Jumper setting Maxtor 320 GB

Pagina: 1
Acties:

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 17:12

ForrestX

a click away from satisfaction

Topicstarter
Ik ben bezig met het installeren van mijn Maxtor DM21 320 GB 16MB SATA II en zie nu een jumper zitten...

op de sticker op de HDD staat het volgende aangegeven:

limit to 1.5Gb/s Operation en dan de jumper setting

en daaronder

3 Gb/s Operation No jumper

kan ik zonder risico de jumper weg laten, en maakt dit de boel idd sneller??

Kon hier niks over vinden met search nocg google..

Thnx

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Je zal niet echt verschil merken. Als je een sata 2 controller op je bord heb haal je hem eraf.
En anders laat je hem lekker zitten..

[ Voor 17% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 04-01-2007 19:38 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
Precies, als je een sata 1 mobo hebt (zoals ik), dan moet je hem jumperen. Anders herkent het mobo de schijf niet, bij moderne moederborden kun je de jumper eraf halen.

Verwijderd

_AuToMaTiC_ schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 19:38:
Je zal niet echt verschil merken. Als je een sata 2 controller op je bord heb haal je hem eraf.
En anders laat je hem lekker zitten..
Heeft weinig met SATA2 te maken, maar het verbetert in sommige gevallen compatibiliteit.

<sata 2> is geen specificatie oid..

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
heb geen sata 2 controler op mijn bord...laat hem dus wel zitten....

Thnx!!!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 21:07

_AvA_

en dat ben zo.

Nog even voor de duidelijkheid: SATA2 is niet alleen 300MB/s doorvoer, maar ook nog 2 andere specificaties.

Met deze jumper limiteer je alleen de doorvoersnelheid tot 150MB/s
Overige SATA2 specificaties blijven actief.

Droogkloot.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Jah het limiteert de doorvoer snelheid, maar aan de andere kant moet je ook kijken naar de maximale doorvoersnelheid van een harddisk.
Harddisks doen iets van 60MB per seconde. In theorie heb je gewoon al genoeg aan een ATA66 controller. In de praktijk verlies je natuurlijk een beetje in overhead, maar zelfs ATA133 is al overkill, laat staan SATA300.

Dus al heb je een SATA2 controller met een SATA2 disk er aan, dan merk je er nogsteeds niks van tegenover een gelijk type ATA133 schijf.
Terugschakelen naar SATA1 maakt niks uit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ForrestX

ForrestX

Topicstarter
McKaamos schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 21:01:
Jah het limiteert de doorvoer snelheid, maar aan de andere kant moet je ook kijken naar de maximale doorvoersnelheid van een harddisk.
Harddisks doen iets van 60MB per seconde. In theorie heb je gewoon al genoeg aan een ATA66 controller. In de praktijk verlies je natuurlijk een beetje in overhead, maar zelfs ATA133 is al overkill, laat staan SATA300.

Dus al heb je een SATA2 controller met een SATA2 disk er aan, dan merk je er nogsteeds niks van tegenover een gelijk type ATA133 schijf.
Terugschakelen naar SATA1 maakt niks uit.
Volgens de specs van mijn MB kan er max 150 Mb/s doorgevoerd worden...die jumper weghalen heef volgens mij totaal geen zin dan omdat het MB toch de limiet is.

Thnx all
Pagina: 1