linux Ghost variant met USB-schijf mogelijkheid

Pagina: 1
Acties:

• Calrissian
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 11:53
ik heb er zelfs nog even over nagedacht, maar kan de titel niet duidelijker krijgen zonder er een verhaal van te maken.

De situatie: ik ben een klein bedrijfje aan het migreren van Win2000 naar Ubuntu 6.10, gebruik makend van EXT3 file system.
dit wil heel aardig lukken, op 1 aspect na;

ik wil, gezien we met meerdere identieke PC's werken een image maken voor de computers.
om (her)installatie van de PC's te vereenvoudigen.

nu ben ik op zoek naar een (programma/bootable CD) waarmee ik een image op een Externe USB HD kan krijgen en terugzetten.

de programma's die ik veelal vindt kunnen dit wel via het netwerk, zoals G4L, maar voor zover ik zie niet naar een externe schijf.

bij voorbaat dank.

Matho

here for the long run

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt natuurlijk gewoon met het commando 'dd' de compleet geinstalleerde disk dumpen naar een file en die als basis gebruiken. Zoiets dus: "dd if=/dev/hda of=/mnt/usbdisk/imagefile" of wat de devicenames ook mogen zijn. Houd wel rekening met blocksizes etc....check onderstaande URL voor meer info of doe een "man dd"

http://www.softpanorama.org/Tools/dd.shtml

[ Voor 24% gewijzigd door MissingDog op 03-01-2007 22:42 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je g4l kent, ken je g4u - Harddisk Image Cloning for PCs dan al ? Minimaal gezien is alles wat je nodig hebt een ftp-server (filezilla :) )(waarvoor je een laptop+externe harddisk kan inzetten).

@hierboven: g4u werkt met dd (en kan comprimeren mvb gzip).

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Efficienter is misschien PartImage (deze kopieert alleen gebruikte delen van de hardeschijf, itt dd).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
volgens mij kun je gewoon met ghost je image maken en terug zetten hoor.

ghost kent zover ik weet ext2 en ext3, ga je met xfs of reiser aan de gang laat ghost et afweten als je partitions only imaged.. image je de hele schijf gaat het volgens mij wel weer goed.

[ Voor 57% gewijzigd door weijl op 04-01-2007 02:35 ]

• Calrissian
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 11:53
bedankt voor de replies, ik zal de mogelijkheden van dd gaan onderzoeken.

met ghost diskettes kon ik tot nu toe alleen een image maken van de gehele schijf, die werd dus 10 gig. (ja, het zijn vrij oude PC's)

en daarnaast houd ik het zelf liever bij freeware/GPL.
dat was de hoofdintentie van deze migratie.

Partimage ziet er trouwens ook veelbelovend uit.
hoewel ik daar 1 praktisch vraagje over heb;

stel ik maak een image van mijn EXT3 partitie.
hoe zorg ik er dan voor dat mijn SWAP partitie ook weer op de nieuwe computer verschijnt?

[ Voor 27% gewijzigd door Calrissian op 04-01-2007 12:43 ]

here for the long run

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je een image van je HD maakt, wordt je swap automatisch meegenomen, en kan je alles 1 een keer terugzetten. Maak je een image van 1 of meer partities (bijv je EXT3), dan moet jeeerst zelf de partities die je niet geimaged hebt aanmaken.
Als ik het me goed herinner kan partimage het allebei.
Pagina: 1