[SBS2003] NTbackup mislukt

Pagina: 1
Acties:
  • 815 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 22:38
Inmiddels loop ik als stagaire een tijdje mee bij een transportorganisatie. Mijn opdracht heeft betrekking tot Exact en gaat in weze niet echt over systeembeheer en ben daarom ook geen professional op dit gebied maar het onderstaande baart me toch zorgen.

Doordat de systeembeheerder extern ingehuurd wordt en niet altijd direct ondersteuning kan bieden heeft mij deze toegang gegeven tot de server. Nu het punt:

Tot zover ik kan terugkijken in de logs van de SBS2003 server mislukken de backups. De systeembeheerder zei dat het niets ernstigs was omdat het leek alsof de tape wel beschreven werd. Echter ik kan nergens terugvinden waar de gegevens dan gecontroleerd worden. Met andere woorden hoe kan ik uitvinden zonder de backup proberen terug te zetten of het bestand consistent is op de tape? Gelukkig slaagt het maken van een schaduwkopie wel op de schijf.

Er lopen diverse topics hierover op Got maar het blijft angstvallig stil met oplossingen. Sowieso wil ik in overleg de Windows Small Business Server 2003: KB 831664 update installeren om te kijken of dit het probleem in de toekomst verhelpt.

PS. ben het niet helemaal eens met de houding van de systeembeheerder maar daar gaat het nu even niet om

Het tapestation is een MAST DDS3 station. De gebruikte tapes zijn HP DDS3 4mm varianten van 24 GB.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
21-12-2006 23:00
-------------------------------
Datum: 21-12-2006
Tijd: 23:00
Gebruiker: SYSTEM
-------------------------------

Back-up runner is gestart.
NTMS-sessie is gestart.
EnumerateNtmsObject(NTMS_LIBRARY) is voltooid.
Inventarisatie op 3 gevonden mediawisselaars.
GetNtmsObjectInformation(NtmsLibraryInfo) is voltooid.
GetNtmsObjectInformation(NtmsLibraryInfo) is voltooid.
Ingeschakelde mediawisselaar gevonden
InventoryNtmsLibrary(NtmsInventoryOmid) is voltooid.
InventoryNtmsLibrary(NtmsInventoryOmid) is voltooid.
Media identificeren is voltooid.
EnumerateNtmsObject(NTMS_MEDIA_TYPE) is voltooid.
Inventarisatie op 1 gevonden mediatypen.
GetNtmsObjectInformation(NtmsPhysicalMediaInfo) is voltooid.
GetNtmsObjectInformation(NtmsMediaTypeInfo) is voltooid.
Tapemediatype in de mediawisselaar gevonden (4mm DDS).
NTBackup wordt gestart: ntbackup.exe backup "@C:\Program Files\Microsoft Windows Small Business Server\Backup\Small Business Backup Script.bks" /d "SBS back-up gemaakt op 21-12-2006 om 23:00" /v:yes /r:no /rs:no /hc:on /m normal /j "Back-uptaak van Small Business Server" /l:s /p "4mm DDS" /UM
LOGBOEKBESTAND VAN NTBACKUP: C:\Documents and Settings\SBS Backup User\Local Settings\Application Data\Microsoft\Windows NT\NTBackup\data\backup07.log
=============<BEGIN VAN LOGBOEKBESTAND VAN NTBACKUP>===============
Status van back-up
Bewerking: back-up maken
Actief back-updoel: 4mm DDS
Naam van medium: Medium is beschreven op 21-12-2006 om 23:00 uur

Volumeschaduwkopie maken: poging 1.
Back-up van "C: " (via schaduwkopie)
Back-upset #1 op medium #1
Omschrijving van back-up: "SBS back-up gemaakt op 21-12-2006 om 23:00"
Naam van medium: Medium is beschreven op 21-12-2006 om 23:00 uur

Type back-up: Standaard

Maken van back-up gestart op 21-12-2006 om 23:03.
Het aangevraagde medium kan niet worden gekoppeld. De bewerking is afgebroken.
De bewerking is beëindigd.
Maken van back-up voltooid op 22-12-2006 om 0:24.
Mappen: 5232
Bestanden: 70195
Bytes: 15.892.028.119
Tijd:  1 uur,  21 minuten en 4 seconden

----------------------

De bewerking is niet voltooid.

----------------------

=============<EIND VAN LOGBOEKBESTAND VAN NTBACKUP>===============
Er zijn fouten opgetreden tijden de back-up.

Raadpleeg het artikel over probleemoplossing voor back-ups op de volgende webpagina: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=18414 voor meer informatie over mislukte back-ups.

Back-up is beëindigd op vrijdag 22 december 2006 om 0:24
Back-up runner is voltooid.

Verwijderd

verander het ntbackup commando eens: ipv /l:s /l:f gebruiken.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verder lijkt "media niet gekoppeld" me een melding die wellicht betrekking op die tape zou kunnen hebben. Welke exacte meldingen zie je in de event-logs? Die zouden wel iets specifieker op dit probleem in moeten kunnen gaan.
Start > Programs > Administrative tools > Event viewer. Met www.eventid.net kan je wat achtergrondinfo opzoeken over die meldingen.
Heb je ook wel genoeg tapes om de gehele periode uit te zingen tot ze verwisseld worden? Op m'n werk hebben we een buitenproportionele groei doorgemaakt vanwege een fusie waardoor we ineens 100 GB aan databases meer moesten backuppen, waardoor onze taperobot het klusje in het gestelde backupwindow niet meer kon voltooien.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Jerome!
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:58:
verander het ntbackup commando eens: ipv /l:s /l:f gebruiken.
Heb vandaag helaas geen tijd meer gezien deze instelling te gebruiken maar een goede tip! Met een beetje geluk wordt er een gedetailleerdere log aangemaakt voor de backup van morgenavond.
sanfranjake schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:05:
Verder lijkt "media niet gekoppeld" me een melding die wellicht betrekking op die tape zou kunnen hebben. Welke exacte meldingen zie je in de event-logs? Die zouden wel iets specifieker op dit probleem in moeten kunnen gaan.
Start > Programs > Administrative tools > Event viewer. Met www.eventid.net kan je wat achtergrondinfo opzoeken over die meldingen.
Heb je ook wel genoeg tapes om de gehele periode uit te zingen tot ze verwisseld worden? Op m'n werk hebben we een buitenproportionele groei doorgemaakt vanwege een fusie waardoor we ineens 100 GB aan databases meer moesten backuppen, waardoor onze taperobot het klusje in het gestelde backupwindow niet meer kon voltooien.
De vaste schijf C: is 72 Gig groot. Daarvan is iets meer dan 50% in gebruik, zo rond de 35 Gig laten we zeggen. De backup tapes zijn 24 Gig en zo te zien in de backup log wordt er maar pak 'm beet 15 Gig gebruikt (door compressie neem ik aan) Dus in principe zou dit geen problemen op mogen leveren, wellicht in de toekomst in verband met de groei van de organisatie.

Ben er vanmiddag wel achter gekomen dat de tapes wel consequent verwisseld worden en deze ook duidelijk gelabeld zijn. Er is een aparte set tapes voor ieder dag voor een even week en een aparte sets per dag met een oneven weeknummer. In totaal dus 10 tapes. Maar er staat nergens een reiniginsprocedure in het backupplan, de reiningstapes zitten dan ook nog in het plastic. Ook rijst het vermoeden bestaat ook dat de tapes het maximaal aantal keer overschreven zijn sinds 2004 8)7

In ieder geval weer stof tot nadenken, kom er morgen op terug! Thnx anyway

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DDS3 tapes zijn toch 12/24 GB?

Dat betekend 12 GB Uncompressed en 24 GB met een 1/2 compressie. Volgens je backuplog is je backup bijna 16 GB groot. Is je tape niet gewoon vol?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Jerome!
Question Mark schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 08:56:
DDS3 tapes zijn toch 12/24 GB?

Dat betekend 12 GB Uncompressed en 24 GB met een 1/2 compressie. Volgens je backuplog is je backup bijna 16 GB groot. Is je tape niet gewoon vol?
Goed punt 8)7 Wat een bende. In de event log zie ik staan dat er op een bepaalde tape sowieso een beschadigd blok zit en er ook bepaalde gereinigd moeten worden. Daarnaast kritieke fouten rondom store.exe, de UPS, POP connectoren en ga zo maar door.

Verwijderd

je tapedevice cleanen met dds moet je zowieso regelmatig doen (zeg 1 keer per week ofzo). Verder kan je ook gewoon oude tapes hebben. DDS tapes wisselden wij altijd na 25 backups, officieel zouden ze 50 schrijf of leesacties mee moeten gaan (backups + restores dus).

• Jerome!
Even een statusupdate:
Tijdens een speurtocht in het magazijn kwam ik nog 5 backuptapes in verpakking tegen die geleverd waren bij vervanging van de oude streamer van een grotere capaciteit (36 native) Het kwam er op neer dat de streamer ooit vervangen is vanwege de beperkte capaciteit, maar de tapes niet |:( 8)7 Door het vervangen van de tapes, 2x reinigen van het station met een reinigingstape loopt alles als een zonnetje :*)

Zojuist heb ik een nieuwe procedure opgesteld waarbij een vaste gebruiker de tapes 's ochtends wisselt, vrijdag de reiningstape er doorheen haalt en maandag de laatste vrijdag tape mee neemt naar huis (5 vrijdag tapes voor 5 weken herstelfunctie) Daarnaast staan de notificaties van de server nu op mijn @-dres en is de documentatie van de hardware aangepast.

Zo, mijn zorgen qua backup zijn weg, hoop dat iemand er iets aan heeft

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
alleen cleanen als het lampje op de drive dat aangeeft, niet eerder en zeker niet vaker (dat is heel slecht voor het apparaat)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:21:
je tapedevice cleanen met dds moet je zowieso regelmatig doen (zeg 1 keer per week ofzo). Verder kan je ook gewoon oude tapes hebben. DDS tapes wisselden wij altijd na 25 backups, officieel zouden ze 50 schrijf of leesacties mee moeten gaan (backups + restores dus).
Dure hobbie... een DLT gaat wat langer mee zullen we maar zeggen.

Ik ben van mening dat de tapes wel wat langer mee gaan... maar ze slijten wel vrij hard ja.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:47:
[...]

Dure hobbie... een DLT gaat wat langer mee zullen we maar zeggen.

Ik ben van mening dat de tapes wel wat langer mee gaan... maar ze slijten wel vrij hard ja.
Nee hoor. DDS kost 5$ per tape, niet 120$ zoals DLT.
alleen cleanen als het lampje op de drive dat aangeeft, niet eerder en zeker niet vaker (dat is heel slecht voor het apparaat)
Als je over DLT praat heb je gelijk. De cleaning tape schraapt namelijk een stukje van de kop af, dus vaak onnodig cleanen kost je de levensduur van je kop. Echter dit verhaal gaat niet op voor dds. Da's meer zoals een oud cassette bandje en moet je gewoon regelmatig schoonmaken (weet niet eens of de drive dit wel aangeeft :)).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 13:48:
[...]

Nee hoor. DDS kost 5$ per tape, niet 120$ zoals DLT.
Ja das waar, zijn redelijk goedkoop.
[...]

Als je over DLT praat heb je gelijk. De cleaning tape schraapt namelijk een stukje van de kop af, dus vaak onnodig cleanen kost je de levensduur van je kop. Echter dit verhaal gaat niet op voor dds. Da's meer zoals een oud cassette bandje en moet je gewoon regelmatig schoonmaken (weet niet eens of de drive dit wel aangeeft :)).
Ja, de tapedrive geeft het aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 16:20 ]

Pagina: 1