[XP] Starten van cd-rom of usb-floppy wil niet...

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-03 22:36

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Ik heb dus geen interne FDD meer in m`n pc, ik gebruik al een tijdje een externe FDD.
Nu wil ik m`n pc opnieuw instaleren, maar ik krijg m niet zover dat ie van CD of Floppy boot.

Ik heb dus de Asus p5gd1-VM als Mobo, en 2 Cd-rom spelers en 3 HDD,

De Cd-roms zijn via IDE aangesloten, en de HDD`s via Sata.
als ik de pc herstart dan komt ie eerst in de bios en daarna in de 2e bios, nl de Bios van de IT8211.

Daarna start ie vrolijk door ondanks bootable CD of startflop...

Iemand een oplossing?

Verwijderd

F8 ingedrukt houden .

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
in je bios aanzetten dat de cd-rom de eerste in de boot volgorde is

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
De cd-rom word pas in de Atapi bios herkent, dan pas "leest" ie de usb-drive, maar loopt zo over de flop heen die erin zit.

edit; de F8 optie geeft me iig al meer keuze dan dat ik had, daar ga ik nu even mee bezig! :*)

[ Voor 28% gewijzigd door allure op 04-01-2007 22:11 ]

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
De F8 geeft me nu toegang tot m'n externe FDD en Cd-rom. k kan nu dus ook al in de setup komen, dan loop ik tegen t volgende aan.
Als ik geen Raid/scsi drivers (F6) toevoeg loopt ie vast, nu komt het probleem, volgende de handleiding heb ik een Intel ICH6 Southbridge chipset, maar daar kan ik geen drivers voor vinden, ja wel de .EXE maar daar heb ik nu even niks aan.

K zit weer even vast in m'n zoektoch naar de drivers van m'n Sata- schijven...

Iemand tips?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

allure schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:29:
De F8 geeft me nu toegang tot m'n externe FDD en Cd-rom. k kan nu dus ook al in de setup komen, dan loop ik tegen t volgende aan.
wel de .EXE maar daar heb ik nu even niks aan.
Die .EXE uitpakken en alleen de drivers voor XP op floppy zetten.

Heb je verder een mogelijkheid om SATA - IDE emulation aan te zetten in je Bios :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
- Als ik die exe aanklik dan gaat ie de drivers gelijk instaleren.

- Nee die optie kan ik niet vinden

Nu heb ik de drivers van de intel site gehaald en geprobeerd, drivers van IT8211 geprobeerd.

Niks :( :'( :'(

Hoe kan dat nou?

[ Voor 40% gewijzigd door allure op 05-01-2007 12:17 ]

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Ik ben druk zoekende op internet er inmiddels achter dat het waarschijnlijk geen "Raid Controller" is, vandaar dat mischien de drivers ich6R niet werken, maar nu kan ik nergens de goede drivers vinden :(

Als ik m opstart in de oude win XP, en in computer beheer kijk, en de eigenschappen van de HDD bekijken lijken het IDE schijven te zijn :? :?
ik heb m toch echt Sata aan t moederbord zitten...

T lijkt zo simpel!!
K start de set-up, druk op F6 ga verder druk de floppy met driver erin NIKS nada noppes... ik weet t echt niet meer WAT doe ik dan verkeerd.
T is mogelijk want er staat windows op, maar HOE...

K heb de IT8211 geprobeerd.... niks
K heb de Intel drivers geprobeerd niks

K weet het echt niet meer... ik ben t volledig kwijt

[ Voor 64% gewijzigd door allure op 05-01-2007 14:56 ]

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Zou t moederbord kapot zijn soms? is er een manier om dit te testen?

Er is toch wel iemand die met dit bijltje heeft gehakt??

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik weet het niet, maar het lijkt erop dat jouw editknop kapot is. Op GoT willen we graag dat je zelf middels de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif je laatste bericht wijzigt als je zelf de laatste poster bent. Dat lijkt bij jou op een of andere manier niet helemaal goed te gaan.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-03 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je moet doen is de Intel Storage Manager downloaden. Daar zitten de drivers in voor je SATA. Mijn laptop heeft een ICH7 Chip, maar die werkt dus niet voor mijn SATA, gebruik ik de storage manager drivers, dan werkt het wel. Kijk ik in Apparaatbeheer, dan staat er AHCI SATA controller, bij Driver Details staat er iaStore.sys als driver. Als je dit ook hebt, weet ik zeker dat je de Storage manager moet hebben. Deze manager kan je hier vinden: Intel Matrix Storage Manager

Uitpakken met Winrar bijvoorbeeld en de driver op flop rammen. Klaar. Je kan eventueel met nLite de driver al zelf toevoegen zodat je geen flop nodig hebt. Kan je tevens updates integreren en andere drivers. Lees de meuktracker er maar over.

[ Voor 17% gewijzigd door Hero of Time op 06-01-2007 02:25 ]

Commandline FTW

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Ik heb t probleem al gevonden denk ik, nu de oplossing nog...

Ik heb een ICH6 chipset, maar op de Support CD staan drivers voor de ICH6[b]R[\].
Ik kan echter de drivers voor de ICH6 niet vinden, t is geen Raid controller...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op de support cd van mijn laptop staat hetzelfde maar dan ICH7. Pak anders gewoon die cd, ram een paar drivers die je denkt dat het zijn op een flop, desnoods meerdere en laat de setup maar zoeken dan.

Commandline FTW

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
je hebt een ICH7 met ICH7"R" drivers geinstaleerd?

Ik begin langzaam te vermoeden dat er in de bios wat verkeerd staat ofzo, ik krijg het niet voor elkaar terwijl er nu XP pro op draait, dan zou t goed moeten staan, toch?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Heb je uberhaupt al geprobeerd of de setup je hd vindt ? De meeste Intel chipsets emuleren gewoon een standaard pci-ide controller voor je s-ata schijven, en aangezien de drivers hiervoor standaard in xp zitten heb je geen aparte s-ata drivers nodig.

/edit: En zorg ervoor dat de cd-rom waarvan je wil booten aangesloten zit op de IDE aansluiting van de Intel southbridge. In de handleiding staat verder niets over een ide/ahci instelling van de s-ata controller of van het benodigd zijn van een driver-diskette voor de installatie van Windows, dus vermoed dat deze gewoon op ide mode staat. Kijk anders voor de zekerheid nog even in apparaatbeheer onder hd controllers.

Dus in het kort, sluit één cd-rom aan op de intel ide, trek alle overbodige usb troep los (ook de floppy) en kijk dan of je kan booten van cd en setup je hd vindt.

[ Voor 76% gewijzigd door Nielson op 06-01-2007 13:08 ]

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Ik heb ook al geprobeerd de setup te doorlopen zonder de F6 optie, dat geeft hetzelfde resultaat.

De HDD en Cd-roms worden wel gezien in de bios maar niet door de Set-up van XP.

Chipset must be using one of the following controllers:

Intel® 82801FR I/O Controller Hub (ICH6R) - RAID and AHCI
Intel® 82801FM I/O Controller Hub (ICH6M) - AHCI only
Intel® 82801ER I/O Controller Hub (ICH5R) - RAID only

The Intel Application Accelerator will not work with ICH6 or ICH5 non-RAID chipsets.

Ik heb dus de 82801FB controller, maar geen drivers

Edit, Raight..... ik heb dus de Cd-roms van pri_pciide1 naar Pri_ide1 gedaan, eens kijken wat er nu gebeurd...
Wat is het verschil tussen de twee? behalve de controller?

[ Voor 13% gewijzigd door allure op 06-01-2007 13:28 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op de driver en utility cd van mijn laptop staat de normale ich7 driver, met namen als ich7ide.cat en .sys. Ik heb dit overigens een geïntegreerd dmv nLite, maar zag mijn hdd toen niet. Ik de SATA driver van Intel erin gezet, werkte ook niet. Toen ben ik gaan zoeken en kwam erachter dat ik de Matrix Storage nodig had. Het is dus nogal verwarrend dat je de Matrix Storage nodig hebt bij een ICHx chip. Neem die driver gewoon, ik weet voor bijna 100% zeker dat het gaat werken.

Commandline FTW

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:42:
Heb je uberhaupt al geprobeerd of de setup je hd vindt ? De meeste Intel chipsets emuleren gewoon een standaard pci-ide controller voor je s-ata schijven, en aangezien de drivers hiervoor standaard in xp zitten heb je geen aparte s-ata drivers nodig.

/edit: En zorg ervoor dat de cd-rom waarvan je wil booten aangesloten zit op de IDE aansluiting van de Intel southbridge. In de handleiding staat verder niets over een ide/ahci instelling van de s-ata controller of van het benodigd zijn van een driver-diskette voor de installatie van Windows, dus vermoed dat deze gewoon op ide mode staat. Kijk anders voor de zekerheid nog even in apparaatbeheer onder hd controllers.

Dus in het kort, sluit één cd-rom aan op de intel ide, trek alle overbodige usb troep los (ook de floppy) en kijk dan of je kan booten van cd en setup je hd vindt.
Ide kabel van aansluiting verplaatst, nu komen de Cd-roms in de bios naar voren in plaats van de IT8211 bios, kan ook van cd booten. maar dan zegt ie dat t wisselbestand nergens gemaakt kan worden...

edit; andere Xp cd erin gedaan en die struikelt daar niet over... even afwachten hoe dat afloopt.

edit; krijg nou wat... hij loopt zo door de setup alsof er niets gebeurd is...
Wat deed ik nou verkeerd?
Een C: partitie van 30Gb is toch wel zat voor XP pro, dan laat ik dat lekker
staan.

Er is nog wel een probleempje met de Sata aansluitingen...
Ik heb de install gedaan, nu wil ik de andere twee Sata schijven erbij doen, ziet ie ze niet :?

edit2; ik heb inmiddels ontdekt dat er een Sata kabel stuk was :(
Al dat gedonder voor niets... om een kabeltje van 3 euro... |:(

[ Voor 19% gewijzigd door allure op 07-01-2007 20:34 ]

Pagina: 1