Database voorraadbeheer *

Pagina: 1
Acties:
  • 570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw dus ik weet nog niet zo goed bij welk forum ik dit moet posten.
Maar ik wil een bestand downloaden/maken. Ik wil bijv. dat je spullen in het bestand kan typen wat je op vooraad hebt (bijv. 2 lampen en 1 starter). En als iemand een lamp koopt, dat ik dan op iets kan klikken dat er staat : 1 lamp en 1 starter.
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Mvg,

Bram van Orsouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 11:02

vinnie1908

Appel != peer

Database met een voorraadsysteem lijkt mij of wil je een openbare Excel maken waar iedereen in kan kijken en aanpassingen kan doen (lijkt mij heel onhandig en niet slim)

TR is aangemaakt

[ Voor 7% gewijzigd door vinnie1908 op 05-01-2007 12:08 ]

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Database met voorradsysteem.
Waar kan je hem downloaden? Of maken?

Alvast bedankt!

Bram van Orsouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Je moet jezelf eerst eisen stellen.

Wat wil je er precies mee doen? Wat moet het kunnen? etc.

Vervolgens ga je uitzoeken waarmee je dit kunt realiseren. Je zou een MySQL Database kunnen maken en hieruit dingen opvragen doormiddel van SQL, en dingen toevoegen of verwijderen met PHP. Maar dit moet je natuurlijk wel eerst leren, en dat zal niet zo gemakkelijk zijn als je niet veel kennis hebt van programmeren.

Zoals hierboven voorgesteld zou je ook met Excel kunnen werken, en steeds als er iets weg is uit de voorraad dit handmatig kunnen aanpassen, maar dat is niet zo handig als je dit vaak moet doen.

Overigens hoef je niet te groeten en je naam te noemen op GoT, dat staat beschreven in de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 07:58

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Dit topic staat iig verkeerd in OH, want het heeft met hardware weinig te maken.
Ik zal hem moven naar SA, en je topictitel aanpassen naar iets duidelijkers.
Ik kan alleen niet beloven dat het topic in SA open blijft, want het is nogal een basic vraagje.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit zou je inderdaad kunnen doen met een database en wat schermen eroverheen.
-knip-

doorgeefluik van ditsoort zaken en het doormailen van oplossingen lijkt me geen goed idee, als je een oplossing hebt, bespreek die dan ook hier!

[ Voor 45% gewijzigd door sanfranjake op 05-01-2007 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 11:02

vinnie1908

Appel != peer

ione: het is de bedoeling van een gathering dat je informatie openbaar maakt. Mocht je dus een algehele oplossing hebben, post die dan hier voor deze persoon. Dan kunnen mensen die later hetzelfde probleem hebben dat ook vinden.

Bram: Ga eerst eens bedenken wat je wilt doen, want je omschrijving slaat, sorry, nergens op. Je hebt geen idee wat je wilt doen en denkt een database te kunnen downloaden. Dat is hetzelfde dat je een archief kast met hangmappen gaat kopen, dit terwijl je eigen bloembollen wilde opslaan. Bedenk dus eerst wat je wilt gaan doen, ga dan de structuur en logica van een database zoeken en daarna kan je een vraag (op)stellen.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zoals men hierboven zegt verwachten we hier op GoT toch zeker wel van je dat je zelf aan de slag gaat om een oplossing te vinden, en met de tips die je hebt gekregen zou het toch wel moeten gaan lukken. Je hoeft op GoT geen hapklare brokken te verwachten waarmee je probleem vanzelf opgelost worden.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar ik ben hier voor het eerst en weet niet helemaal hoe het werkt.
Over een database weet ik eigenlijk ook niks, maar ik dacht dat het veel makkelijker was.
Ik zal eens op internet dingen gaan lezen over de structuur en logica van een database.
Want ik dacht dat het niet zo moeilijk was om bijv. alleen maar dingen toe te voegen en af te trekken van iets. Maar dat is schijnbaar niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het niet al te moeilijk wilt maken,
Kan je een kleine sql database maken,

je maakt hier een aantal velden,
bijv. itemnr, omschrijving, prijs, aantal

dan pak je een handig programma genaamd CodeCharge
Daarin voer je je database gegevens in
en die maakt voor jouw een pagina in PHP die je zo op je interne webservertje kan draaien.

dit is super basic, maar wel effectief en handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je dat iemand het via internet bestelt? of wil je de voorraad gewoon op je eigen computer bijhouden?

Als het alleen het laatste is zou je eens naar Microsoft Access kunnen kijken. Daar kun je zelf formulieren programmeren die zulke functies uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vooraad op m'n eigen computer, en silentx is dat voor een voorad op m'n eigen computer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bram11: ja

je kan inderdaad ook in access gaan kijken of je daar wat mee kunt

de manier die ik beschrijf, moet je een webservertje draaien en sql servertje,
als het echt voor 1 pc is, voor je eigen pc, dan kan je in access rondkijken

dat php is meer voor meerdere pc's die iets kunnen aanpassen etc. etc. tegelijkertijd ipv om de beurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Silentx, je moet toch SQL downloaden ?
Welke "kleine" database moet ik dan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:40:
Silentx, je moet toch SQL downloaden ?
Welke "kleine" database moet ik dan hebben?
Die database moet je natuurlijk zelf aanmaken ;). Of je SQL moet downloaden en installeren op je Localhost weet ik niet zeker, maar volgens mij is het antwoord ja. Er is ook de taal SQL, waarmee je de database kunt benaderen en informatie opvragen.

Persoonlijk zou ik hier zelf niet aan beginnen als je er niet veel ervaring mee hebt, maar het door iemand laten doen/iemand huren die het wel kan, of gewoon met Excel gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een paar filmpjes gezien van SQL, en vind het er lastig uitzien.
Dus ga het denk ik maar gewoon met Excel of Access doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan je onderzoekswerk en opmerkingen te zien, lijkt het me dat je beter van dit soort zaken kan afblijven. Heb je iemand beloofd ff wat in elkaar te knutselen?
Gaat het zakelijk gebruikt worden?

offtopic:
verbaast me dat dit topic nog steeds open is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een site waar SQL word uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

access is idd beter als je het zelf niet kunt
het is niet moeilijk, maar je moet wel enige kennis hebben van hoe je iets moet maken

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zucht:

http://www.sqlcourse.com/
http://www.w3schools.com/sql/default.asp
http://www.thefreecountry.com/documentation/onlinesql.shtml

en er zijn er vele (ff zoeken op google)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry, heb nu deze : http://bsc.passero.be/
Daar staat het in het NL. Ik ga proberen het te snappen, omdat het me veel handiger lijkt dan Access

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een site waar ik SQL kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 21:21:
Weet iemand een site waar ik SQL kan downloaden?
SQL zelf is moeilijk te downloaden ;)

SQL bestaat in vele smaken.
SQL is de taal en een aantal software ontwikkelaars hebben die taal geïmplenteerd om hun database aan te spreken

MS-SQL
MY-SQL
ORACLE
etc. etc.

Jij zoekt waarschijnlijk MY-SQL (opensource en gratis),
alhoewel ook MS en ORACLE hebben bv nu gratis versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik bedoel MY-SQL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Niet lullig bedoelt, maar ik zou eerst wat materie leren alvorens er uberhaubt aan te beginnen. MySQL is puur een database, om daar mee te werken heb je dus ook nog een taaltje nodig :) (vele gevallen dus php, daar heb je weer apache voor nodig, etc etc).

Kijk eens makkelijk rond richting producten van davilex of Exact (E-voorraad?), kant en klare progs die nagenoeg alles kunnen. (exact heeft ook demo CD's van hun producten).

En anders toch maar gewoon in excel blijven :) Excel zelf is namelijk best krachtig om zoiets toch simpel in elkaar te zetten, beetje gebruik van knoppen, functies en de werkbladen, zou je toch een aardig eindje kunnen komen.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 05-01-2007 22:02 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk het nu wel uit op Excel, misschien later als ik er meer van snap doe ik het wel via MySQL.
Toch bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bram, waar ga je het voor gebruiken?
een schoolproject?
prive?
of zakelijk?(vraag iemand anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mischien een tip, ga van Excel -> Acces -> SQL. Redelijk logische opstappen van leerproces, en kunnen onderling erg goed met elkaar werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp uit de manier waarop je de vraag stelt dat SQL nieuw voor je is.

Wat ik me wel afvraag is of het verstandig is dat je gelijk bij je eerste project het zakelijk gaat gebruiken. Want als je je voorraad, bestellingen enzo erin zit, en er blijkt een bug in te zetten (niet zo gek bij je eerste project) dan ben je natuurlijk niet blij.

Is het niet slimmer iemand die er verstand van heeft het programma te laten maken dat je wil, en zelf rustig eens wat te experimenteren met bijvoorbeeld Access voordat je wilde dingen gaat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ben ik nu ook van plan. Ik had geen flauw idee dat SQL zo moeilijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stap er vanaf, regel iemand die het wel kan.
Jij wilt dit echt niet zakelijk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naja kommop jongens,
deze kerel wil een kleine makkelijke database voor voorraad,
daar heb je echt geen grote sql kennis voor te hebben

je pakt xammp met sql erbij,
hij maakt in phpmyadmin een kleine table aan
met codecharge een page automatisch en hij is klaar

tuurlijk kan je het moeilijk en ingewikkeld maken, maar kan ook easy,
en als hij zn router dicht zet kan die ook gewoon die php maken zonder veel kennis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ook dat lijkt me veel te ingewikkeld in dit geval. Bram11: als het je interesseert moet je vooral een boek of twee kopen over Access of bijv. MySQL (koop er geen over de taal SQL, dat is op dit moment nog te weinig praktisch voor jouw kennis). Maar dat is een (of meer) brug (gen) te ver om er meteen wat voorraadbeheer in te bouwen die nog gebruikt moet worden ook. De tips die je op GoT kan verwachten met een dergelijke vraagstelling zijn nu eenmaal bedoeld voor een ander publiek en andere voorkennis dan jij blijkbaar bent resp. hebt. (Dit zeg ik trouwens om je te helpen, niet je te kleineren :) )

Kijk eens naar voorraadbeheer programma's. Geen idee wat hier klein & simpel is, misschien iets als www.davilexbusiness.nl/producten/voorraad
Of beter: vraag eens wat bedrijfjes in je buurt gebruiken, waar ze de ondersteuning halen, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 07-01-2007 12:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:46
SinergyX schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:44:
Mischien een tip, ga van Excel -> Acces -> SQL. Redelijk logische opstappen van leerproces, en kunnen onderling erg goed met elkaar werken.
Als je een beetje handig bent met computers en Excel begrijpt moet ook Access niet zo moeilijk te begrijpen zijn volgens mij.
Op mijn eigen werk (10 werknemers) heb ik ook zelf een database in elkaar geknutseld. Ook zonder specifieke voorkennis over Acces, gewoon door aanschaf van een goed uitgebreid boek en veel proberen en proberen. Je moet vooral niet te groot beginnen en dus niet gelijk tig tabellen erin stoppen maar stap voor stap je database uitbreiden. Begin maar eens met een tabel waarin je voorraad staat.
Voor een klein bedrijf werkt dat prima. De database staat op de server en iedereen die er bij moet kunnen kan er in principe bij. Zes jaar later is de database inmiddels gegroeid tot een systeem waar projecten, adressen, archiefgegevens, uren, factuuroverzichten, offerteoverzichten enzovoort instaan.
Pagina: 1