Software verkopen --> volgens welk model?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoi,

ik heb een softwarepakket gemaakt (wat ooit als maatwerk voor een klant is begonnen). Inmiddels zijn er een aantal klanten die hetzelfde pakket ook wel zouden willen.
Het lijkt dus een beetje richting een standaardpakket te gaan. Ik wil er overigens nog wel wat maatwerk voor doen. Dus een basis als standaard en daarbovenop een stukje maatwerk voor elke klant.

Nu is mijn vraag, wat is een goede verkoopstrategie?
Een eenmalig bedrag vragen voor de software en voor elke uitbreidign die daarna gewenst is maak ik een nieuwe offerte?
Of een jaarlijks bedrag laten betalen (soort abonnement) en dat de uitbreidingen/nieuwe wensen binnen zo'n jaarbedrag vallen (--> geen aparte rekening voor de aanpassingen)

Bij het betalen van een jaarlijks bedrag kan je ook afspreken dat er support bij zit. Hoe zou je dat doen met een eenmalig bedrag? Voor elke keer dat er support nodig is, een aparte rekening? Of het eenmalig bedrag iets ophogen, en dan zeggen dat er voor twee jaar (ofzo) support bij zit?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. Wat ooit begonnen is als een lijkt nu (vrij snel) uit te groeien tot iets groters.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 08:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat je bij een abonnement wel duidelijk moet specificeren is waar ze dan recht op hebben, want nieuwe wensen kunnen soms ineens heeeeel veeeel tijd gaan kosten en ineens voor jou stukken minder lucratief zijn.

Ik zou ontwikkeling van nieuwe modules apart afrekenen, net zoals je basispakket, en een service-abonnement eventueel aanbieden.

Wat je voor jezelf moet onderzoeken is hoeveel tijd support je gaat kosten minimaal per jaar (en dat verdubbelen als marge), dat vastleggen in een contract dat er op zoveel uur per maand/jaar recht is.

En verder zullen er bergen mede tweakers nog advies komen geven dus ik houd het hier bij. Je moet iig voor je zelf HEEL GOED denken en je zelf HEEL GOED indekken aan alle kanten. Liever iets minder verdienen en minder risico lopen is mijn motto altijd. Hou het schappelijk maar ga niet de onderkant van de markt opzoeken. Jij bent wat waard voor ze, onthoud dat.

Verkoopstrategie is heel erg afhankelijk van het product, wat je er mee wilt, wat de klant ermee doet.

• ione
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp zou ik een eenmalig bedrag kunnen vragen voor de software (zonder support). En daarnaast apart een (jaarlijks) bedrag voor support. Voor een nieuwe versie met aanpassingen wordt dan weer eenmalig een bedrag betaald (afhankelijk van de inspanning voor de aanpassingen).
Klink op zich goed.

• ione
  • Niet online
sebastius schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:25:

En verder zullen er bergen mede tweakers nog advies komen geven dus ik houd het hier bij.
Hmm, waar blijven die bergen mede-tweakers.... (subtiel kickje)