pc via netwerk uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.692 views sinds 30-01-2008

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik kijk graag 's avonds in bed een film op mijn laptop. De film zelf staat op een gewonen pc, waarop ik mappen share in het netwerk, met dus onder andere films.
Is het mogelijk dat ik, als de film afgelopen is, de pc kan afsluiten,en dan wel via mijn laptop?
Ik heb nl. een hoogslaper, en ben dan nogal moe, en vooral lui ;)
Is er dus bijv iets mogelijk met het commando 'net' ofzo?
PC: win xp pro sp2

laptop : win 2000 pro

bedankt alvast!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vast wel: kijk eens of "SHUTDOWN.EXE" op je PC's staat.

En anders kan je toch via RDP je andere PC even overnemen en uitzetten?

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2007 23:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• -Arcane-
MAX3400 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:45:
Vast wel: kijk eens of "SHUTDOWN.EXE" op je PC's staat.

En anders kan je toch via RDP je andere PC even overnemen en uitzetten?
hmm, maar als ik shutdown uitvoer, wil dat commando dan niet mijn laptop uitschakelen, omdat ik het dan in principe op de laptop uitvoer?

RDP zal niet gaan, want als ik het goed heb wordt dat toch niet ondersteund in win 2000 pro, toch?

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 13:53
start, uitvoeren, shutdown -s -m \\desktopnaam -t 0

Dat zou moeten werken.

edit: in plaats van \\desktopnaam kun je ook het ip-adres invullen natuurlijk

[ Voor 34% gewijzigd door JochemK op 04-01-2007 23:52 ]

• -Arcane-
kingjotte schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:49:
start, uitvoeren, shutdown -s -m \\desktopnaam -t 0

Dat zou moeten werken.
geweldig, ga het meteen uitproberen!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met RDP kun je de PC geloof ik niet op de gebruikelijke manier uitzetten. Je moet dan een shortcut met een commando gebruiken die de PC uitschakelt (iets met rundll32.exe /shutdown oid).

Een andere optie is VNC. Daarmee neem je gewoon de desktop van die andere PC 1 op 1 over en kun je dus ook uitschakelen. Ik zou VNC wel alleen gebruiken als je PC's achter een router staan (dus niet direct op internet), want VNC heeft nog wel eens beveiligingsproblemen.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-03 16:53

megaleo

Special member

*foutje. verkeerd gelezen*

[ Voor 73% gewijzigd door megaleo op 04-01-2007 23:52 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
-Arcane- schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:48:
[...]
RDP zal niet gaan, want als ik het goed heb wordt dat toch niet ondersteund in win 2000 pro, toch?
RDP-client wil prima. Alleen server kan alleen met XP pro, maar dat is je desktop PC, dus dat wil.

• MAX3400

MAX3400

Palomar schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:51:
Met RDP kun je de PC geloof ik niet op de gebruikelijke manier uitzetten. Je moet dan een shortcut met een commando gebruiken die de PC uitschakelt (iets met rundll32.exe /shutdown oid).
Nee joh, via My Computer => Manage => Rechtermuis op de PC-naam, 3e tabblad ofzo kan je de PC ook uitzetten. ;)

• -Arcane-
MAX3400 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:53:
[...]

Nee joh, via My Computer => Manage => Rechtermuis op de PC-naam, 3e tabblad ofzo kan je de PC ook uitzetten. ;)
ook in win 2000 pro?

daar zie ik nl niet dat wat jij beschrijft.

• MAX3400

MAX3400

-Arcane- schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:11:
[...]

ook in win 2000 pro?

daar zie ik nl niet dat wat jij beschrijft.
Eerst RDP naar XPSP2-machine. Daarna kan je de rest doen...

• -Arcane-
ah, op die fiets

ik heb nu dat psshutdown.exe gedowned van microsoft, hiermee moet het denk ik ook lukken als ik de helpfile ervan zo bekijk.

heel erg bednankt allemaal voor de supersnelle reacties!!!

• -Arcane-
helaas is het me nog niet gelukt.

psshutdown \\pcnaam werkt wel, maar geeft dan aan dat de toegang geweigerd is. De account op de pc heeft geen wachtwoord.

iemand een idee?

Is het anders mogelijk dat ik het via ftp doe? Als dat mogelijk is binnen een netwerk, met bijvoorbeeld Serv-u?

Maargoed, ik ga eerst maar eens slapen. Welterusten!

• dexter18
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-03 20:26
Hey,

Wij hebben toen eens gebruik gemaakt van een tooltje die we op deze site gevonden hadden:
http://www.matcode.com/remoteshutdown.htm

En volgens mij kon je daarbij indien nodig inloggen ook zonder wachtwoord.

Groet,

erik

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:49
Via RDP zal ook niet via de gebruikelijke manier lukken. Dan moet je nog altijd een shutdown commando geven in plaats van start/uitvoeren omdat die laatste niet via rdp bereikbaar is in Windows XP. In Windows 2003 wel als je met de /console switch bent ingelogd overigens.

In dit geval zou ik een gebruikersnaam en wachtwoord aan de shares koppelen, wachtwoord opslaan (professional versies kunnen dit) en via die manier de shares benaderen. Dit zorgt er ook meteen voor dat je gemachtigd bent om de pc uit te schakelen als je deze gebruiker administrator rechten geeft.

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-03 12:52
psshutdown \\pcnaam -u username -p password

username is de naam van een gebruiker op de XP pc met systeem beheer rechten. als er geen password op dat account zit laat dan het -p stuk weg of probeer -p "".
als je geen username meegeeft zal psshutdown automaticsh je windows account op de 2000 pc proberen te gebruiken en die werkt natuurlijk niet op de XP machine.

geen password op een windows account betekent niet dat iedereen zomaar alles mag, het betekent alleen dat die specifieke gebruiker zonder wachtwoord dingen mag doen, maar je zult nog steeds moeten vertellen wie je bent.

[ Voor 4% gewijzigd door locke960 op 05-01-2007 09:39 ]

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
GH45T schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 08:35:
Via RDP zal ook niet via de gebruikelijke manier lukken. Dan moet je nog altijd een shutdown commando geven in plaats van start/uitvoeren omdat die laatste niet via rdp bereikbaar is in Windows XP. In Windows 2003 wel als je met de /console switch bent ingelogd overigens.
Ik doe dit zelf gewoon met RDP. Shutdown zit dan wel niet in het menu, maar bij mij werkt ALT-F4 prima! Ik krijg dan het normale scherm (shutdown - standby - log off)

Zelfde situatie als topicstarter qua OSen
Laptop: win2K
PC: XP SP2

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• -Arcane-
ik heb het nu zo kunnen doen: via RDP, op de desktop van de pc heb ik een shortcut gemaakt met het shutdown commando.

Werkt prima.

Maar ik ga nu eens testen met psshutdown, want het moet toch inderdaad makkelijker kunnen neem ik aan.

-edit- helaas, ik kijg het nog steeds niet voor elkaar met psshutdown, en ook niet met het programma 'remote shutdown' wat dexter18 voorstelde.

Maargoed, ik heb in ieder geval een manier waar het mee kan, daar ben ik al erg blij mee.

[ Voor 33% gewijzigd door -Arcane- op 05-01-2007 10:12 ]

Verwijderd

Windows XP pro accepteert standaard geen leeg wachtwoord over het netwerk, daarom werkt het niet:
Trying to log on to XP Professional with an empty password
If you try to log on to Windows XP Professional with classic file sharing (Simple File Sharing disabled), without password (i.e. with a totally empty password), you normally get an unknown error 31.
Oplossing:
To be able to use empty passwords, for example as Guest, use the group policy editor to disable the option, "Limit local account use of blank passwords to console login only". To get there, use Control Panel, Performance and Maintenance, Administrative Tools, Local Security Policy (or click Start, Run, type gpedit.msc and click OK), expand Local Policies, Security, double-click Accounts: Limit local account use of blank passwords to console login only, which is enabled by default. Disable this option.

For simple file sharing (i.e. always in Windows XP Home) this does not apply. Also, the Guest account does not normally have a password and does not need one.

• Scriptha
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Misschien een SSH server gaan draaien, en dan een .exe of .bat aangegeven die de pc uitzet?

Verwijderd

-Arcane- schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:51:
helaas is het me nog niet gelukt.

psshutdown \\pcnaam werkt wel, maar geeft dan aan dat de toegang geweigerd is. De account op de pc heeft geen wachtwoord.

iemand een idee?

Is het anders mogelijk dat ik het via ftp doe? Als dat mogelijk is binnen een netwerk, met bijvoorbeeld Serv-u?

Maargoed, ik ga eerst maar eens slapen. Welterusten!
net use maken met net use \\server\ipc$ * /user:username
enter geven wanneer je om een pw wordt gevraagd.

vervolgens shutdown.exe met de juiste parameters gebruiken. (waarschijnlijk werkt dit ook met psshutdown, maar waarom een externe tool gebruiken als ms ze het zelf al levert).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 13:00 ]

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

RDP werkt wel onder 2000.

als je niet houd om het met behulp van commando's wilt doen zijn er genoeg wel en niet gratis remote beheerders applicatie's,Remote Administrator,Ultra VNC ,o.i.d.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Verwijderd

Ik gebruik voor XP werkstations en W2000 servers altijd shutdown -i .

• -Arcane-
ik had er al een wachtwoord aan gegeven, maar het werkte alsnog niet, maar via RDP lukt het prima, dus ik ben tevreden :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-03 08:35

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En verder heeft dit dus echt niets met Netwerken te maken maar meer hoe Windows werkt. Een beetje troubleshooten en je zou dit zo opgelost moeten hebben.. Suc6 :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.