Windows je PC te repareren. ook mt dit command.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 08:52

TommyGun

Stik er maar in!

To_Tall schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:51:
Misch DLL corrupt probeer JE pc te scannen houd wel je XPsp2 CD bij de hand..

run sfc /scannow Hij doorloopt all je Windows XP DLL en vervangt deze indien nodig.
Daarnaast kan je ook proberen dmv herstel consol van Windows je PC te repareren. ook mt dit command.
Sorry?

@ TS; nog memtest gedraaid? Morgen dus...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Heb ook net hetzelfde probleem gehad.
Nieuwe pc samen gestoken en eerst alles goed en wel, na maand uit zichzelf beginnen rebooten.

Memtest gedraait. Na 10min iets van 12000 fouten :s
Was vlug duidelijk aan wat het lag.
  • Mem was: Corsair DDR2 1024MB 800MHz XMS-2 6400 + Heatspreader
  • Nu veranderd naar: Buffalo DDR2 1GB PC-6400 800MHz
Alles draait soepel nu.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:10:
Heb ook net hetzelfde probleem gehad.
Nieuwe pc samen gestoken en eerst alles goed en wel, na maand uit zichzelf beginnen rebooten.

Memtest gedraait. Na 10min iets van 12000 fouten :s
Was vlug duidelijk aan wat het lag.
  • Mem was: Corsair DDR2 1024MB 800MHz XMS-2 6400 + Heatspreader
  • Nu veranderd naar: Buffalo DDR2 1GB PC-6400 800MHz
Alles draait soepel nu.
En ook jij hebt het voltage dat Corsair adviseert gebruikt, en toen werkte het nog niet?
Lijkt me enorm stug, aangezien Corsair toch een van de grootste namen in geheugenland is, en ik verschillende mensen ken die bijzonder hard gaan met Corsair-geheugen op een Asus-moederbord.
Zo heeft m'n broer een P5W (of wat het ook was, met 975 chipset iig), en draait daarop al ruim een jaar ultra low latency geheugen van Corsair... op 2,35 volt, zo'n 740 MHz, en 3-3-3-8 timings. Geen centje pijn.
Voor zover ik weet, draait al het XMS-geheugen op hoger voltage... sommig geheugen zelfs zo hoog als 2,4v! (Dominator).
Pagina: 1