Toon posts:

[XP] installatie op mobo met intel 965 chipset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan binnenkort mijn systeem te vervangen door een compleet nieuw systeem. In het kader van mijn vraag is van belang:

Core duo 6600 of 6700
Asus P5B met 965 chipset
Western digital raptor 150Gb SATA
Western digital harde schijf 320Gb SATA

Bestaande plextor IDE drives (DVD writer en DVD speller) gaan mee over.

Besturingssysteem is windows XP Home (het is nog een versie zonder SP1 of SP2, die installeer ik na installatie pas, maar dat kan volgens mij geen probleem zijn)

Nu wordt dit mijn eerste systeem waarop ik SATA drives gebruik en waarbij de chipset standaard geen IDE meer herkent (de ASUS heeft hiervoor dus die Jmicron controller). Mijn vraag is, hoe installeer ik hierop windows?

Op internet al heel wat afgezocht maar niet veel wijzer geworden, de een heeft problemen omdat de IDE drives niet herkend worden, de ander wijzigt e.a. in de bios om ze te laten herkennen. Dan schijnen er nog problemen op te duiken bij installeren van de drivers via de F6 installatie tijdens de windows installatie.

Weer anderen installeren windows maar hebben daarna problemen omdat de Jmicron controller de boel vertraagt.

Kortom, zijn de problemen nu echt zo groot of is het een kwestie van een aantal zaken instellen in het bios en dan kun je van de IDE drives boten, met F6 de drivers installeren en dan windows op de Raptor zetten.

Ik zie het even niet meer maar wil het graag weten voordat ik ga bouwen.

Thx

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is heel simpel, je moet voor alle controllers de drivers hebben geladen tijdens de windows install. Bij sommige borden worden de S-ATA controllers vanuit de chipset aangestuurd en kunnen op die manier gewoon gebruikt worden zonder aparte drivers. Bij andere controllers kan het niet (afaik is de Jmicron een losse controller). Daarvoor moet je dus de drivers laden bij het starten van de setup dmv een driverdisk (met F6 dus) of de driver slipstreamen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat begrijp ik, maar boot de windows installatie CD wel vanaf de PATA DVD speler? Deze PATA aansluitingen zitten immers op een niet chipset controller waarvoor windows de drivers niet heeft, of denk ik nu verkeerd?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:54:
Dat begrijp ik, maar boot de windows installatie CD wel vanaf de PATA DVD speler? Deze PATA aansluitingen zitten immers op een niet chipset controller waarvoor windows de drivers niet heeft, of denk ik nu verkeerd?
Als ik me niet heel sterk vergis kun je in de bios gewoon instellen dat je daarvan wilt booten (ik boot op mijn bak ook vanaf een externe controller, dat geeft totaal geen problemen).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat klopt natuurlijk ook |:(

Druk gemaakt om niks.

• Nielson
  • Nu online
Als de data op de huidige schijven je lief is maak dan wel gebruik van een met SP2 geslipstreamde CD. Hier kun je nLite voor gebruiken. Kun je ook meteen de eventueel benodigde s-ata drivers integreren.

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik vind ook dat er eigenlijk nergens duidelijk naar voren komt of er op een nieuw systeem waar geen raid gedraaid wordt wel of niet met F6 aparte drivers geinstalleerd dienen te worden. Sommigen zeggen dat dit wel moet omdat je anders niet volledig gebruik maakt van de SATA II eigenschappen en weer anderen geven aan dat het geen verschil maakt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat heeft wel of niet volledig gebruik van SATAII eigenschappen te maken met wel of niet installeren van drivers volgens jou?

Feit is dat er geen native support voor SATA (Raid)-chipsets wordt geboden in XP.
Drivers zul je dus altijd moeten installeren, tenzij je een SATA chipset hebt die legacy IDE-mode kan emuleren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• JunkieLimbo
alt-92 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:57:
Wat heeft wel of niet volledig gebruik van SATAII eigenschappen te maken met wel of niet installeren van drivers volgens jou?

Feit is dat er geen native support voor SATA (Raid)-chipsets wordt geboden in XP.
Drivers zul je dus altijd moeten installeren, tenzij je een SATA chipset hebt die legacy IDE-mode kan emuleren.
Wat ik bedoel is dat veel mensen aangeven dat met een P5B (dlx) in combinatie met SATAII schijf het niet nodig is om middels F6 drivers te installeren en dat windows gewoon zal installeren en de schijf gewoon herkend zal worden en dat er dus geen reden is om drivers te kopieren naar floppys en die hele rimram. Anderen (zoals jij dus) geven aan dat dit wel noodzakelijk is. Echter als beide mogelijkheden kennelijk werken wordt het me nog niet duidelijk wat nou de 'beste' oplossing is.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vandaar ook die toevoeging
tenzij je een SATA chipset hebt die legacy IDE-mode kan emuleren
http://www.betaone.net/forum/archive/?t-11272.html
This has nothing to do with windows. As a matter of fact, the only way you can get windows to recognize any devices on external mass storage controllers is by pressing F6 during setup or by specifying the driver path in oemdriverpath. Till the time SATA moves from PCI to Native, you are still gonna have this problem on most of the motherboards (except for the Intel mobos that have the ICH5+ controllers, which in turn provide Native SATA support)
Niet elke SATA controller is native SATA op het moederbord, vandaar dat je dan met floppies/slipstreams mag kloten.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 06-01-2007 18:19 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• JunkieLimbo
Bedankt, het wordt zo langzaam helder hier. Nog een laatste aanvullende vraag. Uit je uitleg maak ik op dat de chipset op de P5B de legacy IDE-mode kan emuleren.

Betekent dit ook dat dit even effectief is als het handmatig installeren van de SATA drivers voor de performance van de schijf?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-03 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan altijd nog later de driver installeren als de performance tegenvalt. Check dit aan het begin voordat je de rests van de installatie gaat configureren. Op die manier kan je eventueel weer opnieuw beginnen zonder al te veel tijdverlies. Best is om gewoon die Legacy aan te zetten en kijken of je hdd wordt herkent. Is dat niet het geval, dan weet je dat je de driver via flop moet laden of integreren met nLite.

alt-92, wat je quote over de Intel chip ICH5+ klopt niet helemaal. Mijn laptop, Fujitsu-Siemens Amilo Pi 1536, heeft de ICH7 chip, maar er moet wel een driver voor geladen worden voordat ik Windows kan installeren. De reden is omdat er gebruik gemaakt wordt van de Matrix Storage Manager. Chipset zegt niet altijd alles, er kan namelijk als controller net even wat anders gebruikt worden. Nu heb ik ook geen Intel bord, maar een Fujitsu-Siemens plank, maar het idee blijft hetzelfde.

Commandline FTW

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat zeg ik toch ook in de laatste zin? :)

Overigens kon je met de ICH5 en 6 in de BIOS de legacy IDE mode aanzetten.
Wat de 7 betreft: zou best kunnen, en ik gok ook dat je de ICH7 mobile hebt (laptop) waar dat sowieso al anders op loopt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-03 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klopt, ICH7M :). Je laatste zin heb ik overheen gelezen, excuus.

Ik weet niet precies hoe het met performace zal lopen, zoals ik al eerder heb gezegt, maar ben een beetje gaan denken en zoeken. Het zou goed kunnen dat in de Legacy mode, dus niet de default oid, de performance achteruit kan gaan omdat hij meer bezig is met de ondersteuning van de controller en daardoor snelheidsverlies kan krijgen. Ik kan nu onzin verklaren, maar dat is wat ik nu even redeneer. Enige manier om daar achter te komen is testen en dmv benchmarks de beste optie nemen.

Commandline FTW

Pagina: 1