[FTP] Eigen server of elders betaalde server?

Pagina: 1
Acties:

• BertvanErnie
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Besten,

Ik heb thuis een netwerkje draaien. Nu ook nog een oude P166, 128mb met W98Se gekregen.
De wens: Ik wil graag bestanden met vrienden delen.
Ik twijfel nu tussen een account bij bijvoorbeeld pfcorner en een eigen ftpserver draaien.
Ik vraag mij af:
  • als ik die oude bak in de meterkast zet en dag en nacht laat draaien (op W98 met bijv. bulletproof als server) wordt dat een zeer kostbare (energievretende) aangelegenheid?
  • Is er een betere oplossing dan de combi W98 met een bulletproof?
Vooralsnog draai ik een ftpserver op mijn gebruikscomputer, die staat lang niet altijd aan.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
BertvanErnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 07:35:
als ik die oude bak in de meterkast zet en dag en nacht laat draaien (op W98 met bijv. bulletproof als server) wordt dat een zeer kostbare (energievretende) aangelegenheid?
Hang er eens een energiemeter tussen en je weet het. Maar ik vermoed dat hij niet zoveel zal verbruiken.
BertvanErnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 07:35:
Is er een betere oplossing dan de combi W98 met een bulletproof?
Technisch gezien: ja. Windows 98 is alles behalve stabiel. Dus ik zou zelf voor een Linux distributie gaan, maar evt. zou Windows 2000 ook kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stamgastje op 05-01-2007 08:03 ]

• GH45T
  • Laatst online: 10:49
Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan doen.

Als jij complete DVD's wil gaan uitwisselen dan zou ik een klein servertje thuis neerzetten, wel ook op Windows 2000 of Linux, niet op Windows 98 maar dat terzijde. Hier moet je dan ook een fatsoenlijke internetverbinding voor hebben met genoeg upload.

Volstaan wat MP3 tjes om te delen dan zou ik gewoon ergens een gratis of goedkope FTP account aanvragen.

Stroomverbruik zal wel meevallen van zo'n pc, maar alles wat je kunt sparen kun je sparen. Verder is er natuurlijk ook altijd wat brandgevaar bij het gebruik van je eigen servertje dus als je er al een neerzet hang er dan ook een brandmelder boven :)

• Stamgastje
Het brandgevaar is echt wel verwaarloosbaar... ik heb nog nooit gehoord van een grote brand als gevolg van een PC die in de fik is gevlogen (ik heb het dus niet over een notebook met Li-Ion accu!). Alle onderdelen bevatten brandvertragers (broom-houdend) en de kast is van ijzer, dus meer dan een korte steemvlam uit je voeding (binnen je kast) zal het nooit worden.

• BertvanErnie
  • Niet online
Stamgastje schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 08:03:
[...]

Hang er eens een energiemeter tussen en je weet het. Maar ik vermoed dat hij niet zoveel zal verbruiken.
Well, zo nauwkeurig hoef ik het niet te weten, ik dacht meer bij benadering. Ik heb werkelijk geen flauw idee.

Maar goe, ik upload veelal bestanden van 400 tot 2000mb, ik zal dus w2000 pro is opzetten en het boeltje (idd. met brandmelder ;) _/-\o_ , ondanks brandvertraging, er liggen toch 3 kiddies boven..) in de kast proppen. Ben benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door BertvanErnie op 05-01-2007 08:44 ]

• GH45T
Stamgastje schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 08:39:
Het brandgevaar is echt wel verwaarloosbaar... ik heb nog nooit gehoord van een grote brand als gevolg van een PC die in de fik is gevlogen (ik heb het dus niet over een notebook met Li-Ion accu!). Alle onderdelen bevatten brandvertragers (broom-houdend) en de kast is van ijzer, dus meer dan een korte steemvlam uit je voeding (binnen je kast) zal het nooit worden.
Je zult de eerste niet zijn waar de complete pc uit brandt. Als dit al gebeurd dan kan er makkelijk wat anders in brand vliegen.

Een brandmeldertje kost je een paar euro en niet om paranoia te gaan doen, maar dit lijkt me geen overbodige luxe. Je huis zal maar afbranden omdat je een servertje wilde draaien...

• Stamgastje
Tja, een voorzichtige schatting moet je toch wel kunnen maken: ga eens uit van een kilowattuurprijs van 20 cent (all-in: dus incl BTW en milieuheffingen) en een (idle) verbruik van 50W (alleen PC, geen monitor). Dan kost het je op jaarbasis: 365 dagen x 24 uur x 0,050kW * 0,20 cent = 87 euro.

Overigens is die 50W waarschijnlijk echt wel het maximum dat zo'n PC verbruikt: volgens deze lijst verbruikt een Pentium 166Mhz max. 15W. Tel daar het verbruik van het moederbord en een harde schijf bij op en houd rekening met het feit dat een voeding nooit 100% effectief is, dan kom je op max. 50W uit.

Bekijk anders eens dit topic.

offtopic:
Off-topic:
GH45T schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 08:50:
Je zult de eerste niet zijn waar de complete pc uit brandt. Als dit al gebeurd dan kan er makkelijk wat anders in brand vliegen.
offtopic:
Kun je voorbeelden geven dan? En heb je ook brandmelders boven je DVD speler hangen dan? Daar is het gevaar net zo groot. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het gebruik van een brandmelders in een woning algemeen geen goed idee is! Wat ik wel wil zeggen is dat het risico op een brand door het gebruik van een server echt wel verwaarloosbaar klein is.

[ Voor 64% gewijzigd door Stamgastje op 05-01-2007 09:11 ]

• TheNazgul
  • Laatst online: 31-01 11:09
Wat misschien ook interessant is om naar te kijken is een Router met ingebouwde FTP servert. Je zou eens kunnen kijken naar een model die Asus heeft uitgegeven: Asus WL-700. Een router die precies de functies aan boord heeft die jij beschrijft.

Een andere optie ipv die PC is bijvoorbeeld een klein NASje. Netgear en Maxtor hebben 2 modellen die bedoelt zijn voor thuisgebruik. Sommigen hebben ook een ingebouwde FTP servert, je voorziet de NAS al dan niet van een harddisc, geeft hem een ip-adres en zorg dat je hem kunt bereiken langs je genatte router.

Beide oplossingen zijn makkelijk in gebruik, goedkoop wat stroom betreft, een heel wat makkelijker in een kast te zetten dan een complete PC.

• BertvanErnie
  • Niet online
Stamgastje: thanks, weer wat geleerd! Nooit gerealiseerd dat een voeding niet constant hetzelfde trekt...

• GH45T
Stamgastje schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 08:52:
Tja, een voorzichtige schatting moet je toch wel kunnen maken: ga eens uit van een kilowattuurprijs van 20 cent (all-in: dus incl BTW en milieuheffingen) en een (idle) verbruik van 50W (alleen PC, geen monitor). Dan kost het je op jaarbasis: 365 dagen x 24 uur x 0,050kW * 0,20 cent = 87 euro.

Overigens is die 50W waarschijnlijk echt wel het maximum dat zo'n PC verbruikt: volgens deze lijst verbruikt een Pentium 166Mhz max. 15W. Tel daar het verbruik van het moederbord en een harde schijf bij op en houd rekening met het feit dat een voeding nooit 100% effectief is, dan kom je op max. 50W uit.

Bekijk anders eens dit topic.

offtopic:
Off-topic:

[...]

offtopic:
Kun je voorbeelden geven dan? En heb je ook brandmelders boven je DVD speler hangen dan? Daar is het gevaar net zo groot. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het gebruik van een brandmelders in een woning algemeen geen goed idee is! Wat ik wel wil zeggen is dat het risico op een brand door het gebruik van een server echt wel verwaarloosbaar klein is.
Als ik me niet vergis is hier en daar op GoT wel wat te vinden van uitgebrande pc's maar ik heb het zelf ook een keer mogen ervaren.

Grote steekvlam uit voeding en kabeltjes binnenin begonnen te branden. Computer bleef gewoon aanstaan en we hebben hem kunnen blussen door de luchtgaten dicht te houden van de voeding maar het idee is duidelijk. Dit was overigens ook niet een Sweex/Q-tec etc. voeding maar ik dacht een Aopen wat normaal toch geen rommel is.

Ik ben ook zo iemand die ooit een Geforce 7900GT in brand heeft zien staan. Waren 2 kaarten in SLI en eentje begint er lekker spontaan te ontbranden. Ook deze pc bleef lekker aanstaan en ook hier heb ik het brandje uit moeten duwen. Blussen is dan niet echt gewenst in verband met RMA, andere spullen die nog goed zijn etc.

Nu hebben we het dan over andere hardware, maar geloof me, die kan net zo goed in brand vliegen hoor.

En ook boven dvd recorders etc. zou ik een brandmelder hangen. Het is niet zo dat ik boven alles wat electriciteit gebruikt een brandmelder heb hangen, maar een server en dergelijke vind ik het toch wel verstandig.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:33
Als je zo bang bent voor brand, kun je het beste je pc-behuizing eens per maand oid uitzuigen zodat er geen stof meer in zit. Denk dat uitslaande brand in een pc-behuizing dan wel mee zal vallen.

Verwijderd

Of je nu elke maand stofzuigt of alles brandveilig probeert te maken, aan interne kortsluiting ontkom je niet. Als het gebeurd blijft dat ook bij interne kortsluiting gelukkig maar je hebt ook wel eens pech dat er wat gaat roken / smeulen. Een pc die letterlijk "Uitfikt" heb ik nog nooit gezien trouwens, tenzij je ipv zekeringen schroeven oid gaat gebruiken.

• BertvanErnie
  • Niet online
TheNazgul schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 09:11:
Wat misschien ook interessant is om naar te kijken is een Router met ingebouwde FTP servert. Je zou eens kunnen kijken naar een model die Asus heeft uitgegeven: Asus WL-700. Een router die precies de functies aan boord heeft die jij beschrijft.

Een andere optie ipv die PC is bijvoorbeeld een klein NASje. Netgear en Maxtor hebben 2 modellen die bedoelt zijn voor thuisgebruik.
eerstgenoemde heb ik al is naar gekeken, leek me te instabiel cq teveel potentieel gedonder te kunnen geven, tweede optie is zeer reeel, maar mijn behoefte werd tetriggerd door een comp die ik nu over heb en dus umsonst een oplossing kan bieden. TIs een klein ding, ruimte heb ik zat.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:11

LieveNiels

On Fire

BertvanErnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 08:42:
[...]

Maar goe, ik upload veelal bestanden van 400 tot 2000mb,
Dan ligt de beslissing toch echt meer in de hoek van hoeveel gebruikers toegang zullen krijgen. Als jij namelijk dit soort bestanden gaat hosten op je 50kb upstream ADSL verbinding (voorbeeld) en er willen 5 mensen tegelijk dat bestand van 2000mb hebbe.... dan downloaden ze allemaal met 10kb/s of minder. reken maar uit hoelang dat gaat duren p.p. en trek zelf je conclusie of dat werkbaar is. Voordeel hieraan wel is is dat je geen extra kosten hebt en (in geval van 'niet-zo' legale content) dat je geen 3rd party hebt die het recht heeft je af te sluiten als ze merken dat je op je ftp acount dat soort spullen loopt te verspreiden. Ook een groot voordeel is is dat je zelf niet eerst een bestand hoeft te uploaden via je internetverbinding, maar dat je gewoon bestanden kunt copy/pasten naar je share (hier zit nogal wat snelheidswinst).

Als je ergens je ftp server laat hosten, dan heb je wel extra kosten, alleen gaat de snelheid per gebruiker die aan het downloaden is waarschijnlijk omhoog. Nadeel is dan weer dat je eerst je bestand zal moeten uploaden naar de server wat weer enige tijd in beslag zal nemen.

Conclusie:
Heb je zelf zeer snelle upload (300k+): Gewoon zelf servertje plaatsen.
Heb je zelf geen snelle upload en is snelheid voor de eindgebruikers geen issue: gewoon zelf servertje plaatsen.
Heb je zelf geen snelle upload en is snelheid wel van belang: Abbonementje ergens afsluiten

• Stamgastje
BertvanErnie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 09:17:
Stamgastje: thanks, weer wat geleerd! Nooit gerealiseerd dat een voeding niet constant hetzelfde trekt...
Astu. :)

Misschien handig, mijn schatting voor die PC zou ongeveer zijn:
  • mobo: 5W (zit nauwelijks wat op, alleen het geheugen en de north en south bridges verbruiken wat)
  • cpu: 15W max
  • netwerkkaart: 2W
  • hard disk: 5W
Dus samen een kleine 30W. Tel daar 20% verlies (dus 80% efficiënt) van de voeding bij op en je komt op zo'n 30/0,80 = 37,5W uit.

Maar een NAS of een router met ingebouwde FTP zoals hierboven gesuggereerd is wellicht een stuk handiger en ook iets goedkoper voor je.

Ter vergelijking de specs van die Asus WL-700gE: DC Output: +12V met max. 3A stroom. Oftewel max. 36W (ietsje hoger feitelijk omdat er ook nog een voeding voor zit).

Wel is het denk ik zo dat de P166 idle net zoveel trekt als onder 100% belasting en de router idle een stukje efficiënter is.

[ Voor 19% gewijzigd door Stamgastje op 05-01-2007 10:12 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
En je kan het verbruik verminderen met cpuidle :). Staat ook bij dat het helpt met overklokken, maar volgens mij is dat niet helemaal waar...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GH45T schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 08:10:
Als jij complete DVD's wil gaan uitwisselen dan zou ik een klein servertje thuis neerzetten, wel ook op Windows 2000 of Linux, niet op Windows 98 maar dat terzijde. Hier moet je dan ook een fatsoenlijke internetverbinding voor hebben met genoeg upload.
Ach je moet het toch een keer uploaden hoe je het ook went of keert. Als je een dvd met 20 man wil delen is het natuurlijk wel handiger om het op een snelle server te zetten.
Pagina: 1