[car audio] Pioneer radio en speakers advies

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:34
Hallo ik heb de volgende spullen in huis/auto:

http://www.pioneer.nl/nl/...ve/DEH-P3600MP/index.html
radio

http://www.pioneer.nl/nl/...132/201/TS-875/index.html
voor speakers

http://www.pioneer.nl/nl/...chive/TS-A6968/index.html
achter speakers

http://www.pioneer.nl/nl/products/archive/TS-1338/index.html
achter speakers?

Ik heb de voor speakers al ingebouwd maar dit kan natuurlijk niet veel lage tonen hebben =[
Daarvoor heb ik de TS-A6968's geregeld en die zouden achterin de auto gaan komen. Nu heb ik de TS-1338's er onverwacht bij gekregen en vroeg ik me af: Hoe kan ik deze nog gebruiken, heeft dat zin of misschien helemaal niet? Kost het me extra geld? (liever niet) En als het zin heeft: hoe sluit ik de boel aan?

Kunnen deze achter-speakers bijvoorbeeld gezamelijk aan één draadje, heeft dat nut, kan dat kwaad (250 Watt en 120 Watt)?

Ik heb al in de manual van de radio gelezen dat ik hem zo in kan stellen dat de achter speakers geen of minder hoge tonen zullen verwerken, ik weet dat een subwoofer en een versterker het beste zijn voor het geluid maar ik ben een arme student en de auto moet wel meer waard blijven dan de audio die erin zit, dus dat zijn op dit moment geen opties voor mij...

Mijn vraag in een notendop: Wat kan ik het beste doen met de radio en de speakers die ik op dit moment bezit?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
de speakers die je erbij hebt gekregen kun je waarschijnlijk niet meer aansluiten op je radio, omdat die maar 4 speakers aan kan sturen, Wat je kunt doen is een versterker kopen. Je hebt al een versterker voor 50 euro op marktplaats. Daar kun je nog een kleine subwoofer bij kopen. Als je dit niet meer kan/wil. Dan zou ik even kijken als de TS-875 beter klinken als de TS-1338 (ik denk van wel) en daaruit kiezen welke je daar van gebruikt. Ik zou zelf niet nog 2 extra speakers erbij zetten. Komt het geluid waarschijnlijk niet ten goede en is overbodig :) het eerste wat ik zou veranderen aan je setup is een versterker erbij en een subwoofer. Of een actieve subwoofer.

/edit

wazige dingetjes verandert

[ Voor 5% gewijzigd door darkadon op 03-01-2007 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
dus het heeft geen zin om aan de achter uitgangen (2 stuks) 2 extra speakers te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Als ik de specificaties van de voorspeaker bekijk, zie ik dat ze 'op maat' zijn voor een Fiat Punto. Ik ga er maar even vanuit dat je dus ook een Punto hebt :)

Ik kan me niet helemaal voor de geest halen hoe de deuren van een Punto zijn ingedeeld, maar als de ruimte er is en je zelf een beetje kunt klussen (MDF-ringen zagen o.i.d.), zou ik ervoor kiezen om de TS-1338 speakers te gebruiken als voorspeakers in plaats van de huidige.

Bij een optimale opstelling van de speakers, komt het geluid eigenlijk altijd van voren. Daar moeten dus de speakers geplaatst worden voor de midden en hoge tonen. Bij lage tonen maakt het een stuk minder uit waar de speakers daarvoor (in dit geval de TS-A6968) geplaatst worden.

Het heeft imo weinig zin om alle genoemde speakers proberen te plaatsen in je auto. :)

Overigens hoeft de aanschaf van een versterker + sub niet meteen te betekenen dat de audio meer waard is dan de auto zelf ;) Je zou bijvoorbeeld ook kunnen gaan voor een (compacte) actieve subwoofer (= met ingebouwde versterker) voor pakweg €250. Het voordeel daarvan is, dat je niet zo veel kabels door de auto hoeft te leggen en door de compacte bouw, blijft je kofferruime ook nog eens bruikbaar. Hoewel het niet het summum is op audiogebied, kan zo'n kistje toch een positieve uitwerking hebben op het geluid :)

Zet anders je DM-functionaliteit even aan :) Ik heb nog een sub + versterker 'over', wat je - bij interesse - voor een zacht prijsje kunt overnemen :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkadon
  • Niet online
iop tha man schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:16:
dus het heeft geen zin om aan de achter uitgangen (2 stuks) 2 extra speakers te hangen?
Nee. Niet veel, en je hebt geen aansluitingen meer over op je radio om de speakers op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

darkadon schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:21:
[...]

Nee. Niet veel, en je hebt geen aansluitingen meer over op je radio om de speakers op aan te sluiten.
Het kan overingens wel ;) maar dan moet je grijpen naar weinig elegante oplossingen. Bovendien komt het - zoals je zelf als zegt - het geluid niet ten goeden. Afrader inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkadon
  • Niet online
Wok schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:23:
[...]

Het kan overingens wel ;) maar dan moet je grijpen naar weinig elegante oplossingen. Bovendien komt het - zoals je zelf als zegt - het geluid niet ten goeden. Afrader inderdaad :)
denk dat de radio speakers onder de 4 ohm niet overleeft ;)

[ Voor 9% gewijzigd door darkadon op 03-01-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
Wok schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:17:
Als ik de specificaties van de voorspeaker bekijk, zie ik dat ze 'op maat' zijn voor een Fiat Punto. Ik ga er maar even vanuit dat je dus ook een Punto hebt :)

Zet anders je DM-functionaliteit even aan :) Ik heb nog een sub + versterker 'over', wat je - bij interesse - voor een zacht prijsje kunt overnemen :)
het is een golf type 2, die pioneers waren de enige speakers die ik heb kunnen vinden die voor in passen (na enig snijwerk nog :*) )

Ik heb zelf ook nog een sub speaker liggen, maar ik maak mijn vriendin er niet blij mee als ik een kast daarvoor maak. Een eventuele versterker en sub voor 250 € komt mij al veels te dicht in de buurt van de auto waarde :o

Wat dm is op deathmatch na weet ik niet ik zal eens kijken voor een goedkoop verterkertje houd ik mijn ogen nog wel open 8) (<50€)

Ik zal eens even zoeken naar mijn sub specs...

[ Voor 40% gewijzigd door iop op 03-01-2007 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkadon
  • Niet online
http://www.marktplaats.nl...4NO3xfcS%252Ff17cusM%253D

Ik heb zelf ook nog een paar versterkers over maar denk niet dat die binnen je budget vallen (nakamichi , rockford fosgate , macrom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

iop tha man schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:34:
[...]

het is een golf type 2, die pioneers waren de enige speakers die ik heb kunnen vinden die voor in passen (na enig snijwerk nog :*) )

Ik heb zelf ook nog een sub speaker liggen, maar ik maak mijn vriendin er niet blij mee als ik een kast daarvoor maak. Een eventuele versterker en sub voor 250 € komt mij al veels te dicht in de buurt van de auto waarde :o

Wat dm is op deathmatch na weet ik niet ik zal eens kijken voor een goedkoop verterkertje houd ik mijn ogen nog wel open 8) (<50€)

Ik zal eens even zoeken naar mijn sub specs...
DM staat Direct Messaging.. kun je aanzetten in je GoT-profiel :)

Golf II dus... Met een beetje kunst en vliegwerk moeten er toch wel 13cm speakers pas te maken zijn in de deurbakken? Voor zover ik me kan herinneren zitten de speaker vooraan onderin de deur. Als het goed is komt de deurbak daar in de voetenruimte volgens mij nergens tegenaan. Je zou daar dan bijvoorbeeld een MDF-ring op de speakeropening kunnen plaatsen, waarop je dan de 13cm speaker schroeft. :)

Heb een vergelijkbare methode toegepast (zonder MDF-ring) in mijn toenmalige auto: het gat was voor 13cm speakers. Met een beetje creativiteit botvieren op de deurpanelen heb ik daar toen een 16cm set in weten te passen: werkte perfect! :)

Ik zal even een fotootje zoeken ter illustratie :)

/EDIT:
Zo heb ik het destijds gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/speaker2.jpg

De standaard (13cm) speaker zat achter de deurkaart gemonteerd. Omdat de 16cm speaker iets dieper en natuurlijk breder was, heb ik het rooster in de deurkaart uitgezaagd en de speaker op de deurkaart zelf geschroefd.

Resultaat toen het weer in de auto zat:
Afbeeldingslocatie: http://www.wmuller.info/web/speaker1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Wok op 03-01-2007 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
iig alvast bedankt voor de hulp :)

heb even gezocht naar mn dub en denk niet dat het veel is:
http://cgi.ebay.de/Subwoo...ViewItem#ebayphotohosting

http://www.supertiefpreis...390c82096aa2cc15194fd9087

Het is die zilvere, coneless. Als ik aan deze niks heb dan is een sub voorlopig even geen optie voor mij en wil ik het even houden op 4 speakers met een lekker geluidje.

De originele speakers zitten in het dashboard. in de deur zou eventueel wat gezaagt kunnen worden.
Ook dit plan is dan een plan voor later.

De marktplaats link verwijst naar een 2kanaals versterkertje, kan ik dan de fronts gewoon aan mijn radio laten zitten of hoe werkt dat? En wat te doen als ik toch een sub besluit te halen/maken?

Sorry voor mijn auto-audio noobism, tis de eerste ;)

//edit
Voor nu is mijn plan iig dus om 4 speakers aan te sluiten, even aan te kijken wat ik dan van het geluid vind om dan later eventueel nog te gaan toevoegen/vervangen.

morgen even die TS-A6968's bekijken in cominatie met TS-875, als de fronts me hetzelfde bevallen als ze nu doen (nu overbeladen met bas die ze niet hebben kunnen) dan ga ik de deuren nog eens bekijken voor eventele TS-1338 plaatsing.

[ Voor 20% gewijzigd door iop op 03-01-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Graag gedaan :)
heb even gezocht naar mn dub en denk niet dat het veel is:
http://cgi.ebay.de/Subwoo...ViewItem#ebayphotohosting

http://www.supertiefpreis...390c82096aa2cc15194fd9087

Het is die zilvere, coneless. Als ik aan deze niks heb dan is een sub voorlopig even geen optie voor mij en wil ik het even houden op 4 speakers met een lekker geluidje.
Ach... het zal allicht niet de beste kwaliteit zijn, maar als toevoeging op een setje 9cm speakers (die kunnen dus echt geen fatsoenlijk lage toen weergeven) lijkt het me wel toereikend. :)
De originele speakers zitten in het dashboard. in de deur zou eventueel wat gezaagt kunnen worden.
Ook dit plan is dan een plan voor later.
Maak een keer een zaterdagmiddag vrij en ga eens passen en meten zou ik zeggen :) Als je ook maar een klein beetje handig bent, is het eigenlijk een klusje van niks :) Ik ben langer bezig geweest met het uitmeten en voorbereiden, dan het daadwerkelijke klussen en installeren :P
De marktplaats link verwijst naar een 2kanaals versterkertje, kan ik dan de fronts gewoon aan mijn radio laten zitten of hoe werkt dat? En wat te doen als ik toch een sub besluit te halen/maken?
In jouw geval zou ik de versterker pas aanschaffen, als je ook je sub wilt gaan gebruiken. :) In dat geval kun je de versterker dan gebruiken om je sub aan te sturen. De voorspeakers zou ik dan inderdaad gewoon rechtstreeks op de radio laten zitten. :)
Sorry voor mijn auto-audio noobism, tis de eerste ;)
No need for apologies :) We zitten op dit forum om elkaar te helpen toch? :) Ik ben ook geen auto-audio expert hoor :P
//edit
Voor nu is mijn plan iig dus om 4 speakers aan te sluiten, even aan te kijken wat ik dan van het geluid vind om dan later eventueel nog te gaan toevoegen/vervangen.
OK :) We merken het vanzelf wel ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23

Christiano007

Ich bin der champion

offtopic:
Wok heb jij de draden door de deur verwerkt of zijn ze nog zichtbaar als je de deur open doet? (is niet helemaal goed te zien op je foto)

Moet ook nog speakers voorin m'n hyundai Excel hebben, maar ben een beetje bang dat ik het vern*piep*. Ook met draden trekken ben ik geen held..brr. Heb je misschien nog wat meer foto's van hoe je het gedaan hebt?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Christiano007 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 00:21:
offtopic:
Wok heb jij de draden door de deur verwerkt of zijn ze nog zichtbaar als je de deur open doet? (is niet helemaal goed te zien op je foto)

Moet ook nog speakers voorin m'n hyundai Excel hebben, maar ben een beetje bang dat ik het vern*piep*. Ook met draden trekken ben ik geen held..brr. Heb je misschien nog wat meer foto's van hoe je het gedaan hebt?
Ik heb die auto bijna een jaar geleden al verkocht ;)

Ik heb destijds eerst de standaard aanwezige bekabeling gebruikt en daarop een nieuwe stekker gesoldeerd om aan te sluiten op de speaker. Toen ik uiteindelijk een versterker heb aangesloten heb ik ook nieuwe kabels gelegd: vanaf de versterker naar voren heb ik ze via de dorpels gelegd en daarna via de aanwezige doorgang naar de deur :)

Heb helaas geen verdere foto's van de speaker inbouw....

In je profiel zie ik dat je in Enschede woont. Stuur me anders even een DM of voeg me toe @ MSN (zie profiel). Wellicht dat we een keer in een weekend kunnen afspreken om samen wat nieuwe kabels te leggen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Wok op 04-01-2007 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

je kan gewoon meerderen speakers op 1 aansluiting zetten .
Je auto radio kan namelijk 4ohm en 8ohm weer geven.

Je zet de achterspeakers in serie aansluiting hierdoor kijg je dan 8ohm(2x4 is 8ohm)(vermogen blijft het zelfde)
Als je de speakers paralel aan sluit blijft het 4ohm maar gaat het vermogen van je speakers omhoog. (als ik me niet vergist)
je radio zal er niet kapot op gaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
jah, helaas antwoord nadat mijn probleem zichzelf heeft opgelost, ik wilde mn extra speakers even los maken voor test en kwam erachter dat de tweet een deuk had en de mid kreukels, dus heb ze maar weggemikt.

Ik ga vanmiddag die andere 4 testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
met vier speakers op zich al mooi geluid voor in een auto :D
ben nog wel een beetje ontevreden over zuivere bas, misschien toch maar eens op gaan letten voor een goede amp.

iig bedankt voor de hulp en info :D

Pagina: 1