Toon posts:

Bussnelheid van 533 genoeg voor laptop van +-€ 700?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mij een tijdje aan het orienteren voor een nieuwe laptop. Na lang wikken en wegen denk ik de volgende laptop aan te gaan schaffen:

Asus Notebook Z92F-AP078M 15.4", T2050, 80GB
Prijs: 713euro
Kenmerken:

Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
Intel Centrino Duo
Processor: Mobile Intel Core Duo T2050 (1.60Ghz)
Bussnelheid: 533Mhz
L2 Cache: 2MB
Chipset: Intel 945GM
Geheugen: 1GB DDR2 PC5300 (max 2GB)
Videokaart: Geintegreerd in Intel 945GM
Harddisk: 80GB SATA
Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
Modem 56K V.90
LAN 1000Mbit
WLAN 54Mbit
1x PCMCIA II
4x USB2.0
1x Firewire
TV-Out: S-VHS
4 in 1 Card Reader
Webcam 1.3 Megapixel
Bluetooth
Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005
Afmetingen: 354x284x35mm
Gewicht: 2,85kg

Nou zag ik dat er bij (iets duurdere) andere laptops een bus van 667Mhz zit. Is het verstandig om hiervoor meer uit te geven of is dit verschil niet zo groot? Mijn budget gaat niet veel verder dan dit (tot +- 750euro) en ik zal de laptop niet voor zware spellen of programma's gebruiken. Hij is voornamelijk voor internetten/multimedia.

Graag hoor ik hoe iemand anders hierover denkt (en als je verder op of aanmerkingen op de specificaties hebt hoor ik het natuurlijk ook graag)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 02:07:
Ik ben mij een tijdje aan het orienteren voor een nieuwe laptop. Na lang wikken en wegen denk ik de volgende laptop aan te gaan schaffen:

Asus Notebook Z92F-AP078M 15.4", T2050, 80GB
Prijs: 713euro
Kenmerken:

Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
Intel Centrino Duo
Processor: Mobile Intel Core Duo T2050 (1.60Ghz)
Bussnelheid: 533Mhz
L2 Cache: 2MB
Chipset: Intel 945GM
Geheugen: 1GB DDR2 PC5300 (max 2GB)
Videokaart: Geintegreerd in Intel 945GM
Harddisk: 80GB SATA
Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
Modem 56K V.90
LAN 1000Mbit
WLAN 54Mbit
1x PCMCIA II
4x USB2.0
1x Firewire
TV-Out: S-VHS
4 in 1 Card Reader
Webcam 1.3 Megapixel
Bluetooth
Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005
Afmetingen: 354x284x35mm
Gewicht: 2,85kg

Nou zag ik dat er bij (iets duurdere) andere laptops een bus van 667Mhz zit. Is het verstandig om hiervoor meer uit te geven of is dit verschil niet zo groot? Mijn budget gaat niet veel verder dan dit (tot +- 750euro) en ik zal de laptop niet voor zware spellen of programma's gebruiken. Hij is voornamelijk voor internetten/multimedia.

Graag hoor ik hoe iemand anders hierover denkt (en als je verder op of aanmerkingen op de specificaties hebt hoor ik het natuurlijk ook graag)
In het kort: nee. Voor internetten en eens een filmpje bekijken voldoet dit apparaat prima. Tuurlijk is een snellere bus ook weer iets sneller maar niet zodanig sneller dat jij met jou wensen daarvoor andere zaken zou moeten laten liggen.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:55
Ik kan hier kort over zijn. Dat is een prima laptop voor wat jij wilt. Als je pure snelheid wilt dan moet je toch overstappen naar een, laten we zeggen, normale PC. Als jij gewoon wat documenten wilt maken en een beetje surfen dan hoeft het allemaal niet het snelste van het snelste te zijn. Ik zou eerder kijken naar de volgende zaken:

a. Zit er een goede batterij met een goede levensduur in?
b. Zit er een lekkere snelle en grote schijf in?
c. Zit er lekker veel geheugen in?
d. Zitten er allemaal handige aansluitingen op zoals USB, Firewire, Bluetooth etc?
e. Is het een goed en degelijk toetsenbord?
f. Zit er een goed en helder scherm in?

Nou alle bovenstaande zaken kunnen met ja beantwoorden (batterij weet ik niet zeker) dus dat zit wel goed. Ik zou niet meer geld uitgeven om een hogere FSB te hebben. Bij een laptop gaat het toch meer om de degelijke zaken. Het belangrijkste vind ik de batterijduur. Kan je lekker lang internetten zonder dat je aan de prik hangt?

Emos

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Dit is nog een betere optie lijkt mij, tenzij je echt 4 uur op een accu wilt (deze zal de 3 halen gok ik). Kost 730 euro. HP laptopje

AMD Turion 64 X2 TL-50 1.6 GHz
1024MB DDR2-667 Dualchannel
100GB SATA
GeForce Go 6150

Dualcore en 64-bit ready, verder net wat sneller dan die andere. Hier heb je wel een 667MHz FSB. Verder is de GF 6150 net wat beter. Zeker als je HD filmpjes wilt zien aangezien deze HD-beelden kan encoden!

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 04-01-2007 10:57 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een bussnelheid van 533 (4*133 dus) is op zich meer dan zat voor het gewone werk. Het is niet zo dat een FSB van 666MHz ineens dramatisch vershil maakt bij normaal gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Emos, de punten die jij aangeeft komen inderdaad overeen met mijn wensen. Denk dus dat dit voor mij een hele mooie optie is.

Nog even over die HP, je geeft hier een aantal voordelen aan:

AMD Turion 64 X2 TL-50 1.6 GHz --> Is dit veel beter dan de core duo van Intel? Ik zag dat deze 64-bit software ondersteund. Maar op zich verwacht ik dit voorlopig nog niet nodig te hebben. Vista draait ook op 32 bit en daar kan ik lang genoeg mee vooruit. (overigens dacht ik dat de core duo zuiniger was?)

1024MB DDR2-667 Dualchannel --> is gelijk

100GB SATA --> 20GB meer, is mooi, niet echt nodig (heb ook externe 320GB schijf)

GeForce Go 6150 --> missschien inderdaad wel beter, kan iemand hier iets over vertellen? GeForce Go 6150 t.o.v. Geintegreerd in Intel 945GM

Mocht de processor / videokaart geen wezenlijk verschil maken, dan ga ik denk ik toch voor de asus--> 2 usb poorten meer, ingebouwde webcam (HP volgens mij niet), iets lichter/kleiner, meer aansluitingen(firewire, cardreader, pcmia en bluetooth) en 2MB cache i.p.v. 256kB(al weet ik niet wat het verschil is).

• GENETX
De Turion is idd iets minder zuinig, toch timmert AMD goed aan de weg (Heb al 9cell MSI laptops met die CPU 5 uur accu zien halen!). Verder is een AMD Turion TL-50 gelijk aan de T2300. Soms wint de T2300, soms de TL-50. Echter heeft deze CPU (T2050) minder snleheid en een lagere FSB. Het cache maakt weinig uit bij AMD, Intel mag het graag hebben, AMD kan door de hogere FSB van de HyperTransport bus sneller met geheugen communiceren waardoor grote hoeveelheden cache bij AMD weinig uitmaken.

Die GeForce is sneller voor games. Dat si bij jou niet belangrijk, wat echter wel van belang is dat deze GPU HD-encoding ondersteund. Hierdoor wordt de CPU ontlast bij HD-videobeelden. Als jij van plan bent films tedraaien in HD dan is dat eigenlijk een must, anders kan de CPU het misschien niet eens in zn eentje aan waardoor de films haperen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik denk dat de processor voor mij dan niet heel veel verschil maakt, misschien iets sneller, maar wel weer iets minder zuinig. Beiden dus een voor en nadeel. (waarbij ik toch een lichte voorkeur heb voor de accu-tijd en de asus heeft een 8cell)

Over die videokaart, zou het bij de asus ook mogelijk zijn om hier op een later tijdstip alsnog zo'n GeForce in te zetten? Op dit moment verwacht ik het nog niet nodig te hebben, maar mochten er later problemen ontstaan doordat ik HD wil gaan kijken, dan is het wel handig als ik alsnog een GeForce erin kan zetten.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:25:
Oke, ik denk dat de processor voor mij dan niet heel veel verschil maakt, misschien iets sneller, maar wel weer iets minder zuinig. Beiden dus een voor en nadeel. (waarbij ik toch een lichte voorkeur heb voor de accu-tijd en de asus heeft een 8cell)

Over die videokaart, zou het bij de asus ook mogelijk zijn om hier op een later tijdstip alsnog zo'n GeForce in te zetten? Op dit moment verwacht ik het nog niet nodig te hebben, maar mochten er later problemen ontstaan doordat ik HD wil gaan kijken, dan is het wel handig als ik alsnog een GeForce erin kan zetten.
Het is bij laptops zelden mogelijk later videokaarten in te bouwen.

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik zou voor het verschil de Asus nemen. Zuinigere cpu icm 8-cel zal deze zeker een veel stuk langer draaien. Dat een MSI met 9-cel 5 uur haalt, heb je het dan ook over een 15,4 inch laptop met hetzelfde hardware? Denk het niet.

Asus-> Zuinige cpu-> 8-Cel Batterij-> 2 Jaar Pick Up & Return-> Ingebouwde Camera-> Meer poorten en aansluitingen-> bluetooth-> 1x 1GB miss geen dual channel maar kan je uitbreiden

Met afsluiter: nog goedkoper ook.

Indien je echt HD wilt, okay.. maar vraag jezelf af of dat echt toegevoegde waarde geeft.
Net als 64-bits ondersteuning, indien je er geen gebruik van ga maken (komende tijd) kan je ook een 32 bits halen. Qua snelheid zou ik de AMD niet halen omdat internetten en media kijken geen krachtige cpu nodig heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door BoyzNDaHood op 04-01-2007 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Khad het ondertussen al gevonden in een ander draadje.

Ik heb besloten toch te gaan voor de asus, denk dat deze goed voldoet aan al mijn wensen. Bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

Topicstarter
@BoyzNDaHood

Had jouw post nog niet gelezen, maar dit bevestigd gelukkig nogmaals mijn gevoel. Zojuist geld overgemaakt en nu wachten tot de bel gaat... aaaah:D

• BoyzNDaHood
GremliN-Online schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:55:
Dit is nog een betere optie lijkt mij, tenzij je echt 4 uur op een accu wilt (deze zal de 3 halen gok ik). Kost 730 euro. HP laptopje
BTW, zelf geen ervaring mee. Maar check deze topic: Betere accu HP laptop.

Bijna identieke laptop, zelfs MET zuinigere cpu gaat de laptop maar 1-1,5 uur mee. Laat staan dan met een AMD Turion X2.

• GENETX
Ja 1-1.5 uur zal ook wel aan de user liggen die niet goed energie bespaart, of helemaal niet. Met een Turion 64 X2 op volle kracht, Aero aan en een slurpende GF 7600 dus haal ik op 8 cell met wat brightness down al 2.5 uur. Ok max brightness en WLAN kon ik in de zomer al 3 uur internetten... Die HP zal de 2-2.5 uur moeten halen hoor..

• BoyzNDaHood
Mja, ik denk het zelf ook. Maar een 6-cel is wel een stuk zwakker, mss dat de laptop hooguit 2+ uur haald.

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 17:48:
Khad het ondertussen al gevonden in een ander draadje.

Ik heb besloten toch te gaan voor de asus, denk dat deze goed voldoet aan al mijn wensen. Bedankt voor jullie reacties.
Hey s0131059 ,

laat even weten of de laptop je bevalt wanneer je hem binnen hebt, ik ben erg benieuwd!

Groetjes

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een laptop, maar het is best lastig om uit te zoeken wat goed genoeg is voor de juiste prijs! Bij MyCom staat deze laptop dus blijkbaar verkeerd aangeboden, want daar heb je het probleem van de bussnelheid in een keer niet meer!! (of zie ik iets over het hoofd, of klopt hier iets niet!)

Waar heb je hem btw voor €713,= gezien?? Hij staat nl niet in de shopsurvey

Ik heb hem nu ook gevonden bij 4launch en daar is hij idd €713,= , maar ook daar staat een bussnelheid van 667

Hoe kom je aan die bussnelheid s0131059, want daar gaat de topic vraag toch over??

[ Voor 33% gewijzigd door Revodrone op 06-01-2007 22:06 ]

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

• BoyzNDaHood
Wat maak je je druk om de bussnelheid? Als je wat internet maakt het echt geen moer uit?

• GENETX
Revodrone schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:29:
Ik heb hem nu ook gevonden bij 4launch en daar is hij idd €713,= , maar ook daar staat een bussnelheid van 667

Hoe kom je aan die bussnelheid s0131059, want daar gaat de topic vraag toch over??
Er zit een Core Duo T2050 in, deze heeft maar een FSB van 533MHz en zal dus nooit de complete bandbreedte kunnen gebruiken. Zie het als zo'n 45km/u bakje op een 80km weg.Op de weg kun je sneller (Geheugen) echter kan de auto (CPU) het niet aan.

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Kun je in dat geval dan wellicht je CPU upgraden? bv naar T2300E , of is dat lastig bij een laptop.

• GENETX
Dat is zeer lastig, vaak vervalt de garantie en is het duurder dan gewoon direct een laptop aan te schaffen met. Maar die FSB maakt echt niks uit voor jou doelen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kom op zeg. Je bent op zoek nar een budgetlaptop en juist 1 van de dingen die een budget <-> high-endsysteem doet verschillen is de FSB. Dan heb je een 533 MHz QPB, maar is dat dan langzaam? Snellere bussen kost gewoon meer geld, dus je moet afwegen in welk marktsegment je wilt kopen. Met 700 euro budget zou ik niet moeilijk doen over de bussen.

Want wat maakt het in praktijk uit? Je systeem zal iets vlotter reageren op de 667 MHz FSB's, maar dat is toch niet interessant voor wat je ermee gaat doen? Voor internetten en een beteje multimedia zou zelfs een 200 MHz FSB voldoen (ik chargeer ja). De CPU pompt de data toch wel door.

• Revodrone
  • Nu online
Thx Gremlin-Online, ik wist niet dat een Core Duo altijd een FSB heeft van 533.

Het ging mij, dus niet de TS, er om dat het erg vreemd is dat bij zowel MyCom als 4Launch er bij FSB toch gewoon 667 staat! Deze vraag heeft Gremlin-Online voor mij opgelost. _/-\o_

Bla bla

[ Voor 43% gewijzigd door Revodrone op 08-01-2007 14:17 ]

• BoyzNDaHood
Core Duo heeft niet altijd een FSB van 533, zie Balusc site voor alle specifieke details.

Maar waar ik meer op doel: Waarom zou je je druk maken om FSB? Ik weet niet wat jij op je laptop doe, maar TS die internet en mp3's afspeelt maakt zich druk om niks. Ik bedoel, denk je nou echt dat een FSB van 533 onwerkbaar is?

• GENETX
Alleen budget modellen. Het zijn zeg maar de Celerons van de Dualcores, echter willen ze die naam er niet aan vast plakken. De T2050 en T2250 hebben een FSB van 533, de rest 667. Zoals gezegd maakt het weinig uit, ik zou al blij zijn met het feit dat je nu voor dit budget een dualcore krijgt. 1 jaar geleden had ik je voor gek verklaard, dualcore laptop voor 700 euro..

• Revodrone
  • Nu online
Datgene wat ik wil is ongeveer gelijk aan datgene wat TS wil, dus ik maak mij absoluut niet druk om de FSB. Wat mij wel irriteert, is dat ik als onwetende koper mijn zaken moet doen bij winkels die die laptops aanprijzen met verkeerde gegevens.

Daarom ben ik blij dat je op dit soort forums toch nog informatie kan krijgen waar je wat aan hebt! Of het nu wel of niet uit maakt of je ergens iets aan hebt, als je een auto koopt met 75 pk, verwacht je dat er 75 paarden onder je motorkap zitten! :) En met een laptop is dat idem. Als ik een laptop koop waarbij staat dat er een FSB in zit van 667, dan verwacht ik er 667 en niet 533, of het nou uitmaakt met snelheid ja of nee!

Wat een hoop geblaat om niks eigenlijk... irritaties om winkels zullen we maar ergens anders dumpen!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben ook aan het kijken voor deze laptop, en ik vraag me af of die specs kloppen: heeft dat ding werkelijk webcam en bluetooth aan boord? Geen enkele andere A6/Z92 in die prijsklasse heeft bluetooth, en ik zie bij andere webwinkels die m hebben nergens BT staan.

Verwijderd

Topicstarter
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb de laptop dus binnen!

Hij bevalt me prima, lekker snel, mooi scherm, goede webcam, lekker veel poorten, bluetooth heb ik nog niet ontdekt, maar ook niet naar gezocht.Wat mij betreft een aanrader dus! Ik had de laptop geloof ik na 2 dagen al thuis, ik kreeg een mail dat het geld binnen was en de dag erna was hij al binnen, super dus!

Over die bussnelheid, 4launch gaf destijds aan dat het 533 was, op andere pagina's zag ik hem soms staan met een bussnelheid van 667 en soms ook met een harde schijf van 120gb, maar die zaten dan ook ver boven de 800euro.
Pagina: 1