Toon posts:

SATA-DVD ipv een floppy drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals zovelen, wil ook ik een nieuwe pc aanschaffen (eind Januari) met als basis een C2D processor en GigaByte GA-965P-DS3P mobo (een enhanced DS3 revisie2 versie), dit om van XP naar Vista te upgraden met een OEM versie.
Daarbij wil ik een SATA DVD brander installeren.
Mijn vraag is, kun je XP of Vista op een RAID0 systeem installeren m.b.v. die SATA DVD speler?
Na 10tallen topics en forums doorgespit te hebben heb ik nog steeds geen rechtstreeks antwoord hierop.
Het blijkt dat je eerst 3rd party SATA drivers (meegeleverd of gedownload bij de mobo-maker) moet installeren voor je XP of Vista op je HD kan installeren?
Ik heb gekozen voor een SATA brander ipv PATA, om de 2 IDE poorten te gebruiken voor 2 HD's uit mijn oude systeem.
Of zit je nog steeds vast (anno 2007 :? ) aan een floppy-drive.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 20:48 ]

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-01 22:01

LieveNiels

On Fire

ik zou zegge, als je zo'n systeem kunt betalen, koop er dan gewoon een floppydrive bij, kost je in verhouding tot je totale nieuwe c2d systeem niks en dan weet je in ieder geval dat je goed zit.

Ik zou trouwens niet weten of het kan wat jij aandraagt.

[ Voor 14% gewijzigd door LieveNiels op 05-01-2007 10:54 ]

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
Gebruik nLite en steek je drivers in je Windows-image?

[ Voor 13% gewijzigd door needless to say op 05-01-2007 10:56 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

Als je controller standaard niet ondersteund word, kan je dit alleen doen door zelf een nieuwe dvd te maken. Dan moet je de drivers in de Windows installatie slipstreamen.

Dus waarschijnlijk makkelijker om een floppy te gebruiken. ;)

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 14:45

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:34:
Tsja :) Wat je ook kan doen is de drivers op de juiste manier in een aangepaste installatiecd slipstreamen, hiervan slingeren op GoT ook guides rond. Dan worden de drivers gewoon al geladen bij de installatie.
Wat echter het makkelijkst is, is te doen wat meneer hierboven ^^(LieveNiels dus, ik word traag :/ ) zegt. Het is dan misschien handig hierbij in acht te nemen dat deze floppydrive niet per se in de kast ingebouwd hoeft te worden, dus het mag de lelijkste drive zijn die je kan vinden :P Als je die floppydrive nodig hebt, volgens jou alleen maar bij het installeren van Windows, maak je gewoon je computerkast open en laat je de floppydrive buiten de PC liggen.

Veel kosten die dingen niet en ze zijn altijd handig. :)

edit:
Ik voel me een beetje spuit 11 zo

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 05-01-2007 10:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 20:34:
Zoals zovelen, wil ook ik een nieuwe pc aanschaffen (eind Januari) met als basis een C2D processor en GigaByte GA-965P-DS3P mobo (een enhanced DS3 revisie2 versie), dit om van XP naar Vista te upgraden met een OEM versie.
Daarbij wil ik een SATA DVD brander installeren.
Mijn vraag is, kun je XP of Vista op een RAID0 systeem installeren m.b.v. die SATA DVD speler?
Na 10tallen topics en forums doorgespit te hebben heb ik nog steeds geen rechtstreeks antwoord hierop.
Het blijkt dat je eerst 3rd party SATA drivers (meegeleverd of gedownload bij de mobo-maker) moet installeren voor je XP of Vista op je HD kan installeren?
Ik heb gekozen voor een SATA brander ipv PATA, om de 2 IDE poorten te gebruiken voor 2 HD's uit mijn oude systeem.
Volgens mij kan het tegenwoordig ook gewoon met een usb stick, dat gebruik ik tenminste als vervanging voor mn floppy-drive. Volgens mij heb ik het ooit ook wel eens gebruikt om Sata drivers te laden, voor de installatie van windows.

Verwijderd

usb floppy drive kan ook, altijd handig om in je bureau lade te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:57:
[...]

Tsja :) Wat je ook kan doen is de drivers op de juiste manier in een aangepaste installatiecd slipstreamen, hiervan slingeren op GoT ook guides rond. Dan worden de drivers gewoon al geladen bij de installatie.
Wat echter het makkelijkst is, is te doen wat meneer hierboven ^^(LieveNiels dus, ik word traag :/ ) zegt. Het is dan misschien handig hierbij in acht te nemen dat deze floppydrive niet per se in de kast ingebouwd hoeft te worden, dus het mag de lelijkste drive zijn die je kan vinden :P Als je die floppydrive nodig hebt, volgens jou alleen maar bij het installeren van Windows, maak je gewoon je computerkast open en laat je de floppydrive buiten de PC liggen.

Veel kosten die dingen niet en ze zijn altijd handig. :)

edit:
Ik voel me een beetje spuit 11 zo
Ik begrijp uit jouw reply dat je die SATA DVD kan gebruiken om vandaaruit je drivers te vinden voor WinXP. Die SATA drivers worden volgens mij ook op CD meegeleverd bij de mobo.
Tuurlijk, een floppy drive kan er nog wel bij (kosten nix) maar vond het niet meer passen anno 2007 en ze zijn ronduit lelijk in een GigaByte Aurora 570 kast die t.z.t. SATA only moet worden.
Goeie oplossing bytheway, de floppy niet zichtbaar inbouwen IN de kast. Zal dat maar doen dan :P

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Heb je niet ergens meer een hele oude pc staan waar je even een floopydrive uit kunt halen?

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:05:
Heb je niet ergens meer een hele oude pc staan waar je even een floopydrive uit kunt halen?
Uh ja, maar de laatste PC waar een floppydrive in zat is van 2 generaties geleden, en die staat bij mijn zwager, zal hem eens vragen... 8)

edit: een typo

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 15:22 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Kan je die drivers niet van een usb stickie laden?

Verwijderd

Topicstarter
bassie_ schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 00:52:
Geen idee, daar ik de PC pas begin Februari heb... O-)
Maar ik ga die optie zekers proberen.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
bassie_ schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 00:52:
Nee dit heb ik met mijn eigen pc geprobeert.
Daarna een usb floppy drive besteld,
dit blijkt alleen te kunnen als je floppydrive in een whitelist van microsoft staat.

hier meer info:
A connected USB floppy disk drive does not work when you press F6 to install mass storage drivers during the Windows XP installation process
ik heb dus de nec :(

usb --> floppy emulatie op mobo is ook een no-go
Vanaf vista kan het trouwens wel, die accepteerd alles als medium om drivers toe te voegen, floppt is echter nog wel de default 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door martijnve op 06-01-2007 16:54 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Pagina: 1