Toon posts:

Versterk werkt alleen bij hoge weerstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben totaal niet bekend in de wereld van Ohms & Watts, maar ik denk dat ik al weet hoe ik mijn probleem op ga lossen :)

Ik heb een versterker met twee speakers (200 watt, 8ohm), de versterker heeft de volgende specificaties:
-330 watt
-Aansluiting voor vier speaker, L+R op zowel A en B.
-A , B = 4 ~ 16 Ohm
-A + B = 8 ~ 32 Ohm

De versterker geeft normaal alleen geluid op de linker speaker. Ik heb geprobeerd en geprobeerd, het enige wat ik werkend kreeg was om allebei de boxen op het linkerkanaal aan de sluiten, de ene op de A aansluitingen, de andere op de B aansluitingen. Ik kon dan ook prima de ene speaker uitzetten door A uit te schakelen, en andersom ook

Ik denk dat dit komt omdat de versterker alleen goed werkt bij een hoge weerstand, die ik met mijn speakers alleen kan bereiken door twee nep-speakers erbij te plaatsen, die niet eens aan hoeven te staan. Dit kost nogal wat ruimte, kan ik er misschien een weerstand inprikken?? Bestaat dit een beetje in een fatsoenlijke vorm??

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:22

DJ Vincento

1422055

Ik denk dat de hele eindtrap van het rechterkanaal naar de kloten is. Als je speakers een te lage weerstand hebben, dan ging de versterker wel in de protect stand,en dat geld dan voor beide kanalen.
En je speakers hebben een impedantie van 8 ohm,dat kan iedere versterker aansturen.

Weet je zeker dat het probleem niet bij de bron ligt ( CD,cassette,plaat,PC) ? Zoja,sluit eens een andere bron aan of sluit een kop-telefoon aan op de phones aansluiting op de versterker,dan kun je luisteren of het signaal wel goed binnen komt.

En wat ik (en andere tweakers) graag zou willen weten wat voor merk versterker je hebt en wat voor merk speakers en het liefst ook nog de merken van de andere componenten ( bronnen, kabels)
Dan kunnen we je beter helpen.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
Als je al die speakers op die terminals gaat aansluiten breng je inwezen de impedantie omlaag, dus van 8 ohm naar 4 ohm. Als je een hogere weerstand wil maken moet je alle speakers in serie zetten, maar dat heb ik nog nooit gezien.

Verwijderd

Topicstarter
DJ Vincento schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:03:
Ik denk dat de hele eindtrap van het rechterkanaal naar de kloten is. Als je speakers een te lage weerstand hebben, dan ging de versterker wel in de protect stand,en dat geld dan voor beide kanalen.
En je speakers hebben een impedantie van 8 ohm,dat kan iedere versterker aansturen.

Weet je zeker dat het probleem niet bij de bron ligt ( CD,cassette,plaat,PC) ? Zoja,sluit eens een andere bron aan of sluit een kop-telefoon aan op de phones aansluiting op de versterker,dan kun je luisteren of het signaal wel goed binnen komt.

En wat ik (en andere tweakers) graag zou willen weten wat voor merk versterker je hebt en wat voor merk speakers en het liefst ook nog de merken van de andere componenten ( bronnen, kabels)
Dan kunnen we je beter helpen.
Ik heb helaas niet de types bij de hand, maar de versterker en de bron (mengpaneel) zijn beide van Pioneer. De bron geeft prima geluid, als ik de RCA plugs omwissel dan hoor ik b.v. alleen maar geluid van het rechterkanaal over de linker speaker.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:01
Duidelijk een geval van de ballans knop volledig naar links of een defect rechter kanaal.
Heeft niets met impedantie, vermogen van je versterker danwel speaker te maken.

Verwijderd

Topicstarter
TLer schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 14:19:
Duidelijk een geval van de ballans knop volledig naar links of een defect rechter kanaal.
Heeft niets met impedantie, vermogen van je versterker danwel speaker te maken.
Als ik mij niet vergis heb ik al wel eens beide speakers in het rechter kanaal gehad, al zal ik dat zometeen verifieeren. De balansknop is het niet, die staat keurig op center.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er weer even aan gezeten, en ik ben eruit. De rechter connector van de CD-input deed het niet. Het mengpaneel staat nu aangesloten op de Tuner-input, waar het allemaal prima over gaat. Sja, jammer dat het stuk is, maar het word toch niet gebruikt :)
Pagina: 1