Ik ben vandaag verder gekomen. De rechterkant is nu voorzien van eigen bedrading vanaf de radio naar woofer en tweeter voorin. De linkerkant moet ik volgend weekend maar zien te doen (alleen rechts is nu dus aangesloten). De achterspeakers die nog via het BMW Sound System zijn aangesloten, doen het nu dus niet meer (en dat blijft wat mij betreft zo).

Dit is het plaatje van hoe de woofer vastzit. De woofer zit op een houten ring, en de houten ring heb ik weer op een paar reepjes hout gelegd, zodat de woofer op de originele plaatsen vastgeschroefd kon worden, maar er geen luchtlekken ontstaan. Het nadeel is dat het net niet helemaal lekker past. Geen hond die het verder ziet of hoort

Ik heb het handschoenenkastje en wat er nog meer aan schotjes en afdekplaten in de weg zat maar even helemaal weggehaald. Dat gaf mij de kans de nieuwe bedrading netjes met
taai ripjes langs de originele bedrading te leggen. De oude bedrading heb ik afgeplakt met een stukje plakband, die laat ik verder op zijn plek liggen.
Zoals gezegd, op dit moment heb ik niets meer via het interne systeem lopen. Alleen de front speakers ga ik gebruiken waarvan nu de Infinity set rechts voorin op zijn plek zit en is aangesloten op de radio.
Ik heb nu 3 situaties gehad:
• originele speakers (Nokia) op originele systeem
• Infinity woofers en originele mid/tweeter op originele systeem
• rechter Infinity set direct op autoradio
Het originele systeem wilde ik upgraden. Op zich is het geen slecht systeem. Er komt best wat bas uit en mid en tweeter zijn niet het slechtste wat ik ooit gehoord heb. Het is echter nogal vlak en wat harder zetten brengt de zwakheden alleen maar beter aan bod. Bovendien was ik niet echt onder de indruk van de standaard versterker achterin de auto (BMW Sound System).
Ik heb nu een weekje rondgereden met het originele systeem waarbij alleen de originele woofers waren vervangen door de Infinity woofers. Op zich kon je wel iets uit de woofers krijgen dat licht beter klonk qua bas output, maar daarvoor had ik wel mijn radio op +9 Low moeten zetten met Mid en High op -10

De output van de Infinity woofers matchte dus niet echt met het originele spul. Het was in ieder geval niet echt een verbetering. Niet zozeer omdat ik even extreem met de equalizer bij moest sturen, meer het algemene signaal dat de front set geleverd krijgt uit het standaard systeem van achteren. Dat bleef gewoon zijn beperkingen houden naar mijn smaak.
Nu heb ik alleen rechts volledig op de autoradio aangesloten met eigen bedrading. Van de autoradio naar het scheidingsfilter, en van daaruit naar de woofer en de tweeter. Met alleen rechts is het verschil met het originele systeem of alleen de Infinity woofers levensgroot. Thans heb ik een ware orgie van geluid in de wagen, en dan moet links nog aangesloten worden

Dat probeer ik volgend weekend dus maar te doen.
Ultra laag komt maar zeer mager uit de speakers, dat mag je ook niet verwachten, maar normaal laag (denk aan 40-50Hz en hoger) lijkt behoorlijk mee te komen. De belastbaarheid is een stuk hoger met het signaal vanaf de autoradio en kan redelijk hard worden gezet. Er komt een mooi, vol geluid uit (meer dan ik had verwacht van deze Infinity's). De tweeter heb ik in de 'soft' stand aangesloten, het lijkt mooi aan te sluiten op het niveau van de woofer.
Ik kan niet wachten op het moment dat ook links is aangesloten
Kortom, goede beslissing om het originele systeem te 'bypassen'. Met slechts een speaker wisseling alleen was ik bijna niets op geschoten.