Cisco Fax Services

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Droezel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07-2025
Goeieavond allen,

Dit zal mijn eerste post hier zijn dus ik hoop dat ik het goed doe... Ik ben geen expert op vlak van IP telefonie, en uit de Cisco documentatie geraak ik niet steeds wijs.

Ons bedrijf verhuist einde deze maand en wij hebben in ons nieuwe gebouw een Cisco IP telefonie oplossing voorzien bestaande uit:

* 2811 gateway (PRA interface 30 kanalen, FXS analoge interface 8 kanalen)
* Callmanager 5
* Catalyst 3560G POE switches

Nu denk ik er aan dat we geen fax oplossing voorzien hebben, wat we graag zouden willen is dat we meerdere rechtstreekse faxnummers kunnen toekennen en deze laten toekomen in de mailbox. Anderzijds moeten de mensen faxen kunnen versturen via de mailbox of een faxprinter.

Nu zie ik enkele oplossingen:

1. T.37 Store-and-Forward Fax service
Hiermee zouden we volgens mij zonder bijkomende hardware en licenties de 2811 kunnen configureren om fax berichten te ontvangen en door te sturen als email bericht met TIFF bijlage. Het moet ook mogelijk zijn om email berichten naar de gateway te verzenden waarna deze de email omzet naar een fax bericht en doorstuurt.

Mijn vraag hierbij: Is het mogelijk om verschillende externe faxnummers toe te kennen aan verschillende mailboxen/gebruiker? En of de faxen naar buiten toe ook verstuurd worden van dat faxnummer/die gebruiker?

2. Unity
We zouden voor de unity oplossing kunnen gaan, maar hierbij gaan vele extra kosten gepaard en de budgetten lopen nu al de pan uit. De full Unity oplossing kan de faxberichten laten toekomen in je exchange mailbox, en je kan ook makkelijk faxen verzenden.

3. Unity Express
We zijn zowieso al van plan om een Unity Express kaartje bij in de 2811 te pluggen om wat voicemail-inboxen te voorzien. Maar kan ik met Unity Express ook faxen verzenden en ontvangen? Uit de informatie op Cisco.com kan ik dit niet echt opmaken.

Wat lijkt jullie de beste oplossing, rekeninghoudende met het feit dat het bestuur vindt dat we al genoeg geld uitgegeven hebben aan gans het telefonie gebeuren?

Grtz,

Droezel

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Unity Express doet volgens mij alleen Voicemail ( Dat "Express" staat er niet voor niets.)

Je zou ook naar Stonevoice kunnen kijken.
Op de website kun je een evaluatie versie downloaden.

Ze hebben oa. ook een voicemail oplossing.

Stonevoice werkt fijn samen met Cisco CallManager. :)

Zie:
http://www.stonevoice.com.../tabid/762/Default.aspx#a

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
>Mijn vraag hierbij: Is het mogelijk om verschillende externe faxnummers toe te kennen aan >verschillende mailboxen/gebruiker?

Ja, je kan verschillende nummers aan verschillende email addressen koppelen door gebruik te maken van individuele dialpeers.

>Het moet ook mogelijk zijn om email berichten naar de gateway te verzenden waarna deze de email >omzet naar een fax bericht en doorstuurt.

Ik weet niet 100% zeker of dit kan, ik gebruik m'n Cisco op dit moment alleen voor inbound fax.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Op dit moment gebruiken wij hier Cisco Callmanager 4.1.3 met daarop 3 2621XM gateways. Voor de faxen maken we gebruik van Cisco ATA 188/186 converters en losse faxen en dit werkt goed. De Fax optie van unity gebruiken we niet omdat onze gebruikers er simpel weg niet mee om kunnen gaan. Die wilde gewoon hun ouwe trouwe fax op het buro hebben en verder niks. Daarom hebben wij er voor gekozen om voorlopig geen fax optie voor unity bij te kopen. We gebruiken daarintegen wel weer GWUnify ,Cisco IPCC en Peterconnects en zo`n 400 toestellen.

Cisco ondersteund het faxen officeel niet maar het werkt eigenlijk perfect :-)

Eventueel is het ook mogelijk om een Asterisk machine in te richten welke je koppeld aan je Callmanager via een SIP danwel SCCP trunk ( Cisco 7912 toestellen aanmelden op een Asterisk server werkt ook perfect) en de asterisk machine de faxen laten doormailen als Tiff of als PDF of een andere third party fax oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door raymonvdm op 05-01-2007 14:39 ]

• Droezel
Thx voor alle info, ik heb alvast even wat prijzen voor de stonevoice Fax2IP aangevraagd, deze lijkt me erg makkelijk als men er niet te veel voor gaat vragen. Maar eerst toch maar even de T.37 oplossing proberen.

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 15:30 ]

Verwijderd

<quote>Mijn vraag hierbij: Is het mogelijk om verschillende externe faxnummers toe te kennen aan verschillende mailboxen/gebruiker? En of de faxen naar buiten toe ook verstuurd worden van dat faxnummer/die gebruiker?</quote>

Ja dit kan. Hou er alleen rekening mee, dat je de berichten maar naar 1 mail domein kunt sturen.
Als je dit wilt aanbieden als dienst voor verschillende bedrijven, gaat het niet werken.

<quote>Het moet ook mogelijk zijn om email berichten naar de gateway te verzenden waarna deze de email omzet naar een fax bericht en doorstuurt.</quote>

Dit werkt ook. Je kunt dan in de vorm van "FAX=0123456789@faxgw.jouwdomein.nl" een bericht laten
omzetten naar een FAX (vanuit Outlook bijv.). Met alleen tekst gaat het goed, wil je een plaatje/scan
faxen dan kan dit ook maar dan moet de attachment in een bepaalde resolutie TIFF gezet worden.

De scripts hiervoor zet je op de 2811, dus je kunt ermee uit de voeten zonder een aparte applicatie
te moeten kopen :*)

• Droezel
Ik ben inmiddels bij Comstor gaan kijken naar mogelijke oplossingen. Men heeft er een demo van de stonevoice oplossing gegeven en deze is zeer makkelijk in beheer, echt een mooie oplossing. Voor ongeveer 2000€ zouden we hier uit de kosten zijn, en kan de configuratie binnenshuis gebeuren daar ik niet echt een cisco netwerkfreak ben.

Verder hebben de mensen van comstor ook quescom aangebracht als oplossing. Wij nemen de quescom 300 (http://www.quescom.com/products04.asp?R=2&SR=3) ip simbox. Deze is ook uit te breiden met fax services, iemand die hier ervaring mee heeft?

Op de roadmap van unity express is te zien dat fax services zullen worden opgenomen. Maar wanneer dit mogelijk gaat zijn is nog niet duidelijk. MIsschien best dat we T.37 configureren op de 2811 voor enkele nummers, en verder even wachten op de volgende versie van unity express. Zo maken we voorlopig geen extra kosten, en hebben we als Cisco wat voortmaakt met hun fax service voor unity express ook wat we moeten hebben.
Pagina: 1