[testcase]Booster by night

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
In Duivendrecht is enige jaren geleden een nieuw gebouw geplaatst met als functie een rioolpomp. Dit gebouw is zeer futuristisch vorm gegeven in de vorm van een motorblok. Het wordt het Boostergebouw genoemd, ivm de techniek die gebruikt wordt voor de pompen.
Overdag is het geborstelde staal al plaatje, maar in het donker is het helemaal een schoonheid door de aangebrachte LED verlichting:
Lokatie toen het nog een bouwput was. Het staat op de kruizing van de Van der Made weg en de Spaklerweg. Duivendrecht, gemeente Ouder Amstel, vlak bij Amsterdam Zuid-Oost (Bijlmer).

Realisatie: J.P. van Eesteren link 1 & link 2.
Ontwerp: Group for Architecture Rotterdam
Opdrachtgever: DWR Dienst Waterbeheer en Riolering te Amsterdam, tegenwoordig WaterNet

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/2007-01-03/res_HDR_9504&9506PSe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/2007-01-03/res_HDR_9478&9479PSe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/2007-01-03/res_IMG_9439e2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/2007-01-03/res_IMG_9432e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/2007-01-03/res_IMG_9466e.jpg

Edit: foto 3 vervangen door een versie met wat minder ruis nav opmerkingen hieronder. Ik was iets te enthousiast geweest met de Shadow/Highlight functie. Blijft een gok omdat het scherm waarachter is nu zit veel lichter is dan het gemiddelde scherm.
Photoshop gehalte bij foto 1 en 2 komt door de gebruikte HDR techniek, daardoor is die lucht daar ook zo lekker.
Kosten van het gebouw zijn mij niet bekend, enkel dat het via een aanbesteding is gedaan. Dus zal het niet veel duurder zijn geweest dan de concurerende offertes.

[ Voor 13% gewijzigd door ajhaverkamp op 04-01-2007 09:08 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterICE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 01:42
Die eerste 2 lijken net fotoshops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze lijken allemaal wel photoshops, wat een ontzettend mooi gebouw.

Je foto's zijn mooi, ik zie alleen nogal wat ruis over de foto's heen :/

Een kortere sluitingstijd was beter geweest voor de lucht, maar waarschijnlijk niet voor de belichting.
Je had wellicht beter een dag kunnen uitzoeken met wat minder wind (maar dezelfde bewolking ongeveer, dat geeft het een leuke sfeer)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 14:50
Zeer mooie foto's en composities, dacht eerst eerlijk gezegt dat het om een 3D render ging bij de eerste twee foto's.

Wel jammer van de ruis in sommigen.

Mijn complimenten :)

[ Voor 12% gewijzigd door PeterSelie op 03-01-2007 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind #3 erg stoer, jammer van de ruis in de lucht.

Kom er vaak genoeg langs, maar eigenlijk nooit opgevallen dat gebouw.
Toch maar eens beter kijken de volgende keer! En zo te zien camera meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Mooie foto's maar inderdaad een hoog Photoshop gehalte, maar daar kun je zelf niets aan doen.
Volgens mij is het gebouw ook onzinnig duur geweest, maar ja, beter dan een lelijk vierkant grijs betonblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Jammer van het verkeerslicht (en de bomen eigenlijk ook) op nummer 3.
Verder lekker futuristisch!

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:03
Ik zag deze foto's al vanmiddag op je site en ze zijn lekker hoor! Heel mooi gebruik gemaakt van HDR, daar hou ik van. Kan je zo'n foto ook maken zonder het gebruik van HDR (sluitertijd van een x aantal seconden op een statief)?

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-09 08:34
Je camera flipt 'm bij foto 2? wat is die blauwe streep links in beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
blup schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 01:51:
Je camera flipt 'm bij foto 2? wat is die blauwe streep links in beeld?
Dat was een rode streep op de foto's, de achterlichten van een auto. Die werd tijdens de HDR conversie opeens blauw. Ik had hem al gezien, kreeg hem echter niet weggewerkt. Mijn Photoshop skills zijn daarvoor niet goed genoeg. Het resultaat na aanpassen was steeds slechter dat dit. Het ligt dus niet aan de camera maar aan de nabewerking. (Of waren het wel kleine blauwe mannetjes die wegrenden uit hun ruimteschip?)
nadroJ schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:36:
Ik zag deze foto's al vanmiddag op je site en ze zijn lekker hoor! Heel mooi gebruik gemaakt van HDR, daar hou ik van. Kan je zo'n foto ook maken zonder het gebruik van HDR (sluitertijd van een x aantal seconden op een statief)?
Ze moeten sowieso met een statief genomen worden. Want de sluitertijden zijn lang doordat ze 's nachts genomen worden in het donker.
Foto 1, 0 eV, 4 seconden sluitertijd
Foto 2, -1 eV, 2 seconden sluitertijd
Foto 3, +1 eV, 8 seconden sluitertijd
Allemaal ISO-400 en F/5.6. De drie verschillende foto's zijn genomen middels de AEB (auto exposure bracketing) optie in het menu. Ingesteld op 1 stop verschil, max 2 stops.
De HDR foto's op mijn website, zijn niet dezelfde als degene die hier staan. Die waren gemaakt met de Photomatix Pro tool. Die gaf echter nogal veel ruis in de lucht. Daarom heb ik ze opnieuw gemaakt met de "Merge to HDR" optie in PhotoShop (onder File -> Automate, Photoshop CS2). De HDR foto kun je opbouwen uit alle 3 de foto's, of je kunt er 2 kiezen. Gewoon een beetje spelen.
Door de HDR optie te gebruiken krijg meer detail in donkere en in lichtere delen van de foto.

Iedereen bedankt voor het commentaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 19:56
Tsja, je compo's zijn mijn kritiek puntje, dat maakt ze wat saai. Techniek is wel goed. Je zou wel je EV range voor je HDR kunnen vergroten, je kan er _veeL_ meer uit halen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Topicstarter
Simon schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 10:06:
Tsja, je compo's zijn mijn kritiek puntje, dat maakt ze wat saai. Techniek is wel goed. Je zou wel je EV range voor je HDR kunnen vergroten, je kan er _veeL_ meer uit halen.
Qua compositie heb ik weinig keuze. Het gebouw staat in de hoek van een kruizing. Aan 2 kanten staat lantarenpalen, verkeersborden en verkeerslichten. Aan de 2 andere kanten staat een hekwerk met daarachter bouwmateriaal. Het viaduct op de achtergond is van de metro.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/2007-01-03/res_IMG_9425.jpg
Ik moest dus vlak voor het gebouw gaan staan, de lens op zijn wijdst (17 mm) om ervoor te zorgen dat het hele gebouw erop staat. De camera bv in de portretstand houden is al geen optie.
Tevens zou ik inderdaad de HDR range kunnen vergroten, van -2 stops tot +2 stops. Echter zou ik niet weten wat dit voor positief effect op de foto's moet hebben. Meer detail is er niet.
Maar dit gezegd hebbende, zal ik later nog een keertje foto's gaan schieten. Dan mooet het weer eerst wat beter gaan worden. Ik ben zelf aardig tevreden met deze eerste poging, dus de volgende keer ga ik voor meer :)

PS Het heeft even geduurd sinds de landschapsmeeting in Zutphen, maar ik heb zojuist bij Konijnenberg wat Cokin ND graduele filters gehaald. De houder had ik uit Hong Kong laten komen met wat Hoya Pro1 filters (adres van Neographikal). Ik ben nu op zoek naar een goed opbergsysteem voor de 4 plaatjes. In mijn Lowepro filteretui passen ze wel, maar ik ben bang dat ze dan krassen/breken. Zal ik ze met zijn allen in 1 doosje kunnen stopppen? Heb jij hier ervaring mee? Of heb jij er maar 1? (Ik heb 120, 121, 122 & 123 gehaald)

Pagina: 1