Wanneer Windows Vista en de Geforce 8800 Vista-drivers uitkomen wil ik een RAID configuratie op mijn Asus P5B-E PLUS moederbord met een ICH8R southbridge opzetten. Ik heb twee HDD's; de eerste is een Western Digital Caviar SE 160 GB S-ATA HDD, de tweede is een Maxtor Diamondmax 10 300 GB S-ATA 2 HDD. Mijn enige vraag is of ik, nadat ik de RAID configuratie heb opgezet, in Windows de resterende 140 GB van mijn Maxtor HDD kan terugroepen en hem dan bijvoorbeeld 'Drive G' kan noemen? Mijn tweede vraag is of een RAID configuratie wel zal baten gezien dat de Maxtor de dubbele cache heeft en een lagere acces time.
Welke raid vorm? wat is je doel? hogere transferrate? snellere windows?
RAID-0 moet je niet gaan opzetten op 2 compleet verschillende HD's. Hier zul je naast een haast gelijke performance ook nog een keer 140GB moeten inleveren, waardoor je maar 320GB overhoudt.
Je kan beter een 300gb sata 2 schijf bij kopen. Sata 1 naar sata 2 upgrade had bij mij nogal een enorme performance verbetering.
Mijn sata 2 WD schijf was vrijwel net zo snel op een nforce controller als mijn 2 sata 1 120gb seagate's in raid 0(ook op die nforce controller).
Mijn sata 2 WD schijf was vrijwel net zo snel op een nforce controller als mijn 2 sata 1 120gb seagate's in raid 0(ook op die nforce controller).