AMD Turion 64 clockt down?

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:44

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mijn amd Turion 64 X2 Mobile TL-50 schijnt zichzelf down te clocken.
Wat mij opviel vandaag was dat zn core speed op 798mhz ligt. Dit varieert een paar herz af en toe ,maar daarop blijft hij hangen.

Nu was mijn vraag, klopt dit? (het zou een logische verklaring zijn dat hij 798x2 doet = 1596mhz, maar ik meende dat het 1600mhz per core zou zijn).
De gegevens heb ik uit CPU-Z (systeemeigenschappen in XP gaven ook 798mhz aan.)

Is dit goed, of niet :o

Oost west, 127.0.0.1 best!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Cool 'n Quiet ingeschakeld, of heeft deze processor dat niet (Weinig verstand van AMD) ?

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:44

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 01:54:
Cool 'n Quiet ingeschakeld, of heeft deze processor dat niet (Weinig verstand van AMD) ?
Ik zou het niet weten, standaard settings (Dell laptop).
Ik ben nog van plan de bios even door te spitten (voor zover mogelijk bij die Dell dingen...)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Specs v.d. processor: The BalusC Webserver - AMD Turion 64 X2.

Deze processor heeft de zogenaamde 'PowerNow!' techniek. Op de AMD site zie ik o.a.
The Key Benefits of AMD PowerNow!™ Technology are:

* Optimizes battery life
* Provides performance on demand when required by the application
* Allows the processor to dissipate less heat under normal operating conditions, providing a cooler and quieter-running notebook
* Operates automatically in the background
Over de klokfrequenties welke gekozen worden: De 'system clock' van jouw notebook bedraagt 200MHz. De HyperTransport bus draait ook op deze klokfrequentie. De uiteindelijke klokfrequentie van de processor wordt bepaald door 'Sysem clock * multiplier'. De multiplier is zoals je op de site van BalusC kun lezen, 8x. Zodra 'PowerNow!' ingeschakeld wordt zal de multiplier on-the-fly (al draaiende) aangepast worden. Deze zal naar beneden gaan. De laagst mogelijke multiplier is 4x. De rekensom 4 maal 200 leert ons dat dat 800MHz is ofwel de klokfrequentie die jij vandaag gezien hebt :).

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 04-01-2007 02:04 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Zet je energiebeheer eens op home/office desk, dan zou hij full speed moeten draaien als ie aan 230V hangt.
Je kan bij AMD het proggie AMDclock downen http://www.amd.com/gb-uk/...,30_182_871_13349,00.html
dan kan je de speed van de core zien, ook tijdens laptopstand als er meer van de cpu gevraagd wordt.

[ Voor 2% gewijzigd door good4u op 04-01-2007 02:14 . Reden: hhmmzz hyperlink werkte niet ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

^^wat Thandor zegt.
Mobiele processors schakelen snelheid terug om stroom te sparen en minder hitte te produceren.
Zodra er vraag is naar meer performance, dan schakelt de CPU vanzelf omhoog.

Trouwens, je kan niet klakkeloos snelheid van 2 cores optellen.
Je hebt 2 cores @ bepaalde snelheid (in dit geval dus 2 cores op 1.6Ghz), ze moeten samenwerken, maar verdubbelen de kloksnelheid niet (het wordt dus niet 3.2Ghz).
Ze delen samen 1 bus en moeten onderling communiceren. daarin gaat wat snelheid verloren. Plus dat je applicaties multithreaded moeten zijn om er gebruik van te kunnen maken.
Dus 2 cores bij elkaar staat niet gelijk aan 1 core op 2x de kloksnelheid van 1 van de cores van een Dualcore CPU.
Afhankelijk van wat je aan het doen bent, kan er gebruik gemaakt worden van het feit dat je 2 cores hebt. Windows kan b.v. het ene proces op de ene core draaien en een ander proces op de andere core. Daar haal je snelheidswinst uit ten opzichte van een enkele core die beide processen moet afwerken maar ze dan dus achter elkaar moet draaien ipv tegelijk.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Tijdelijke work-around ;)

Nog een truukje voor als je tijdelijk de performance nodig hebt (meegemaakt bij een vriend die een spel wou spelen, maar dat wou niet goed omdat z'n CPU van z'n notebook naar beneden geclockt was, zijn CPU snelheid ging omhoog wanneer hij zwaardere processen ging draaien). Dus als je bijv. Photoshop opstart en even wat zware dingen doet, dan gaat de speed van je CPU omhoog, en draait je Proc. op een hogere snelheid.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon in de FAQ van dit subforum: Mijn CPU draait soms op een lagere kloksnelheid? Wat zijn EIST en Cool'n'Quiet? Dit staat overigens ook in de FAQ van Complete Systemen & Laptops.

Gebrek aan aantoonbare inzet en research, topic dicht dus. Zie ook de [faq]registratievoorwaarden[/] voor een uitleg over de werking van GoT.

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 04-01-2007 06:21 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.