[Ubuntu] Usermanagement en programma rechten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In Ubuntu kun je op dit moment gebruikers aanmaken en gebruikersgroepen.
Deze groepen en gebruikers kun je dan aan files en progs hangen.

Hetgeen wat ik wil is dat bijvoorbeeld alle applicaties aan de admin groep hangen.
En dat je bijv. een groep telefoniste aanmaakt en dat je daar dan alleen firefox en mozilla en openoffice aanhangt.

Dus als de telefoniste inlogt ziet ze alleen een paar snelkoppelingen naar die paar appz waar zij toegang tot heeft. (de rest van de progs ziet zij niet en kan zij niet openen)

Is dit mogelijk met Ubuntu of zijn er toevallig handige appz die het kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:35:
Dus als de telefoniste inlogt ziet ze alleen een paar snelkoppelingen naar die paar appz waar zij toegang tot heeft. (de rest van de progs ziet zij niet en kan zij niet openen)
Het 'zien' gedeelte kun je mooi met een tool als Sabayon oplossen, je kunt daarmee op een heel snelle manier een profiel aanmaken dat bijvoorbeeld alleen bepaalde launchers op het paneel heeft staan.

Voor het afdwingen van welke programma's uitgevoerd kunnen worden zul je met zwaarder geschut moeten komen, daar ben ik niet zo in thuis. Ik weet niet of je dit soort dingen ook met bijvoorbeeld SELinux kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 19:53

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je KDE gebruikt dan kan Kiosk (te configureren met het programma 'kiosktool' je daar goed bij helpen - je kan dan precies instellen wat voor programma's iemand zit, wat je mag aanpassen en nog een hoop meer. Overigens zorgt Kiosk er alleen voor dat programma's niet getoond worden, niet dat ze niet meer gedraaid kunnen worden - prima voor de meeste toepassingen, want als gewone gebruiker kan je toch niet zo makkelijk iets echt fout doen. Wil je echt volledig iets afschermen, dan kan je kijken naar chroot-oplossingen (als het om een beperkt aantal programma's gaat waar iemand bij mag) of je gaat de permissies van individuele programma's instellen. Je zou bijvoorbeeld een applicatie alleen executable kunnen maken voor de eigenaar en groep en dan zorgen dat dat - in dit geval - de telefoniste niet in die groep zit en jij zelf wel :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in de weer geweest met Sabayon maar het programma 'hangt' als ik een profiel wil opslaan.
Zijn er mensen die andere oplossingen gevonden hebben? Ik kan verder weinig tot niets vinden via google of de search..

De reden dat het programma hangt komt misschien doordat ik op een thin client werk en via NFS Ubuntu laadt.. is dat zo?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Wees even duidelijker over hoe je gezocht hebt, met welke zoekwoorden en welke tutorial je gevonden hebt.

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME