Paar vragen over speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 11:57
Ik ben wat winkels bijlangs gegaan en heb wat op internet gezocht naar wat speakers voor in m'n auto. Een compo setje vind ik dan wel het mooiste en is ook het handigst denk ik.
Nu had ik deze composet gezien bij ron de vries: Infinity Reference 600CS
Link: http://www.rondevries.nl/...h=25_171&products_id=1819

Nu had ikook bij een winkel gezien een pioneer setje voor 100 euro. Deze had een beter bereik van 35hz tot 21khz ongeveer. Maar een rms van 35 watt. Dit setje behoord bij de G klasse van pioneer. Het type nr weet ik niet precies. Deze waren net nieuw zei de verkoper. De grote was 16cm.

Ik heb ik een paar vragen:

- Wat vinden jullie van het infinity compo setje en heeft iemand hier zelf ervaring mee?
- Wat is belangrijker het bereik of de rms?
- Hebben jullie zelf betere suggesties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Ik heb zelf geen ervaring met beide sets maar kan wel een globaal antwoord op je tweede vraag geven:

Ik denk niet dat het zo'n heel groot verschil gaat maken. De Pioneer heeft een beter bereik maar 10W minder vermogen (RMS). Deze zal dus waarschijnlijk mede door het bereik wat beter geluid bieden, maar wat minder power. De vraag die je jezelf moet stellen is dus wat jij belangrijker vind; nét iets beter geluid (Pioneer) of nét iets meer power (Infinity).
Dat betekent natuurlijk niet dat de Inifinity's brak klinken ofzo; vast en zeker niet. En die 35W RMS van de Pioneers zal voor "normaal" gebruik meestal ook ruim voldoende zijn. Tis maar net waar je iets meer nadruk op wilt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Hoe weet jij dat de pioneer 10 watt minder vermogen heeft?
Want op die site van ron de vries met de infinity compo set staat alleen maar belastbaarheid 90 watt.
Verder niks over het RMS. En als dat de RMS is dan scheelt het meer dan 10 watt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:50
de infinity klinkt velen malen beter dan de pio, specificaties zeggen niet alles.

[ Voor 18% gewijzigd door _Drake_ op 05-01-2007 16:05 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je dat ultra laag wil met fatsoenlijke dB's zul je aan een sub moeten, zoals _Drake_ al zegt kun je niet zomaar op getalletjes zeggen hoe goed een speaker is, misschien is die Pioneer wel helemaal niet lineair en valt hij weet ik het hoeveel af bij 30Hz? Je moet ze gaan beluisteren, liefst naast elkaar en dan steeds switchen (bij voorkeur nog blind ook, maar goed)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
_Drake_ schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 16:05:
de infinity klinkt velen malen beter dan de pio, specificaties zeggen niet alles.
Drake heb je dan zelf ook deze composet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou zelf Infinity verkiezen boven Pioneer, alhoewel de laatste bepaald niet slecht is naar mijn overtuiging. Specifiek weet ik niets over deze bewuste modellen, het is dan ook slechts een (persoonlijke) onderbuiksmaak die ik hier weergeef.

Let wel dat het laag van Infinity nog wel eens wat achterblijft. Je koopt dat merk voor muziek, en niet voor de baspartijen.

* Wekkel zoekt ook nog een fatsoenlijk setje voor in zijn wagen :Y)

edit:
Wekkel heeft ze gelijk maar besteld :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Wekkel op 05-01-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Meteen het 600CS composetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wekkel schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 16:53:
Ik zou zelf Infinity verkiezen boven Pioneer, alhoewel de laatste bepaald niet slecht is naar mijn overtuiging. Specifiek weet ik niets over deze bewuste modellen, het is dan ook slechts een (persoonlijke) onderbuiksmaak die ik hier weergeef.

Let wel dat het laag van Infinity nog wel eens wat achterblijft. Je koopt dat merk voor muziek, en niet voor de baspartijen.

* Wekkel zoekt ook nog een fatsoenlijk setje voor in zijn wagen :Y)

edit:
Wekkel heeft ze gelijk maar besteld :Y)
offtopic:
heeee wekkel, long time no see!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Nou dan ga ik em ook maar bestellen.
Of andere mensen moeten nog tips hebben wrom ik 't beter niet kan doen.
Anders bestel ik em morgen.
Dus tips zijn nog welkom ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 07:49

DJ Vincento

1422055

hoort dit niet thuis in AVH :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Wrom 't gaat toch over mijn vervoer....?
't gaat over speakers voor in m'n auto. En dat is volgens mij nog altijd vervoer.

Maar mensen verder nog tips?

[ Voor 11% gewijzigd door Quadesh op 05-01-2007 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Quadesh schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:52:
Hoe weet jij dat de pioneer 10 watt minder vermogen heeft?
Want op die site van ron de vries met de infinity compo set staat alleen maar belastbaarheid 90 watt.
Verder niks over het RMS. En als dat de RMS is dan scheelt het meer dan 10 watt....
RMS vermogen = 1/2 * Max. vermogen

Kan af en toe wat afwijken maar dat is wel de algemene regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Volgens mij wijkt het dan best vaak af.
Want ik heb ook wel speakers gezien van 200 watt en die hadden dan een rms van 80 ofzo. Maybe ook nog wel lager.
Maar dat kan dan ook toeval wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 20:50
Infinity, Audio System of DLS voor dat geld. Succes gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

dammmz dat is echt een goede prijs. is volgens mij precies het setje wat ik ook nog op de verlanglijst had staan ....morgen even nameten voor de zekerheid en dan meteen bestellen...lokale dealer vraagt er inderdaad nog 199,-- voor!

Ik heb jarenlang met infinity gespeeld. Persoonlijk vind ik de reference ook nog mooier dan de duurdere kappa serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar andere speakers, ik heb het idee dat er een midden-speaker mist ofzo in mijn auto, ik heb nu de bas op -3, midden op +6 en high op -1 (alles op schaal -7 naar +7) en dan klinkt het nog niet (vergeleken met een Sennheiser € 20,- koptelefoon aan mijn onboard AC'97)

Goed, iets anders dus. Ik kan in alle 4 de portieren een woofer en zo te zien een tweter kwijt. Ik moet dus een compo setje hebben. Je komt van alles tegen, van 70 tot 700 euro. Maar (vrijwel) geen enkele websop die er nu bijzet of het mono of stereo is (of je dus 1 filter, 1 woofer en 1 tweeter krijgt, of van beiden 2). Dat laatste lijkt me het meest logisch vanuit de klant (wat heeft die aan 1 setje?), dat eerste vanuit de verkoper (prijzen lijken de helft lager).
Om het nog net wat lastiger te maken staan er bij bjivoorbeeld Ron de Vries op sommige foto's 2, en op andere maar 1 woofer afgebeeld.

Wat is het nou? :P 1 of 2?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 13:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

setje is per 2 :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Taalkundig wel ja :P Maar even de link in de TS als voorbeeld, is "Reference series twee weg componenten speakerset" valt ook heel goed te interpreteren als "een set bestaande uit woofer, tweeter en filter" :P

Een ander product: http://www.rondevries.nl/...h=25_171&products_id=2527 "speaker" is enkelvoud, "grilles" is meervoud.
Goed, het simpelste is natuurlijk zo'n shop mailen, maar toch :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:51

13art

Moderator Mobile
Staar je niet blind op alleen het RMS vermogen, dit zegt lang niet alles. Zelf heb ik bijv een compo van Alpine (spx 177-r) en deze is 'maar' 85 Watt RMS, maar menig 100 watt RMS speaker zal het afleggen tegen mijn Alpines denk ik.

Verder moet je zelf luisteren wat je het beste vindt klinken. Wat de 1 mooi vindt klinken vindt de ander niet mooi klinken.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

Wok

Dakloos...

Eerst even ingaan op de TS:

Infinity is toch echt de betere keuze imo :) Daarmee wil ik de Pioneer speakers absoluut niet slecht noemen, maar Infinity (zeker als je voor muziek gaat en niet alleen maar voor diepe lage tonen, zoals Wekkel ool al heeft aangegeven) is bijna een garantie voor succes! :)

Heb in mijn eerste auto ook een Reference compo-set (6500cs) gehad. Dat gaf een uitstekend geluid :) In het laag niet atijd even overtuigend, maar over het algemeen een mooi zuiver en gebalanceerd geluid. De value for money is erg goed :)
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 03:00:
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar andere speakers, ik heb het idee dat er een midden-speaker mist ofzo in mijn auto, ik heb nu de bas op -3, midden op +6 en high op -1 (alles op schaal -7 naar +7) en dan klinkt het nog niet (vergeleken met een Sennheiser € 20,- koptelefoon aan mijn onboard AC'97)

Goed, iets anders dus. Ik kan in alle 4 de portieren een woofer en zo te zien een tweter kwijt. Ik moet dus een compo setje hebben. Je komt van alles tegen, van 70 tot 700 euro. Maar (vrijwel) geen enkele websop die er nu bijzet of het mono of stereo is (of je dus 1 filter, 1 woofer en 1 tweeter krijgt, of van beiden 2). Dat laatste lijkt me het meest logisch vanuit de klant (wat heeft die aan 1 setje?), dat eerste vanuit de verkoper (prijzen lijken de helft lager).
Om het nog net wat lastiger te maken staan er bij bjivoorbeeld Ron de Vries op sommige foto's 2, en op andere maar 1 woofer afgebeeld.

Wordt altijd per 2 verkocht :) Dus 2x een woofer+tweeter+scheidingsfilter :)

Over value for money gesproken:
Heb een jaar geleden ooit eens een setje speakers (composetje) gekregen. Winkelwaarde was iets van 20 of 30 euro ofzo... Beetje opzichtige doos met heel groot 'Spectron' erop...

Even wat onderzoek gepleegd... Bleek het dus een white-label setje te zijn van Focal (overstock). Damn... daar kwam dus serieus mooi geluid uit _O_

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

WARNING :)

heb net even met het bedrijf gebeld. Het blijkt dat het setje uit de TS afwijkende maten heeft voor de meeste auto's. De woofer is 16 cm ipv het veel gebruikte 16,5 cm en past dus niet in standaard europese auto's (dus niet in mijn Stilo :() je moet dus een inbouw mal maken alleen past dat bij mij helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 13:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dat is net goed... in mijn wagen past geen 16.5cm... enkel 16cm.
Dat is best irritant aanjapanse wagens :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hey, geinig, bij mij is dat ook 16cm :D Enige probleem is dat de inbouwdiepte vaak een probleem is omdat het raam achter de speaker langs moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Nou ik heb het infinity compo setje besteld.
Wanneer ik em binnen heb en geinstalleerd dan meld ik wel ff hoe 't geluid is enzo.
Bedankt voor de reacties allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

even een aanvulling trouwens. De verkoper die ik sprak gaf als advies eigenlijk niet de infinity set maar de Hertz of Focal beide zijn rond de € 165,-- (okz ze willen je meestal wel wat duurders verkopen :)) of als topper de CDT nu van € 249,-- voor € 149,-- ...nee ik werk er niet .....maar ik ga wel even verder kijken naar dat cdt gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:51

13art

Moderator Mobile
Het is makkelijk passend te maken als je mdf ringen maakt. Zelfs ik kon het en dat zegt heel wat :P

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
die set heb ik , klinkt echt super hoor en ik heb er nog geen versterker achter (heb een pioneer versterker ervoor liggen.. maar met dit weer.. nee laat maar)

raar dat die aanbieding alwel 2 maanden loopt ofzo... maar je doet er zeker geen miskoop mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

DjWannaB2002 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 01:32:
Het is makkelijk passend te maken als je mdf ringen maakt. Zelfs ik kon het en dat zegt heel wat :P
dan moet je wel extra ruimte hebben in je deur en dat gaat bij mij dus niet lukken. De Stilo heeft een bijzonder mooi woofer compartiment (gedempt en alles) maar zit direct achter de beplating van de deur. Ik gaat toch is ff naar dat CDT kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 23:23

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 03:00:

Mja ik kan me heeel goed voorstellen dat het klote klinkt bij jouw in de auto. Al dat mid er in, verschikkelijk. Doe het eens andersom, zorgen dat je mid lager is dan je bass en high.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb inderdaad deze 600CS besteld. De maat maakt niets uit, want ik moet toch de kickpanels gaan 'bewerken' om 16 cm te laten passen ipv de standaard 13 cm.

offtopic:
inderdaad lang geleden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
AkroBatik schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:37:
Mja ik kan me heeel goed voorstellen dat het klote klinkt bij jouw in de auto. Al dat mid er in, verschikkelijk. Doe het eens andersom, zorgen dat je mid lager is dan je bass en high.
Ik wil (en zal) best nog wel wat gaan prutsen met de instellingen, ik heb de auto nog maar net en de radio nog korter, maar alle instellingen 180 graden omdraaien is een beetje counter-intuitief :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mja wat de meeste mensen juist doen is als eerste het mid er afdraaien. Het mid zorgt voor een heel irritant geluid. Zet in winamp maar eens alles op 0db en alleen het midden gebied maar hoog. Het geluid wordt dan gewoon super irritant.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat komt gewoon doordat je oren daar het gevoeligst voor zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ja dus dat zorgt er wel voor dat het geluid klote gaat klinken.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Nou ik heb ze binnen zien er wel vet uit.
Kzou ze vandaag inbouwen maar 't regend vrij hard dus dan worden de speakers nat etc en das niet zo fijn.
Maar als 't wat droger is dan gaan ze er in. Waarschijnlijk wordt 't vrijdag.
Dan horen jullie meer hoe ze klinken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hopelijk heb ik ze ook vandaag of morgen. Kan ik in het weekend aan de gang met MDF en de zaag :9

edit:

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/7079/infinityah7.jpg

Speakers binnen.

[ Voor 35% gewijzigd door Wekkel op 10-01-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Nou ik heb ze vanmiddag erin gezet en 't klinkt echt geweldig.
De boxen die ervoor in zaten ga ik nu nog ff achter installeren zodat er daar ook wat muziek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat zijn dat voor ringen die nog in de doos zitten op de foto hierboven? En wat voor montagemogelijkheden heb je met die tweeters? Mijn auto heeft nml geen voorziening voor tweeters ofzo, ik heb nog nooit gezien hoe je die dingen dan netjes op je dashboard "plakt"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je heb inbouwringen voor de woofers. Dat zijn opstaande ringen waarin de woofer dan wegzakt. Op de ring komt dan weer het rooster.

Voor de tweeters heb je twee mogelijkheden:
• plaatje metaal vastschroeven waarop je de tweeters vastdraait in een soort klem.
• Verzonken montage met een soort buitenring.

Het laatste is een systeem waarbij een metalen plaatje achter het gat word gehouden en je de tweeter op de buitenring schuift. De tweeter met buitenring doe je in het gemaakte gat zodat deze mooi vlak in het vlak komt te liggen en het metalen plaatje draai je vast achterop de tweeter. Het metalen plaatje heeft twee pootjes die tegen de achterkant van het installatievlak komen zodat je tweeter als het ware vast wordt geklemd op het vlak door de buitenring aan de buitenkant en de pootjes van het metaaltje aan de binnenkant.

Wellicht dat een fotootje dit duidelijker maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadesh
Ik heb 't anders gedaan met m'n tweaters.
Ze pasten niet in de voorste gaten waar de vorige boxen in zaten. Dus heb ik ze er boven opgezet, het draadje van de boxen zit stevig vast tussen dat gatending wat voor een speaker zit.
En het werkt gewoon prima.
Je hoeft niet perse alles te gebruiken wat in de doos zit btw.
Ik heb nog meer dan de helft over namelijk. Heb alleen de speakers en tweaters gebruikt en een paar schroefjes meer niet, volgens mij. En 't past allemaal prima.

Owh ja maybe is de uitleg van de tweeters een beetje lastig maar ik kan 't zo ff niet beter uit leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:15
Heb zelf ook dat Infinity setje een tijdje geleden gekocht voor in mijn Renault 19 16v. De maat wijkte idd iets af, waardoor hij niet met de standaard bevestigingsgaten vastgezet kon worden, maar dit was verder geen probleem. Heb de set op mijn radio zitten, dus kan niet het maximale vermogen eruit halen, maar vind er toch een erg mooi geluid uitkomen. Iig 100x beter dan de standaard kartonnen speakers die er eerst in zaten.Vooral de tweeters presteren goed imho. Goeie set voor die prijs (bij rondevries ;) )

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb nu wat inbouwmateriaal gekocht. Zodra ik ermee aan de slag ga, maak ik wel een fotoserie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Kijk eens naar Audio System speakers: http://audio-system.hifimotive.nl/

Erg goede speakers voor een goede prijs. Beter dan sommige 'bekendere' merken.

Ik heb zelf dit setje:

Afbeeldingslocatie: http://audio-system.hifimotive.nl/images/products/hx165sq.jpg
HX 165 SQ - 250 euro.

Dit setje is gericht op SQ, sound quality.

Ik heb meerdere speakers vergeleken in een kast, maar deze sprong er duidelijk uit. (ze klonken naar mijn mening zelfs beter dan speakers van 300-400 euro)

[ Voor 19% gewijzigd door Mooody op 21-01-2007 12:56 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb inmiddels de woofers met veel kunst en vliegwerk weten te monteren. 16cm monteren waar 13cm standaard is in een 1995 BMW e34, ik zou het je niet direct aanraden. Met schuiven en wat 'aanmoedigen' bij de eindmontage zit het er wel in :Y)

Dit heeft mij zoveel tijd gekost dat ik thans alleen de standaard woofers heb gewisseld voor de Infinity's. Kortom, de hele zaak zit nog gewoon aan het BMW Sound System en niet direct op mijn High Power radio en ik heb ook nog gewoon de standaard BMW mids en tweeters aangesloten.

Het is nog te vroeg om te zeggen of de woofers meer doen dan de standaard speakers, doch er komt toch een redelijk basje uit. Pas als een en ander direct aan de radio hangt kan ik daar definitief iets over zeggen. Nu moet ik met alle macht de equalizer bijstellen om het nog enigszins aanhoorbaar te houden (mid en highs dempen).

Wordt vervolgd.
Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/8913/speakers01pj7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img476.imageshack.us/img476/3543/speakers02oe3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img391.imageshack.us/img391/7704/speakers03jt6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/504/speakers04al1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/6360/speakers05sg1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/1962/speakers06nu3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/3204/speakers07qo0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/5746/speakers08vn1.jpg

Pics van de speakers met opbouw op de zijpanelen maak ik later nog wel als ik de klus afmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ben je niet bang dat dat paneeltje gaat klapperen als de nete?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als je doelt op het plastic paneel van de auto zelf, nee. Dat gaat prima (woofers spelen nu rammelvrij), het is geen superstrak paneeltje, maar ook geen flinterdun stukje plastic.

Vandaan eens proberen de bekabeling te trekken. De stukjes hout voor tweeter inbouw heb ik gisteren al gemaakt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben vandaag verder gekomen. De rechterkant is nu voorzien van eigen bedrading vanaf de radio naar woofer en tweeter voorin. De linkerkant moet ik volgend weekend maar zien te doen (alleen rechts is nu dus aangesloten). De achterspeakers die nog via het BMW Sound System zijn aangesloten, doen het nu dus niet meer (en dat blijft wat mij betreft zo).

Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/9890/speakers01rb4.jpg
Dit is het plaatje van hoe de woofer vastzit. De woofer zit op een houten ring, en de houten ring heb ik weer op een paar reepjes hout gelegd, zodat de woofer op de originele plaatsen vastgeschroefd kon worden, maar er geen luchtlekken ontstaan. Het nadeel is dat het net niet helemaal lekker past. Geen hond die het verder ziet of hoort O-)

Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/3333/speakers02nk9.jpg
Ik heb het handschoenenkastje en wat er nog meer aan schotjes en afdekplaten in de weg zat maar even helemaal weggehaald. Dat gaf mij de kans de nieuwe bedrading netjes met taai ripjes langs de originele bedrading te leggen. De oude bedrading heb ik afgeplakt met een stukje plakband, die laat ik verder op zijn plek liggen.

Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/8445/speakers03va7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img373.imageshack.us/img373/5471/speakers04zq5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/6585/speakers05ct8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/4752/speakers06mw1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img126.imageshack.us/img126/9928/speakers07fq0.jpg

Zoals gezegd, op dit moment heb ik niets meer via het interne systeem lopen. Alleen de front speakers ga ik gebruiken waarvan nu de Infinity set rechts voorin op zijn plek zit en is aangesloten op de radio.

Ik heb nu 3 situaties gehad:
• originele speakers (Nokia) op originele systeem
• Infinity woofers en originele mid/tweeter op originele systeem
• rechter Infinity set direct op autoradio

Het originele systeem wilde ik upgraden. Op zich is het geen slecht systeem. Er komt best wat bas uit en mid en tweeter zijn niet het slechtste wat ik ooit gehoord heb. Het is echter nogal vlak en wat harder zetten brengt de zwakheden alleen maar beter aan bod. Bovendien was ik niet echt onder de indruk van de standaard versterker achterin de auto (BMW Sound System).

Ik heb nu een weekje rondgereden met het originele systeem waarbij alleen de originele woofers waren vervangen door de Infinity woofers. Op zich kon je wel iets uit de woofers krijgen dat licht beter klonk qua bas output, maar daarvoor had ik wel mijn radio op +9 Low moeten zetten met Mid en High op -10 :X De output van de Infinity woofers matchte dus niet echt met het originele spul. Het was in ieder geval niet echt een verbetering. Niet zozeer omdat ik even extreem met de equalizer bij moest sturen, meer het algemene signaal dat de front set geleverd krijgt uit het standaard systeem van achteren. Dat bleef gewoon zijn beperkingen houden naar mijn smaak.

Nu heb ik alleen rechts volledig op de autoradio aangesloten met eigen bedrading. Van de autoradio naar het scheidingsfilter, en van daaruit naar de woofer en de tweeter. Met alleen rechts is het verschil met het originele systeem of alleen de Infinity woofers levensgroot. Thans heb ik een ware orgie van geluid in de wagen, en dan moet links nog aangesloten worden :o Dat probeer ik volgend weekend dus maar te doen.

Ultra laag komt maar zeer mager uit de speakers, dat mag je ook niet verwachten, maar normaal laag (denk aan 40-50Hz en hoger) lijkt behoorlijk mee te komen. De belastbaarheid is een stuk hoger met het signaal vanaf de autoradio en kan redelijk hard worden gezet. Er komt een mooi, vol geluid uit (meer dan ik had verwacht van deze Infinity's). De tweeter heb ik in de 'soft' stand aangesloten, het lijkt mooi aan te sluiten op het niveau van de woofer.

Ik kan niet wachten op het moment dat ook links is aangesloten 8)7

Kortom, goede beslissing om het originele systeem te 'bypassen'. Met slechts een speaker wisseling alleen was ik bijna niets op geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 07:49

DJ Vincento

1422055

Watt RMS? So watt? Watt zegt niks over kwaliteit en ook niets over hoe hard die speakers gaan. Bij een verdubbeling van vermogen word het geluid maar 3 dB harder, en dat verschil is voor de mens niet hoorbaar. Om er het geluid twee keer zo hard te krijgen ( + 10 dB) ben je 14 keer zo veel vermogen nodig, dus 14x35= 490 watt

Bereik van zo'n speaker is veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
Eeh, 3 dB harder is niet te horen :?
3 dB harder is toch 2 keer zo hard, of mis ik u iets?

Zo ja, dan wil ik graag een iets uitgebreidere uitleg...

[ Voor 26% gewijzigd door TheJoker op 05-02-2007 09:32 ]

Tweakers.net profiel | Computer specs | BF2 stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hoeveel nut je van het vermogen hebt hangt echter van heel veel factoren af, zoals de inhoud van de ruimte die je met geluid wilt vullen.
Ik heb thuis daar een heel mooi praktijk voorbeeld van staan. Oude speakers van m'n ouders (30 RMS) gaven in de woonkamer een heel mooi volume. Nu staan ze in een werkkamer die ruwweg de helft in inhoud is, en daar staan ze echt al heel snel te hard en staat de versterker maar heel zelden op hetzelfde volume als wat in de woonkamer gangbaar was. Het volume is in die werkkamer gewoon al veelste snel te hard.
En dan speelt achtergrond geluid nog een grote rol. In een stille omgeving ( 50 dB(A) )heb je geen groot vermogen nodig om alles mooi zuiver weer te kunnen geven, maar als op de snelweg rijdt heb je al gauw zo'n 70 dB(A) aan achtergrond geluid en dat moet eerst overstemt worden. Daarom kan een radio op 15 op de snelweg prettig klinken maar bij het wachten voor een stoplicht veelste hard.

En dan krijg je nog een ander moeilijk te bepalen begrip bij speakers, namelijk het rendement. Een speaker van 35 Watt met een rendement van 95% (33,5 Watt effectief) kan daardoor beter zijn dan een speaker van 50 Watt met een rendement van 60% (30 Watt effectief) (even puur fictief ter illustratie).

En dan kom je uiteindelijk weer op hetzelfde punt uit als altijd, alleen mensen die graag pronken met het aantal Watt's komen speakers/versterkers puur op vermogen en mensen die serieus bezig zijn kijken verder en kunnen ontdekken dat een op papier lichtere speaker in de praktijk weleens veel beter zou kunnen presteren.

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe set in mijn E36, en zit voor vast aan 13cm woofers met losse tweeters bij de spiegels. Ik begin op het moment ook serieus te denken aan de Infinity Reference serie hiervoor...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 07:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

komt nog bij het is maar net wat je wilt SP of SQ, voor beide doeleinden heb je totaal andere versterkers en speakers nodig.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Pagina: 1