Toon posts:

PC gaat niet meer aan na het wisselen van CPU.

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik hier snel antwoord krijg op mijn vraag

Ik heb dus mijn processor P4, 2.4 GHz (socket 478) in een andere PC (P4, 2.8 GHz en socket 478 ook) hier had gedaan, toen ik hem erin had gedaan en de Artistic cooler eropnieuw ophad gedaan, kreeg ik de PC niet meer aan, dus ik deed die P4, 2.8 GHz weer terug erin en probeerde na het plaatsen van de artistic cooler erop ging de PC weer niet aan, Nu heb ik dus die 2.8 GHz processor in mijn eigen PC dus geprobeert en die werkt dus niet (heeft het altijd gedaan in die andere PC hier) maar die 2.4 GHz werkt nog wel gewoon in deze PC.

Ik weet dat je niet alleen naar socket moet kijken, maar wie kan mij nu helpen !! de andere pc die hier namelijk staat waar beide processoren niet werken is namelijk niet van mij... !!

Andere info

Gebruikt moederbord videokaart
512 MB DRR geheugen
Artistic Cooler die op de processor zit

Kan iemand me helpen? Graag snel antwoord !!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Allereerst: Wat een onduidelijk verhaal! Probeer alles even op een rij te zetten en netjes te formuleren. Mensen kunnen het verhaal dan een stuk gemakkelijker lezen waardoor men eerder zal reageren :).

Dit topic verplaats ik overigens naar PMG. Dit omdat de problemen begonnen nadat je met de processoren bezig geweest bent.

Om een aantal zaken duidelijk te maken is het handig om van beide PC's relevante specificaties te vermelden. Je zegt zelf al dat het niet verstandig is om enkel naar het type socket te kijken. Dat klopt. Wij kunnen echter niet gokken welke moederborden de PC's hebben, zonder die informatie kunnen wij dus niet zeggen of het wel of niet gaat werken.

Dus de specificaties:
PC1
CPU: Intel Pentium 4 2,4GHz S478
Moederbord:

PC2
CPU: Intel Pentium 4 2,8GHz S478
Moederbord:

In beide gevallen wil ik weten om welke processoren het gaat. Welke FSB hebben ze ((100MHz (QDR400), 133MHz (QDR533), 200MHz (QDR800)) ? Welke core hebben ze? (Northwood of Prescott). Naast het type processor is het ook enorm belangrijk om te weten welk moederbord erin zit. Hierbij dus exacte namen en typenummers vermelden.

Zodra je de informatie over de moederborden verzameld hebt kun je reeds zelf al kijken op de site van de fabrikant naar een zogenaamde 'CPU Support list' om te kijken welke processoren erop zullen werken.

Wat je gedaan hebt: De Intel Pentium 4 2,8GHz uit PC2 in PC1 gezet. Dit werkte niet. Vervolgens de processor weer terug geplaatst in PC2 waarna PC2 ook niet werkte. De Intel Pentium 4 2,4GHz werkt wel goed in PC2. Oftwel: De Intel Pentium 4 2,8GHz werkt niet in beide PC's. De tragere variant met slechts 2,4GHz werkt enkel in PC2 en is niet getest in PC1.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok, moment, ik had geen zin om het hele verhaal goed in zinnen te zetten omdat ik zo snel mogelijk weer terug moest naar die PC om het probleem te verhelpen.., die PC waar die 2.8 GHz in hoort met de artistic cooler is namelijk niet van mij, heb ook zonder toestemming mijn processor erin gedaan. Het klopt wat je daar zegt.
Alleen kan ik niet zo 1,2,3 aan de gegevens komen van PC 1 omdat die niet van mij is en die gene weet niet dat ik zomaar processors heb geprobeert om te wisselen.. maar ik zal als het lukt die gegevens toch proberen te krijgen..

Ik zag wel even met een snelle oog een chipje op het moederbord zitten met daar iets op staan van P4SD800 dus ik gok dat ze bedoelden QDR800, maar dit zal wel niet het geval zijn aangezienhet niet op de CPU stond.

PC 1

intel P4 2.8 GHz processor S478

Videokaart in mobo

Moederbord info kan ik niet 1,2,3 krijgen dus die zalk zo snel mogelijk posten.

512 MB ddr geheugen

PC2 :

intel P4 2.4 GHz processor S478 mPGA Northwood met bus speed van 155 MHz (overclocked) en multiplier x 18, Rated FSB 620 MHz (wss heb je dit niet nodig)

9550 ATI kaart

Mobo: Model P4l45D Chipset Intel i845D

768 MB ddr geheugen

Hier dus kort het verhaal:
Ik heb de PC2 processor in de PC1 geprobeert, omdat deze niet erin werkte heb ik hem erweer uit gehaald en weer in PC1 gedaan ---> daarna heb ik de processor die in PC2 zat erweer terug in gedaan, nadat ik de cooler goed heb vast gezet en de PC van stroom heb voorzien en de pc aandrukte kreeg ik geen beeld en begon een rood lampje met daaronder Harddisc te knipperen en hoorde je een soort van piep (niet echt een piep maar een toontje om de 3 sec) Heb daarna de processor die ik in PC 1 heb geprobeert weer terug in PC2 gedaan en die werkte nog wel gewoon dus daar is niks mis mee.

Ik had al één keer eerder dat de PC zo soort toon geluid maakte en dat ding knipperde, toen bleek dat de cooler niet goed vast zat en weer 1 silver klipje vastgeklipt, nadat deed hij het weer gewoon. Omdat nu gewoon dat klipje en die cooler gewoon goed vast zitten kon het probleem niet opgelost worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt alvast

Groeten Jeffrey

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 00:43 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:36:
Hmm ok, moment, ik had geen zin om het hele verhaal goed in zinnen te zetten omdat ik zo snel mogelijk weer terug moest naar die PC om het probleem te verhelpen.., die PC waar die 2.8 GHz in hoort met de artistic cooler is namelijk niet van mij, heb ook zonder toestemming mijn processor erin gedaan. Het klopt wat je daar zegt.
Alleen kan ik niet zo 1,2,3 aan de gegevens komen van PC 1 omdat die niet van mij is en die gene weet niet dat ik zomaar processors heb geprobeert om te wisselen.. maar ik zal als het lukt die gegevens toch proberen te krijgen..
Auw, zonder toestemming met andermans PC rommelen, toch niet om de processoren omgewisseld te laten en 400 MHz te winnen? En het moet opgelost zijn voor de ander erachter komt, zeker... :/ Ik wil je wel aanraden het maar eerlijk toe te gaan geven. Billen branden, blaren zitten.

maar goed. Heb je eraan gedacht om koelpasta aan te brengen op de processor? Heb je deze eerst netjes schoongemaakt? Hoe weet je dat het niet werkt? Gaat de PC even aan, en knalt weer uit?

(Artistic cooler? Je bedoelt een Arctic cooler?)
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 00:36:
PC2 :
intel P4 2.4 GHz processor S478 mPGA Northwood met bus speed van 155 MHz (overclockeden multiplier x 18), Rated FSB 620 MHz (wss heb je dit niet nodig)
[...]
Ik heb de PC2 processor in de PC1 geprobeert, omdat deze niet erin werkte heb ik hem erweer uit gehaald en weer in PC1 gedaan ---> daarna heb ik de processor die in PC2 zat erweer terug in gedaan, nadat ik de cooler goed heb vast gezet en de PC van stroom heb voorzien en de pc aandrukte kreeg ik geen beeld en begon een rood lampje met daaronder Harddisc te knipperen en hoorde je een soort van piep (niet echt een piep maar een toontje om de 3 sec) Heb daarna de processor die ik in PC 1 heb geprobeert weer terug in PC2 gedaan en die werkte nog wel gewoon dus daar is niks mis mee.

Ik had al één keer eerder dat de PC zo soort toon geluid maakte en dat ding knipperde, toen bleek dat de cooler niet goed vast zat en weer 1 silver klipje vastgeklipt, nadat deed hij het weer gewoon. Omdat nu gewoon dat klipje en die cooler gewoon goed vast zitten kon het probleem niet opgelost worden.
Kan die overclock er niet mee te maken hebben (doorgebrand?). Piepjes van het moederbord: dat zijn foutcodes, de betekenis kan je opzoeken in de manual van het moederbord.

offtopic:
groeten is niet de bedoeling, zie de FAQ

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 05-01-2007 00:52 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
@ toch niet om de processoren omgewisseld te laten en 400 MHz te winnen?

eigelijk wel

@Heb je eraan gedacht om koelpasta aan te brengen op de processor?

Zat er nog een beetje op en had geen koelpasta meer in huis

@En het moet opgelost zijn voor de ander erachter

Nee, maar daarvoor vertellen ik ook een ander verhaal, ik kan het verhaal echt niet vertellen aangezien ik ook nog andere (geld) problemen heb

@(Artistic cooler? Je bedoelt een Arctic cooler?)

juist, even uit me hoofd getypt.

@Gaat de PC even aan, en knalt weer uit?

Nee, PC blijft aan HDD (rood) knippertje en hoort een soort getik op de PC kast en geen beeld

@Kan die overclock er niet mee te maken hebben (doorgebrand?).

Nee, want ik had die 2.8 GHz pas in mijn overgeclockte pc gedaan nadat ik die 2.4 GHz in die 2.8 GHz geprobeert heb en nadat ik die 2.8 GHz weer opse plek aan de praat probeerde te krijgen

@Piepjes van het moederbord: dat zijn foutcodes, de betekenis kan je opzoeken in de manual van het moederbord.

Het is meer getip en klinkt een beetje als een piepje, moeilijk uit te leggen.
Ik zal morgen kijken voor de gegevens van PC1 zoals moederbord enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 01:18 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oude koelpasta laten zitten? Die werkt niet meer, dus je koeling zal wel naar de maan zijn, dit zou wel eens terminaal kunnen zijn. Haal morgen in ieder geval wat koelpasta, en kijk of dit de boel herstelt. Ik weet niet hoe vaak je de processor al getest hebt, en hoe lang de boel aan heeft gestaan? Gaat de koeler wel draaien?

Er is trouwens een quote functie, dat is veel duidelijker dan de manier waarop je nu reageert op vragen.

offtopic:
Niet moraliserend bedoeld (of eigenlijk wel), maar ik hoop dat je wel snapt dat dit echt niet kan? Andermans eigendom etc. Medelijden moet je dus niet verwachten

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 00:02

Appie

F1RST Racing

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:15:

eigelijk wel

Nee, maar daarvoor vertellen ik ook een ander verhaal, ik kan het verhaal echt niet vertellen aangezien ik ook nog andere (geld) problemen heb
Moraal gezien (mits je het bezit) is dit natuurlijk altijd not done. Je verwisselt niet onderdelen zonder medeweten van die persoon. PUNT.

Gezien je bovenstaande opmerkingen (zie je kunt wel eerlijk zijn..) zal ik iig nog wat toevoegen wat mogelijk tot een oplossing kan leiden:

1. Heb je bios gereset?
2. In je eigen pc, waar je wel alles van 'weet': codes opgezocht in boekje? Gambieter refereert hier ook naar. Aangezien je niet alles weet van het andere moederbord (verdere specificaties kun je ook zien op de printplaat van het moederbord (merk + versienummer, dan google naar begeleidende manual).
3. Ontkoppel de rest van je apperatuur behalve mobo, voeding, proc, 1 reepje geheugen en videokaart
en probeer vandaaruit verder te gaan (om de andere onderdelen uit te sluiten).

Verder lijkt het erop dat je in je haast om de boel over te zetten (wat zeg ik... verduisteren) mogelijk kortsluiting gemaakt hebt, mogelijk voor beide computers, met als resultaat 2 moederborden die mogelijk niet meer werken. Boontje komt om z'n loontje en nu kun je dus 2x je (lege) portemonnee trekken...

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:25:
Oude koelpasta laten zitten? Die werkt niet meer, dus je koeling zal wel naar de maan zijn, dit zou wel eens terminaal kunnen zijn. Haal morgen in ieder geval wat koelpasta, en kijk of dit de boel herstelt. Ik weet niet hoe vaak je de processor al getest hebt, en hoe lang de boel aan heeft gestaan? Gaat de koeler wel draaien?

Er is trouwens een quote functie, dat is veel duidelijker dan de manier waarop je nu reageert op vragen.

offtopic:
Niet moraliserend bedoeld (of eigenlijk wel), maar ik hoop dat je wel snapt dat dit echt niet kan? Andermans eigendom etc. Medelijden moet je dus niet verwachten
Die quote werkt niet hier bij mij als ik een stuk tekst selecteer? hij selecteerd bij mij de hele text bij het quoten, ik ga slapen ben erg moe !!. ik lees morgen de reacties verder.

Verwijderd

Topicstarter
Appie_Pils schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:32:
[...]

Moraal gezien (mits je het bezit) is dit natuurlijk altijd not done. Je verwisselt niet onderdelen zonder medeweten van die persoon. PUNT.

Gezien je bovenstaande opmerkingen (zie je kunt wel eerlijk zijn..) zal ik iig nog wat toevoegen wat mogelijk tot een oplossing kan leiden:

1. Heb je bios gereset?
2. In je eigen pc, waar je wel alles van 'weet': codes opgezocht in boekje? Gambieter refereert hier ook naar. Aangezien je niet alles weet van het andere moederbord (verdere specificaties kun je ook zien op de printplaat van het moederbord (merk + versienummer, dan google naar begeleidende manual).
3. Ontkoppel de rest van je apperatuur behalve mobo, voeding, proc, 1 reepje geheugen en videokaart
en probeer vandaaruit verder te gaan (om de andere onderdelen uit te sluiten).

Verder lijkt het erop dat je in je haast om de boel over te zetten (wat zeg ik... verduisteren) mogelijk kortsluiting gemaakt hebt, mogelijk voor beide computers, met als resultaat 2 moederborden die mogelijk niet meer werken. Boontje komt om z'n loontje en nu kun je dus 2x je (lege) portemonnee trekken...
Ik heb wel een keer eerder gevraagt toch mocht het, maar toen zei die gene op dit moment laat ik het zo even zitten, wat de computer is net nieuw dus hoeft het niet gelijk uit elkar, maar die stemde er wel in om hem om te wisselen, omdat ik spellen speel en diegene alleen maar eigelijk een PC heeft gekocht voor msn en word.., ik ben zeker geen AMD iemand, dus zal die wss ook nooit aanschaffen omdat ik spellen speel, als jullie dat denken. !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 02:55 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 19:51

aex351

I am the one

Ongeloofelijk ik heb hier gewoon niets op te zeggen. Ik weet niet of ik dit topic moet rapporteren of wat. Waarom lees je niet gewoon eerst eens wat FAQs en/of andere gegevens door over hoe een CPU te monteren en te verwijderen. Intel heeft zelfs filmpjes hierover.
Intel :
Only a computer professional should perform assembling, disassembling, upgrading and troubleshooting computers since the electronic devices may cause serious damage to the installer, the system, or its components if it is done improperly. Before attempting to disassemble or assemble computers, install components in a computer or troubleshoot computers, carefully review the documentation specific for the computer and its related components. Lastly, make sure to follow Electrostatic Discharge (ESD) procedures.
P4 Build Checklist :
http://www.intel.com/supp...pentium4/sb/CS-008001.htm

775 Film over hoe installeren/verwijderen (ondanks het over een andere socket gaat is het handig)
http://www.intel.com/cd/c.../core2duo/tech/241209.htm

[ Voor 14% gewijzigd door aex351 op 05-01-2007 04:00 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• Rickes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:35
Beetje offtopic en misschien lullig.
Maar kijk altijd even in het boekje van het moederbord.

Maar ik denk eigenlijk dat je de proc. om zeep geholpen hebt. Vanwege die koelpasta enzo. Ding heeft z'n warmte niet kunnen afvoeren en is dus gewoon te heet geworden.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
1. Koelprut kopen
2. Bios resetten & kabel checken.
3. Zit er een heat spreader op de cpu? Ik las ergens dat als er geen heatspreader op zit en je bent een beetje onvoorzichtig, dat een klein stukkie van de core kan afbreken. Soms doet ie het nog wel, soms niet meer.
4. Kans dat je statisch was en je de chip doorgefikt hebt?
Nee, want ik had die 2.8 GHz pas in mijn overgeclockte pc gedaan nadat ik die 2.4 GHz in die 2.8 GHz geprobeert heb en nadat ik die 2.8 GHz weer opse plek aan de praat probeerde te krijgen
Ergens heb je iets zwaar %&@*(%#.

Maar wat mij duidelijk is geworden is dat de 2.8 in allebij niet werkt. Dat de 2.4 in pc2 (van die ander) wel werk en in jouwe niet getest is. Als ik jou was zou ik die 2.4 in pc2 zetten en zelf maar zonder cpu verder gaan. En kijken of je nog een oplossing kan vinden.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 02:51:
[...]

Die quote werkt niet hier bij mij als ik een stuk tekst selecteer? hij selecteerd bij mij de hele text bij het quoten, ik ga slapen ben erg moe !!. ik lees morgen de reacties verder.
Als je op quote drukt quote je de hele tekst, wat je niet nodig hebt haal je weg. Heel simpel. En anders zet je dit ervoor: [ quote] [ /quote] (zonder spaties).

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 10:07

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 01:15:

eigelijk wel
Diefstal noemen we dat.
@Heb je eraan gedacht om koelpasta aan te brengen op de processor?

Zat er nog een beetje op en had geen koelpasta meer in huis
Excuses. Knullige diefstal noemen we dat.
Nog even afgezien van het feit dat je dingen probeert te stelen, waarom rommel je met PC's terwijl je er duidelijk geen verstand van hebt?
Van te voren een topic openen met "Kan ik een processor omwisselen zonder nieuwe koelpasta te gebruiken?" was al iets beter geweest. Antwoord: nee -> slotje ;)

Ik ben nogal nieuwsgierig naar welk verhaal je gaat verzinnen, maar dat is zeker teveel gevraagd? :P
Ik hoop dat de ander een nog grotere n00b is dan jij en niet door gaat hebben dat hij/zij ergens 400 Mhz is verloren.
Of nee. Ik hoop stiekem dat diegene er wél achter komt. Ik voorzie een nieuw HK/SG topic:
"Kennis ruilt stiekem CPU's om"
@Gaat de PC even aan, en knalt weer uit?

Nee, PC blijft aan HDD (rood) knippertje en hoort een soort getik op de PC kast en geen beeld
Een getik OP de PC kast :?
Haal eens al het overbodige uit die PC, dus alle kaarten er uit (behalve Videokaart als er geen onboard video is), alle schijven los, en eventueel zelfs het geheugen er uit.
Doe koelpasta tussen de CPU en koeler (niet te veel aub) en zorg dat je zeker weet dat de boel netjes gemonteerd zit. Als het dan nog niet werkt is de CPU kapot, of misschien het mobo.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jeffrey: je bent best wel een enorme lul, weet je dat? Beetje ongevraagd aan andermans spullen zitten rommelen :/

In ieder geval had je met het PMG Beleid » Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ruimschoots uit de voeten kunnen komen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.