Je weet het, ik ben er als de kippen bij als het om een nieuw idee gaat
Plato, Aristoteles, Locke, Descartes... zo op het eerste gezicht hebben ze het volgens mij allemaal over iets anders, maar noemen ze het hetzelfde. Daarom gaat het m.i. fout:
Plato praat over een idee van iets dat nog uitgevonden moet worden, Aristoteles heeft het over de geestelijke beeldvorming van iets wat nog niet als geestelijk beeld maar wel in werkelijkheid bestaat, Descartes heeft het over abstracte, niet tastbare zaken en Locke heeft het over datgene wat Plato aan ideëen heeft getoetst aan de werkelijkheid van Aristoteles (ofzo).
Dus als je je afvraagt wat er nou eerder was, de kip of de idee kip, dan doet zich volgens mij het volgende voor:
Die kip die bestond natuurlijk allang voordat mensen erover na gingen denken. De idee (oftewel het begrip met inhoud) kwam naar aanleiding van de waarneming van de kip.
Volgens Aristoteles dus: de geestelijke invulling van dat wat als kip al bestond.
Als het volgens Plato was gegaan, had er iemand een idee gekregen in de trend van "er zal toch wel een dier bestaan dat EN tokt, EN een vogel is EN eieren kan leggen? Als dat zo is, ga ik het kip noemen".
Passen we hier Ockham's scheermes toe, dan is dit het bovenstaande onwaarschijnlijk, want er moeten allerlei zaken aangenomen worden om tot die kip te komen.
Als we Descartes erbij halen, moeten we het niet over de kip maar over het verschijnsel kippig

gaan hebben...
Tenslotte Locke: Ik weet wat een kip is. Hmm... 's kijken of datgene wat ik hier gevonden heb voldoet aan die idee. Als dat zo is, dan is dit ook een kip...
Mijn conclusie: de kip was er eerst en toen pas kwam de idee kip.
grtz.
AxiMaxi