Afgelopen zondag was ik wat dingetjes aan het doen en toen ik terugkwam bij mijn computer zat deze vast in een BSOD; ik dacht er niet teveel van en resette de computer. Bij het opstarten kreeg ik vervolgende de vgl. melding:
Reboot and Select a Proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot Device and press a key
En sinds den ben ik aan het klooien om het allemaal weer werkend te krijgen; tot nu toe zonder succes.
Specificaties:
Had ooit XP pro op de IDE Schijven staan. Toen de twee Hitachi’s erbij, en een Raid controller, en officiele WINXP MCE en deze met wat geklooi er naast geinstalleerd, en zo ingesteld dat automatisch XPMCE altidj werd gestart.
Alles heeft zo een dik jaar prima gewerkt; hoewel ik wel eens wat BSOD’s had sinds ik de 9600 heb toegevoegd, maar niet vaak genoeg om de hassle van een clean install te doorstaan.
Genomen stappen:
Alvast bedankt!
Reboot and Select a Proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot Device and press a key
En sinds den ben ik aan het klooien om het allemaal weer werkend te krijgen; tot nu toe zonder succes.
Specificaties:
- Processor: 2.8 Pentium 4
- Moederbord: Asus P4P800 (Bios Revision 1019)
- Geheugen : 1 GB, 400Mhz, Dual Channel, Linear Mode
- SataRAID: Silicon Image 3112A (Bios Version 4.2.12)
- HDD: 2x Hitachi 250 GB Sata (HDS722525VLSA80) (Gewoon als losse schijven, niet striped en/of mirrored), 1x Western Digital (IDE) (PM-WDC-WD1200JB), en 1x IBM (IDE) (PS-IBM-DTLA-307)
- LAN: onboard + SMC WiFi
- Sound: Audigy ZS2
- GFX: 9600GT Pro AGP
Had ooit XP pro op de IDE Schijven staan. Toen de twee Hitachi’s erbij, en een Raid controller, en officiele WINXP MCE en deze met wat geklooi er naast geinstalleerd, en zo ingesteld dat automatisch XPMCE altidj werd gestart.
Alles heeft zo een dik jaar prima gewerkt; hoewel ik wel eens wat BSOD’s had sinds ik de 9600 heb toegevoegd, maar niet vaak genoeg om de hassle van een clean install te doorstaan.
Genomen stappen:
- Gechecked of er wellicht iets niet meer klopte in mijn BIOS settings (bootvolgorde, schijfherkenning etc.), maar dat lijkt allemaal ok.
- Gathering of Tweakers bezocht, gezocht op bovenstaande melding; de aangedragen oplossingen bieden vooralsnog geen soelaas.
- Geboot met WINXP MCE disk, en repair geprobeerd; geen soelaas
- Ik kon mijn SATA schijven wel zien, maar als ik DIR deed dan kreeg ik de vgld melding:
- Er bevind zich geen diskette of CD-ROM in station
- Ik dacht dat de windows installatie de drivers wellicht ontbrak, dus deze proberen te laden vanaf diskette, maar toen adviseerde de windows Install om de windows drivers voor het apparaat te gebruiken.
- Verder het ik FIXBOOT op K: gezet (mijn windows schijf), maar ook dat hielp niet.
- Toen nog FIXMBR geprobeerd, maar toen kreeg ik de melding:
- ***waarschuwing *** Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft. FIXMBR kan de partitietabellen beschadigen als u doorgaat. Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegangkelijk worden. Ga niet door als u geen problemen heeft met toegang krijgen tot het station. Weet u zeker dat u een neiuwe MBR witl schrijven?
- Ik kan dus nog bijd e data op de schijven komen; maar de computer wil alleen niet opstarten van (de juiste?) schijf. Ik heb dit dus nog vooralsnog niet gedaan.
- Herinstall WINXP MCE gedaan; dit lukte eerst niet; ik bleef dezelfde melding krijgen, maar een paar restarts verder ging de install dan toch.
- Na de install kan ik nog steeds niet in windows komen met een normale boot
- Als ik echter tijdens het booten F8 indruk, en ik selecteer dan de eerste Hitachi als boot dan krijg ik de keuze 1 van mijn inmiddels 3 windows installs te starten:
- De nieuwste install werkt vanaf dat punt prima; de SATA disks zijn ook gewoon te zien en te lezen in windows. (Maar is alleen te starten door tijdens boot F8 te drukken)
- De oudste WINXP PRO install heb ik niet geprobeerd daar deze niet intressant meer is.
- De WINXP MCE install waar ik op werkte geeft de vgl. melding:
[- Windows kan niet worden opgestart vanwege een schijfconfiguratie-probleem in de computer. Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen. Controleer of het pad naar de opstartlocatie en controleer de schijfapparatuur. Controleer de Windows-documentatie ovr schijfconfiguratie. En uw hardwarehandleidingen voor meer informatie.
Alvast bedankt!