Toon posts:

PC hangt in post boot

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
  • Gigabyte K8N SLI
  • AMD X2 3800+
  • Gigabyte 6800GS x2 in sli
  • zalman 450watt voeding
  • 2gb corsair ddr ram
  • M audio delta 1010
  • 2x interne sata2 hitachi drives
  • 2x interne ata maxtor drives
  • 1x externe WD 250gb (usb)
  • 1x externe maxtor 80gb (usb)
  • Windows Vista Home premium
Probleem:
PC hangt in het eerste boot screen van de bios.

Acties ondernomen:
  • Hangen en opstarten troubleshooter geraadpleegd.
  • Ram in een andere pc getest met memtest (12 uur lang, geen fouten)
  • Booten met alleen de eerste videokaart, 1 reepje ram en de cpu en verder alles los, blijft op de zelfde plek hangen.
  • Beide videokaarten er een keer apart in gehad, maakt geen verschil.
  • Moederbord en andere onderdelen van stof ontdaan, met een niet statisch kwastje.
  • Voeding geleend ( Enermax 500 (weet niet zeker meer) watt, geen effect.
  • Alles uit de kast gehaald en op mijn buro aangesloten, werkt ook niet.
Ik weet nu even niet meer wat ik nog kan proberen.

Hopelijk ziet iemand iets wat ik over het hoofd ziet. Wat is jullie visie hier op?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou hele nacht bezig geweest, uiteindelijk kwam ik dit tegen:

Ik had een cmos reset gedaan en toen kon ik vreemd genoeg weer in de bios komen. Ik heb de exacte instellingen als voorheen weer ingesteld en de bios gesaved en de pc weer opnieuw op gestart.

Nu kwam hij echter tot aan mijn windows boot menu waar ik kan kiezen tussen vista en xp.
Ik selecteerde vista en toen hing de computer. Reset gedaan en nu hangt hij weer op de oude plek in het post scherm. Opnieuw de bios gereset dit keer de standaard instellingen bewaard en opnieuw booten. Nu kwam hij dus weer in het boot menu om vervolgens weer te gaan hangen. Dit herhaalt zich dus eindeloos.

Is dit een teken dat gewoon mijn moederbord stuk is? wat denken jullie...

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 20:29
mem test al gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
quote uit mijn TS:
Ram in een andere pc getest met memtest (12 uur lang, geen fouten)

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
welke bios versie draai je? wellicht is er een update beschikbaar... tis maar een gok.
vista zou ik persoonlijk nog ff mee wachten totdat je xp stabiel hebt draaien, ook maar een tip.

als er no way is dat je met mobo, cpu, 1 hd en 1 vidkaart het ding normaal kan booten lijkt het me evident dat er een hardware probleem is, en aangezien je niet in je bios kan komen lijkt me dat cpu of inderdaad moederbord. met deze nieuwe hardware heb je vast nog rma...
hou ons op de hoogte en sterkte :+

http://specs.tweak.to/12504

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is dit plotseling gebeurd of is het nooit anders geweest? Indien plotseling, dan zou ik maar eens aandacht op het moederbord of de voeding vestigen. Ontkoppel zoveel mogelijk "nutteloze" harddisks en boot met 1 harddisk en 1 videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
autodidact schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 06:07:
welke bios versie draai je? wellicht is er een update beschikbaar... tis maar een gok.
vista zou ik persoonlijk nog ff mee wachten totdat je xp stabiel hebt draaien, ook maar een tip.

als er no way is dat je met mobo, cpu, 1 hd en 1 vidkaart het ding normaal kan booten lijkt het me evident dat er een hardware probleem is, en aangezien je niet in je bios kan komen lijkt me dat cpu of inderdaad moederbord. met deze nieuwe hardware heb je vast nog rma...
hou ons op de hoogte en sterkte :+
Ik draai de laatste bios versie. Ik wil best wachten met vista maar op het moment kan ik zowel niet naar xp als vista booten.

Van de cpu weet ik vrijwel zeker dat het daar niet aan ligt, ik zal hem straks even in me andere pc testen. Dan blijft idd het moederbord over.
BalusC schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 06:24:
Is dit plotseling gebeurd of is het nooit anders geweest? Indien plotseling, dan zou ik maar eens aandacht op het moederbord of de voeding vestigen. Ontkoppel zoveel mogelijk "nutteloze" harddisks en boot met 1 harddisk en 1 videokaart.
Het kwam plotseling ja. Voeding had ik al vervangen zoals ik aangaf dus daar ligt het niet aan.

Dan komen we weer op het moederbord uit.

Ik heb zelfs geprobeerd te booten met alleen de videokaart en de cpu en ram, probleem is er dan ook.

Ik ga straks de cpu even uittesten in de andere pc, is die goed dan ga ik kijken of ik straks even een moederbord kan lenen bij een pc handelaartje hier in de buurt, die heeft meestal wel onderdelen liggen om te testen.

edit:
Ok ik moet er achter komen, ik ga nu de cpu eruit halen en in de andere pc zetten, edit dit bericht zo wel even met de resultaten.

EDIT 2: Cpu net in de andere pc gehad en die werkt dus prima, blijft het moederbord over. Straks als me kennis zijn shop open doet ga ik even een moederbord halen om te testen. Het moederbord van de andere pc kan ik niet gebruiken omdat ik momenteel data voor mijn werk binnen krijg op de ftp die daar op draait.

Ik laat jullie later op de ochtend weten of het nou aan het moederbord ligt.

thx alvast iedereen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2007 07:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit :)

Ander mobo gehaald (geleend) al mijn onderdelen daar op aangesloten even los op mijn buro. Nu werkt alles perfect dus, conclusie: Mobo is stuk.

Ik heb nog garantie dus die ga ik vandaag even omruilen waar ik hem gekocht heb.

Bedankt voor jullie reacties, weer een problem solved :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b
Pagina: 1