Systeem in slaapstand bij inpluggen USB device

Pagina: 1
Acties:

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:56
Hallo mede-tweakers,

Het viel mij op dat als ik bij één van mijn PC's een USB apparaat erin prik dat het systeem dan direct in een slaapstand gaat. Het maakt niet uit of ik Windows 2000 of Windows XP opstart, beide gaan zodra ik met de USB stekker de aansluiting raak direct naar de slaapstand. Eenmaal aangesloten moet ik dan weer een toets of muis aanraken waarna het systeem weer normaal functioneert. Ook het USB apparaat werkt dan prima.

Het is een al wat oudere PC, een Pentium 4 1,5 Ghz met een 300w voeding, 3 harde schijven en een lichte GeForce 2MX grafische kaart erin. Maar ik denk dat dit een typisch hardware probleem is. Zou het systeem een piekbelasting krijgen als ik er een USB apparaat inplug ? Geen idee. Ook maakt het niet uit of het een USB muis of een externe harddisk is. Via de onboard USB 1.1 of via een losse USB 2.0 controller, het maakt allemaal geen verschil. Vanavond zal ik eens kijken of een andere voeding soelaas bied maar ik ben bang dat het toch aan het moederbord ligt.

Is er iemand die dit probleem herkent ? Ik heb ondertussen al aardig wat gezocht op internet maar ik kon niet echt een oplossing vinden.

Verwijderd

Raar probleem.

Heb je DE slaapstand van Windows al eens uitgeschakeld? Misschien dat als dat helemaal is uitgeschakeld dat het probleem dan ook is opgelost. Dit is natuurlijk geen verklaring maar kan wel een oplossing/work around zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Heb je al in de BIOS gekeken voor een instelling die dit kan veroorzaken?

• IQM
Yep, in het BIOS heb ik niets gevonden.

De slaap of standby stand helemaal uitschakelen heb ik ook al aan gedacht. Een dergelijke workaround zou waarschijnlijk de goedkoopste oplossing zijn. Probleem is echter wel dat als ik ACPI in het BIOS op disabled zet dat de machine dan niet meer doorstart. Het Windows opstartlogo verschijnt niet en het scherm blijft zwart. Vreemd...

Ik ben benieuwd of er ook een aanwijsbare oorzaak voor zoiets vaags is. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het aan de voeding ligt, eerder aan het moederbord. Maar gezien de leeftijd van het beestje ga ik er weinig geld meer aan uitgeven.

[ Voor 23% gewijzigd door IQM op 05-01-2007 07:27 ]

• IQM
De oorzaak van het probleem heb ik ondertussen gevonden. Het is toch de voeding die brak is. Met een andere (400w) voeding blijft het systeem vrolijk doordraaien, hoeveel USB apparaten ik er ook in prik.
Dat wordt dus toch een andere voeding halen morgen... ;)