Toon posts:

Wie let op kleur, scherpte en stabiliteit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, 90% van mijn computertijd besteed ik aan Photoshoppen en DVD's kijken.

De FAQ geeft aan dat zodra je je kaart en beeldscherm middels DVI verbonden hebt kleur, scherpte en beeldstabiliteit geen issue meer zijn. Mijn eigen ervaring is anders: tijdje geleden mijn Hercules 9800XT vervangen door een Asus X800XT.

Verschil in beeld niet wereldschokkend (gaat even niet over fps-en), maar uiteindelijk toch de 9800XT teruggeplaatst. Net iets betere doortekening van donkere partijen, iets meer scherpte en een iets stabieler beeld. Doortekening en scherpte met name zichtbaar in DVD's, stabiliteit zichtbaar in Photoshop.

Ik overweeg nu om toch de Hercules te vervangen, door een X1950 Pro, waarschijnlijk een Club 3d. Vraag is: heeft iemand, met oog voor genoemde eigenschappen, ervaringen met deze overstap, of eventueel andere aanbevelingen?

Mijn systeempje: Intel D875PBZ, 3.0 Ghz, 1Gb, 2x160 Mb Maxtor, X-Fi Elite, Eizo L778

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Valt het niet te compenseren met afstellen van de settings e.d?
Aangezien het digitaal is zou er niet echt een verschil tussen moeten zitten. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:59:
Verschil in beeld niet wereldschokkend (gaat even niet over fps-en), maar uiteindelijk toch de 9800XT teruggeplaatst. Net iets betere doortekening van donkere partijen, iets meer scherpte en een iets stabieler beeld. Doortekening en scherpte met name zichtbaar in DVD's, stabiliteit zichtbaar in Photoshop.
Dit heeft volgens mij niks met scherpte te maken maar meer met de gamma curve die je videokaart hanteert. Een gamma curve met meer contrast wekt de illusie van meer scherpte, en met minder contrast krijg je de indruk dat het beeld minder scherp is. Maar dat betekent nog niet dat het daadwerkelijk zo is, en ik zou gewoon eens gaan spelen met de kleurcalibratie-opties van je videokaart. Als je DVI gebruikt met de native resolutie van je LCD panel dan zul je echt geen onderscheid in scherpte kunnen waarnemen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, is een gamma curve een eigenschap van een videokaart? Ik heb de vergelijking gedaan met dezelfde drivers (en versies), alles met default instellingen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:09:
Hmm, is een gamma curve een eigenschap van een videokaart? Ik heb de vergelijking gedaan met dezelfde drivers (en versies), alles met default instellingen.
Het kan aan de GPU liggen, het BIOS op je videokaart, of de chipset die de DVI/VGA aanstuurt (al zou die in de GPU geintegreerd kunnen zitten), dus in principe zegt het weinig dat je dezelfde drivers gebruikt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ok, kan ik me voorstellen. Is dan de conclusie dat de hardware er niet toe doet en het een kwestie van instellingen is? Ik heb natuurlijk het liefst iets dat 'uit de doos' optimaal werkt. Ik heb in mijn analoge tijdperk nog een tijdje met een Spyder gewerkt, maar dat blijft toch behelpen, met name omdat niet alle software even netjes de kleurtabellen intact laat.

Verwijderd

een spyder is sowieso de enige optie om je kleuren 'echt' te krijgen wanneer je gaat photoshoppen.

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 17:34
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 09:14:
een spyder is sowieso de enige optie om je kleuren 'echt' te krijgen wanneer je gaat photoshoppen.
Wat is een Spyder ook alweer? :?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 09:55
SnoF schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 09:16:
[...]

Wat is een Spyder ook alweer? :?
Een kleurenkalibratie-ding voor je beeldscherm. ;)

Als je iets wil dat gewoon echt goed is in 2D dingen als Photoshop en DVD's zou je toch eens moeten gaan kijken naar Matrox.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

De 1900 heeft volgens firingsquad de beste video-playback features.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 08:43
Ik besteed er wel aandacht aan maar helaas is het vaak een beetje ervaringen en geluk/pech hebben.

Veel mensen vinden de beeldkwaliteit van Ati kaarten beter (ik heb het ook over 2D)

In mijn pc zit een Geforce 6800LE van Asus. In mijn 2e pc zit een Ati Radeon 9600XT van Powercolor. Ik word zelf helemaal gek van het beeld van de Radeon. Monitor is in orde, een 17 inch CRT Diamandtron van Iiyama maar ik vind het beeld gewoon niet mooi te krijgen.

Verwijderd

off: 2x 160mB?

Ik heb gisteren voor iemand anders een andere videokaart geprobeerd.
(sparkle 7600 gt heb ik zelf) en de asus 7600gt heb ik erin gedaan en het eerste wat ons opviel is dat het beeld van de asus beter is dan de sparkle.

Wat belangrijk is dat je beeldscherm instellingen ook veel met het uiterlijk te maken. Uiteindelijk driver software updates ook belangrijk.

Ikzelf denk dat je wel mag verwachten dat je met een 1950 pro beter uit bent.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 08:43
Nee, 2x 160Mb, dus hij heeft een maar liefst 40 MB schijfruimte!
Ik heb gisteren voor iemand anders een andere videokaart geprobeerd.
(sparkle 7600 gt heb ik zelf) en de asus 7600gt heb ik erin gedaan en het eerste wat ons opviel is dat het beeld van de asus beter is dan de sparkle.

Wat belangrijk is dat je beeldscherm instellingen ook veel met het uiterlijk te maken. Uiteindelijk driver software updates ook belangrijk.

Ikzelf denk dat je wel mag verwachten dat je met een 1950 pro beter uit bent.
Als je een VGA kaart analoog aansluit is met name de gebruikte DAC (Digital-Analog Converter) belangrijk om een goede beeldkwaliteit te behalen. Twee verschillende 7600GT kaarten kunnen prima andere DAC's bevatten.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry sorry, 2x 160Gb :-)

Ik heb in het verleden een Matrox gehad (G400). Mooi strak beeldje, maar kleurweergave van de ATI was echt een klasse beter. Nieuwere Matrox kaarten zijn inmiddels technisch gezien ook al weer een jaar of 3 oud, terwijl elders nog druk aan de weg getimmerd wordt. Wie heeft er ervaring met Avivo?
Pagina: 1