[SuSE 10.2] Hoe krijg ik een internetverbinding?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net SuSE 10.0 geupgrade naar 10.2. In 10.0 had ik gewoon internetverbinding maar ben in de tussentijd ook verhuisd dus misschien maakt dat uit :-)

Ik had 10.0 op m'n Asus laptop en internet verbinding via een XS4All ADSL verbinding. Ben nu in een huis waar ik een UPC kabel internet verbinding heb.

Knoppix 5 en zelfs Windows XP hebben meteen verbinding als ik de kabel erin stop maar SuSE 10.2 lukt het niet.

Veel zitten klooien in de configuratie. Statisch ip? (ik had opgezocht welke het in Windows was dus die ingevoerd) Of toch DHCP?
Gateway adres ook opgezocht in Windows maar dat maakte niks uit.

En welke ethernet interface moest ik nou hebben? 0 of 4? Die allebei voor een Realtek 8139 staan, terwijl ik toch echt maar 1 draad ethernet aansluiting aan m'n laptop heb (ook nog een draadloze die weer anders aangegeven stond maar die doet het al helemaal niet)

Heeft iemand een tip hoe ik in vredesnaam een internetaansluiting kan krijgen in SuSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:28

steveman

Comfortabel ten onder

Hmm vreemd, zit je rechtstreeks op de modem aangesloten?

Bij mij met @home was het enige dat ik moest doen m'n hostname invullen, de rest deed DHCP wel. Nu achter een router heb ik niets aan hoeven passen ook.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 16:08
Ok, om te beginnen,. is je modem aangemeld bij UPC en heeft deze verbinding (gehad) met deze laptop? zo ja dan staat je mac adres al in het modem en is het vrij simpel
- Stel je netwerkkaart (ik vermoed eth0) in op DHCP, en doe een
code:
1
2
ifconfig eth0 down
ifconfig eth0 up

Nu heb je als het goed is een ip adres van het modem gekregen, dit is geen 10.x of 192.x adres. controleer dit dmv:
code:
1
ifconfig -a

kijk ook even of je een DNS hebt gekregen van UPC, zo niet kun je deze handmatig invoeren (even in je papieren kijken voor de juiste adressen) dit zal gerust in de grafische tool makkelijk kunnen.

Werkt het nog niet test dan eens of je het modem wel kan pingen,.
voor zover wat tips van een ex upc monteur

[ Voor 3% gewijzigd door RoBBS op 05-01-2007 12:08 ]

I said I'd be back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de replies.
Maar ik heb geloof ik een beetje raar geval bij de hand.

De modem is zeker in contact met upc en ik kan de lijn gewoon gebruiken op het moment dat ik m'n laptop met Knoppix of Windows XP boot. Maar met die nieuwe SuSE vertikt hij het.
Ik heb als root ifconfig eth0 down/up gedaan (voor de zekerheid ook eth4 die hij ook liet zien bij ifconfig -a) en dat doet hij gewoon.
En als ik om ifconfig -a vraag, krijg ik van die 2 verbindingen keurig te zien dat ze werken en dat over de ene zoveel kilobytes en over de andere zoveel bytes zijn verzonden/ontvangen.

Maar zowel web als mail access is er niet.

Ik heb ook via dhcp een internet adres: 10.0.2.6 uit m'n hoofd.. o wacht dat is niet goed want het moest een publiek adres zijn niet?
DNSen staan ingevuld

Wat kan het in de vrede nog meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 16:08
nou, een 10.x adres houdt iig in dat je volgensmij geen ip van UPC hebt gekregen (alhoewel dat voorheen een 192.x adres zou zijn maar dat kan per modem verschillen)

Kan je wel pingen naar een ip adres? dus bij www.nu.nl (62.69.179.20)

I said I'd be back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ff kijken - onder Knoppix en Windows krijg je een publiek IP maar onder Suse krijg je een IP uit een private (10.x.x.x) range :?

UPC kent IP-adressen toe op basis van MAC-adres. Blijkbaar is de MAC die je onder XP en Knoppix krijgt bij UPC bekend en niet de MAC die je onder Suse krijgt. Een niet-bekend MAC krijgt een 10-IP waarvandaan je alleen de UPC aanmeldpagina kunt bereiken. Als dit allemaal op zelfde PC is, is dit vrij vaag. Dan lijkt het erop dat Suse om een of andere reden de default MAC van je NIC aan het overriden is :o

Het is op te lossen door eerst onder WinXP danwel Knoppix je MAC te noteren en dat dan onder SuSE hard erin te zetten (ifconfig HW_ADDR iirc). Als je dan je modem reset en dhclient/dhcpcd opnieuw draait zou je gewoon een publiek IP moeten krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

dion_b schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:03:
Ff kijken - onder Knoppix en Windows krijg je een publiek IP maar onder Suse krijg je een IP uit een private (10.x.x.x) range :?

UPC kent IP-adressen toe op basis van MAC-adres. Blijkbaar is de MAC die je onder XP en Knoppix krijgt bij UPC bekend en niet de MAC die je onder Suse krijgt. Een niet-bekend MAC krijgt een 10-IP waarvandaan je alleen de UPC aanmeldpagina kunt bereiken. Als dit allemaal op zelfde PC is, is dit vrij vaag. Dan lijkt het erop dat Suse om een of andere reden de default MAC van je NIC aan het overriden is :o

Het is op te lossen door eerst onder WinXP danwel Knoppix je MAC te noteren en dat dan onder SuSE hard erin te zetten (ifconfig HW_ADDR iirc). Als je dan je modem reset en dhclient/dhcpcd opnieuw draait zou je gewoon een publiek IP moeten krijgen.
offtopic:
Wat een crapload met gezeik lees je toch over Suse 10.2 . Echt de meest vage dingen gebeuren blijkbaar bij het gebruiken van deze versie van Suse. Als ik al die verhalen zo lees mag je nog blij zijn dat je een command-line hebt (als die het tenminste nog doet :P). Goede promo voor linux ook trouwens :X

0.0

Pagina: 1