Powershot A6** : SD-kaartjes en movie-mode

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een 2gb SD-kaartje die snel genoeg is om met mijn Canon Powershot A640 filmpjes op de hoogste resolutie op te nemen (640x480 @ 30 fps).
Momenteel heb ik een Sandisk 512 mb standaard kaartje, die dat prima trekt, maar die zijn weer wat klein. Een supersnel kaartje is weer zo duur, en ik vraag me af of ik 150x speed nodig heb.

Het punt is dat die dingen allemaal in blisters zijn verpakt, en je ze dus niet uit mag/kan proberen in de winkel. De snelheden staan er vaak niet op, zodat je moet gaan gokken.

Nu was ik in een winkel waar ze Kingstons verkopen, standaard snelheid. Maar welke snelheid dat is, geen idee. Ik heb uitgerekend dat ik minstens 1,7 mb per seconde moet kunnen opslaan met filmpjes.

Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen van SD-kaartjes, en dan op het gebied van het maken van filmpjes met mijn Powershot A640...

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

koelkast schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:58:
Ik ben op zoek naar een 2gb SD-kaartje die snel genoeg is om met mijn Canon Powershot A640 filmpjes op de hoogste resolutie op te nemen (640x480 @ 30 fps).
Momenteel heb ik een Sandisk 512 mb standaard kaartje, die dat prima trekt, maar die zijn weer wat klein. Een supersnel kaartje is weer zo duur, en ik vraag me af of ik 150x speed nodig heb.

Het punt is dat die dingen allemaal in blisters zijn verpakt, en je ze dus niet uit mag/kan proberen in de winkel. De snelheden staan er vaak niet op, zodat je moet gaan gokken.

Nu was ik in een winkel waar ze Kingstons verkopen, standaard snelheid. Maar welke snelheid dat is, geen idee. Ik heb uitgerekend dat ik minstens 1,7 mb per seconde moet kunnen opslaan met filmpjes.

Ik ben op zoek naar gebruikerservaringen van SD-kaartjes, en dan op het gebied van het maken van filmpjes met mijn Powershot A640...
Snelheid van geheugenkaartjes is belangrijk in Dslr's, niet zozeer in compacts, daar is 4mb per seconde wegschrijven al meer dan genoeg. Daarentegen is het met je cardreader wel fijn, hier dus een linkje naar een goede winkel die goedkoop is

heel snel kaartje is ook niet duur trouwens en dat is wel fijn in de cardreader

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 04-01-2007 12:47 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• koelkast
  • Niet online
nomad85 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:45:
[...]

Snelheid van geheugenkaartjes is belangrijk in Dslr's, niet zozeer in compacts, daar is 4mb per seconde wegschrijven al meer dan genoeg. Daarentegen is het met je cardreader wel fijn, hier dus een linkje naar een goede winkel die goedkoop is

heel snel kaartje is ook niet duur trouwens en dat is wel fijn in de cardreader
Ik snap wel dat het gebruik voor foto's alleen in DSLR's zinvol is, maar ik wil nu juist filmen met mijn compact; daarvoor heb je wél een snellere nodig.
Ik vraag me af of dat standaard kaartje wat jij noemt, meer dan 2 mb per seconde wegschrijft. Ik zie het er niet bij staan, dat is het punt nu dus vaak. Ik hoef alleen maar van iemand te weten die bijv. zo'n kaartje heeft, of ze dit trekken...

Verwijderd

Volgens Wikipedia is 1x=150KB/s.
Dus je hebt een kaartje nodig van 1700/150= 11.3x.

Google is je vriend.

@kdekker
Het gaat niet om de grootte, maar om de snelheid, die overigens makkelijk te vinden is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 16:03 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik dacht dat alle canon niet meer dan 1Gb video op kunnen nemen. Een 2Gb kaart heeft w.s. geen zin (zie bijv http://www.dpreview.com/reviews/canona640, zoek op movie)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

kdekker schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 15:44:
Ik dacht dat alle canon niet meer dan 1Gb video op kunnen nemen. Een 2Gb kaart heeft w.s. geen zin (zie bijv http://www.dpreview.com/reviews/canona640, zoek op movie)
met 2gb kan je dan gewoon 2x een 1gb filmpje opnemen, lijkt me nog steeds nuttig :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• koelkast
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 15:25:
Volgens Wikipedia is 1x=150KB/s.
Dus je hebt een kaartje nodig van 1700/150= 11.3x.

Google is je vriend.

@kdekker
Het gaat niet om de grootte, maar om de snelheid, die overigens makkelijk te vinden is.
Ok, waar zou ik dit kunnen vinden??

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

eeuh ik heb een standaard Kingston 1 gb sd kaartje in een A610 en ik neem 2 min 640*480 @30fps op .. en das eigenlijk geen enkel probleem. Het heeft wel wat langer de tijd nodig om de buffer te legen na het opnemen naar de sd toe. Geeft geen hakkelig beeld of zo. Bij het lezen is het een ander verhaal: vanaf een card reader merk je het verschil wel met een snelle kaart. Maar als je eerst het filmpje op je harde schijf zet en dan kijkt.. is het prima.

Verwijderd

koelkast schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 17:51:
[...]

Ok, waar zou ik dit kunnen vinden??
Vinden?
Dude, lees gewoon.
Pagina: 1