Door RF modulator opgewekt videosignaal zakt in, waarom?

Pagina: 1
Acties:

• KniveKnight
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-03-2023
Bij een Lokale Omroep wordt een Hirschmann RF modulator gebruikt waarmee de uitzending terechtkomt bij het verdeelstation van Essent, en van daaruit bij de kijkers in de huiskamer komt. Op zich is de kwaliteit van het beeld van de uitzending prima, zij het iets meer ruis dan andere tvkanalen.

Wat is het probleem? Soms zakt het beeld 'in'. Het beeld wordt dan enkele seconden (1-2) erg donker.

Wanneer gebeurt dit?
24/7 wordt er op dit kanaal een kabelkrant uitgezonden; welke onderbroken worden door reclamespotjes. Tijdens de duur van het spotje zakt het in, én als het is afgelopen.

Buiten de kabelkrant zijn er ook gewone televisie-uitzendingen waarin dit af en toe voorkomt. Ik heb een idee dat dit óók gebeurt wanneer er teveel 'wit' in het beeld zit of bij overbelichte stukken. Let wel, de inzakking duurt maar max. 2 seconden waarna het weer corrigeert.

Komt iemand dit probleem bekend voor, en zo ja, wat is er aan te doen?

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 22:57
Lijkt mij door een of andere agc schakeling in de modulator.
Ook kan het zijn dat het video signaal niet echt 'proper' is.

Niet echt simpel om uitsluitsel of een oorzaak te vinden zonder het aangeboden videosignaal even op een scoop te bekijken.

• KniveKnight
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-03-2023
Precies, dat is het punt. De oorzaak kan het videosignaal zijn, maar het kan ook fout gaan in de modulator.

Kabelkrant (en ook de reclamespotjes) worden via een computer met tv-out gebracht, dus eerst dacht ik dat het om een Macrovision-probleem ging; maar dus ook met normale uitzendingen die gewoon via een beeldmixer lopen.