Gedeelte geheugen niet gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

• mjaspers23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 16:12
Ik heb iets wat ik niet kan verklaren :)
Sinds ik gisteren een nieuwe videokaart in mijn pc heb gedaan (ik ben van een X800 XT agp kaart naar een Asus 7950 GX2 pci kaart gegaan), wordt niet al mijn geheugen meer gedetecteerd tijdens het opstarten van mijn pc. Het gaat om 2Gb Twinmos dualchannel geheugen (2 x 1Gb), waarvaan tijdens de eerste boot 1776 MB gedetecteerd werd en daarna steeds 2016 MB. Ik dacht eerst dat één van de geheugen modules misschien kapot was, maar als ik ze er allebei apart inzet dan wordt er wel netjes 1024 MB gedetecteerd. Het maakt ook niet uit of ik dual channel of single channel draai of dat ik andere banken gebruik, want zodra allebei de modules erin zitten, ziet mijn pc maar 2016 :?
Heeft één van jullie dit wel eens gezien?

Mijn configuratie is:
Asrock 939Dual-SATA2 (met de laatste bios 2.30)
AMD Athlon 64 4000+ (S939)
2Gb Twinmos dual channel (400 Mhz)
Asus 7950 GX2

Zou het iets met de voeding te maken kunnen hebben? Ik heb een Enermax EG465AX-VE(G) en weet niet of dit voldoende is met deze configuratie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die dimmen, werken die wel in een ander pc of doen ze daar hetzelfde (en ik neem aan dat het 2GB is en niet 2Gb?).
Een soortgelijk probleem heb ik wel eens gezien op Asus P3BF bordjes (die herkende na iedere boot een andere hoeveelheid, varierend tussen 512MB en 1024MB), maar dat waren gewoon k*tbordjes wat dat betreft.

Probeer voor de zekerheid eens andere dimmetjes (bij voorkeur die op de QVL staan van het bord).

• mjaspers23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 16:12
Hoi Terw_Dan
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel inderdaad GB... beetje dom van me om Gb te schrijven ;)
Ik heb nu helaas niet de mogelijkheid het geheugen in een andere pc te testen, maar ik heb intussen wel een beetje met de BIOS gespeeld en zowaar herkent ie nu de volledige 2048 MB.... Na mijn eerste wijzigingen in de BIOS werd er weer slechts 1776 MB gedetecteerd, maar nadat ik cool'n'quiet uitgeschakeld had, de AGP settings minimaal heb gezet (ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft gehad, maar goed), de flexibility option in de cpu configuration uitgezet had en de klok frequentie van het geheugen een paar keer geswitched had (133, 166, 200 MHz) werd ineens de volledige 2048 MB herkend 8)7

Als die flexibility option aanstaat dan worden er blijkbaar automatische waarden voor de CL en kloksnelheid gekozen, in dit geval CL 2,5 en 166 MHz, wat niet overeenkomt met de specs van het geheugen. Ik heb nu de kloksnelheid op 200 MHz gezet en nu lijkt alles weer gewoon te werken.

Ik heb Memtest86+ even gedraaid en die geeft aan dat er geen problemen zijn. Het lijkt dus weer goed.