Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp met simpel schema nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:16
WIj hebben hier thuis een gave telefoon. Het probleem is alleen dat als je deze niet goed in de oplader zet hij leegloopt. Na enige tijd is de batterij leeg en denkt iedereen dattie kapot is..
Nu wil ik een simpel indicatieLedje maken zodat je kan zien op de telefoon er goed op ligt.
Als je de telefoon uit de lader neemt moet het lampje gaan branden en er weer terug in gaat het lampje weer uit.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/telled.GIF

Hoe sluit ik het ledje aan en welke component moet er nog tussen. Ik denk een transistor maar heb eigenlijk ook weer geen idee..?

ALs je de telefoon in de lader doet staat er een spanning van 5.20 V en als de telefoon eruit gaat stijgt de spanning naar 8.10 - 8.50 V

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Die hogere spanning is onbelast en als je er een ledje op aansluit zal ie waarschijnlijk ook ~5,2 V zijn.. waarschijnlijk is je accu dan 4,8 v (4 cellen) dan is het een vrij logische laadspanning.

Je kunt dus eigenlijk geen gebruik maken van het spannings verschil, het meest makkelijk is natuurlijk een ledje in je telefoon zelf met een zener diode van ~ 5V zodat ie alleen brand bij de laadspanning van 5,2V maar hier moet natuurlijk wel ruimte voor zijn.
Een ander optie is om te kijken of er een meetbare weerstand is zonder telefoon (met is die natuurlijk ~0). Met een standaard transistor en een weerstand van zo'n 450 Ohm kun je de diode dan laten schakelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Opperhoof
Ja daar heb je gelijk in, echter zakt hij maar een klein beetje, naar 6 - 7 Volt als ik er een klein ledje tussen hang.
Ik denk dat ik een comparator nodig heb, als de spanning >6.0 V is dan dat voltage als output geven. Anders niet.

zoiets krijg je dan:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/telled2.GIF

Alleen weet ik niet hoe dat onderdeeltje heet, iemand?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Opperhoof schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:32:
Ja daar heb je gelijk in, echter zakt hij maar een klein beetje, naar 6 - 7 Volt als ik er een klein ledje tussen hang.
Ik denk dat ik een comparator nodig heb, als de spanning >6.0 V is dan dat voltage als output geven. Anders niet.

zoiets krijg je dan:
[afbeelding]

Alleen weet ik niet hoe dat onderdeeltje heet, iemand?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc4/tmb-img_1813.jpg
Back-of-the-envelope-tekeningetje, maar dit zou volgens mij moeten werken. De drempelspanning is 5.2V van de zener + 0.7V van de tor = 5.9V, wat genoeg zou moeten wezen. G

Edit: Ahrg, in serie met de led moet nog een weerstandje van 470 ohm ofzo, die mag je er zelf bijbedenken :)

BraveWorld: GMTA :)

[ Voor 35% gewijzigd door Sprite_tm op 03-01-2007 19:59 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat heet inderdaad een comparator... :+

Je kan ook een transistor proberen, met een zenerdiode van 5,6 of 6,8 volt in serie met de basis-emitter overgang en een weerstandje van 1k...4k7 ohm of zo. Op de collector zet je dan het ledje in serie met een weerstand (bijv 470 ohm). Als de spanning dus groter is dan 5,6 (of 6,8) plus de 0,6 volt van de basis-emitter overgang, dan gaat de collector-emitter overgang geleiden en gaat je ledje branden. Wel hopen dan dat de stroom die dan gaat lopen de spanning niet weer doet zakken. (ehh, tekeningetjes hier maken kan ik effe niet, en is me te omslachtig).

Slimmer is denk ik eerst 's meten wat de stroom is die loopt als de telefoon geplaatst is. Als die kleiner dan ca 20mA is kan je het ledje wellicht gewoon in serie ertussen plaatsen. Hij brandt dan als de telefoon geplaatst is, en niet als ie eraf is. Probleem kan zijn dat de led ook 1,6...2 volt wegsnoept. Maar als het een stroombron is in de lader die de telefoon aanstuurt zou het goed kunnen gaan.

Genoeg te experimenteren dus.

*** edit: ja jeez.... dat plaatje bedoel ik dus *** >:)

Dit is geen signature...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Misschien kan je iets met een zenerdiode in serie met je led en een potmetertje, stel je potmeter zo af dat de led nét oplicht als de telefoon uit de lader gaat, is simpeler dan een transistor erbij :D

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 03-01-2007 20:45 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Opperhoof
mm, met die diode kan het dan toch ook makkelijker?

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/telled3.GIF

Moet ik er 1 hebben met een drempel spanning van ~6V ik denk dat 5.2 net te weinig is. En dan heb ik alleen een weerstandje nodig en een ledje. Het ledje en weerstandje mag alleen niet teveel stroom vreten want dan zakt de spanning weer... maar misschien krijg je in dat geval een knipper ledje..? Kan ook stoer staan, weer alleen niet of de oplader er tegen kan.

Maar bovenstaand schema geeft toch het gewenste effect? (dan hoef ik namelijk niet met transistoren etc aan de slag..)

[ Voor 5% gewijzigd door Opperhoof op 03-01-2007 21:15 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Waarom geen lampje in de telefoon :P?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Is het niet beter om een schakeling te maken die als het ware voelt dat de telefoon stroom trekt ? Je hebt kans dat die oplader direct al inzakt...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Opperhoof schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:13:
mm, met die diode kan het dan toch ook makkelijker?

[afbeelding]

Moet ik er 1 hebben met een drempel spanning van ~6V ik denk dat 5.2 net te weinig is. En dan heb ik alleen een weerstandje nodig en een ledje. Het ledje en weerstandje mag alleen niet teveel stroom vreten want dan zakt de spanning weer... maar misschien krijg je in dat geval een knipper ledje..? Kan ook stoer staan, weer alleen niet of de oplader er tegen kan.

Maar bovenstaand schema geeft toch het gewenste effect? (dan hoef ik namelijk niet met transistoren etc aan de slag..)
Dat is wat ik zeg, zo'n diode met die rare streepjes uit Sprite_TM's foto is een zenerdiode, die heb je met verschillende spanningsval (veelgebruikte waarde is 5.2V, je ledje neemt 1.2V ongeveer) en moet je omgekeerd van zin plaatsen (streepje naar de min). Dan heb je ongeveer 6.4V spanningsval, je wil 20mA door je ledje, dus je weerstand moet ongeveer 0.6V over zich hebben, dus bekom je 30 Ohm, neem een potmetertje van 50 Ohm, dan kan je het nog wat bijregelen.

Telefoon in de lader doet de spanning zakken tot 5.2V, de zenerdiode en de led hebben 6.4V nodig, dus er zal geen stroom vloeien en de led zal niet oplichten.
DaWaN schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:37:
Is het niet beter om een schakeling te maken die als het ware voelt dat de telefoon stroom trekt ? Je hebt kans dat die oplader direct al inzakt...
Hij heeft het al getest met een ledje, dan geeft de lader 6-7V, dus op spanning kan je werken. Een stroomshuntje kan ook idd, maar wat doe je dan met de spanningsval, ben je zeker dat de lader stroomgestuurd is? En wat als de telefoon opgeladen is en er overgeschakeld wordt op druppelladen?

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 03-01-2007 23:19 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

even domme vraag .. is er geen ruimte gereserveerd voor een led en weerstand op de originele printplaat ? (en domweg wegbezuinigd )

Iperf

• Opperhoof
fish schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 00:04:
even domme vraag .. is er geen ruimte gereserveerd voor een led en weerstand op de originele printplaat ? (en domweg wegbezuinigd )
Plaatje

Ik ga het zo gewoon proberen met die zenerdiode en werkt het niet dan schaad het niet en kijken we naar een ingewikkelder schema. Ik verwacht dat het wel werkt. Straks zullen we het weten ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Sprite_tm op 05-01-2007 11:51 ]

• Opperhoof
Gelukt :)

_/-\o_

code:
1
 + ----------[diode]-----[led]------- -

Ik wilde er nog een weerstand van 30 ohm tussen zetten maar dan bleef er niets van het licht over, dus er maar tussenuit gelaten en na 20x testen doet het ledje het nog steeds dus ik verwacht eigenlijk wel dattie het blijft doen...

[edit]

Ik lees net in de FAQ dat een weerstand voor een ledje er voor is om te zorgen dat als de led naar mate hij langer aan staat en warmer wordt meer stroom door laat en dus feller gaat branden. Om te zorgen dat deze op een gegeven moment niet doorbrand heb je een weerstandje. Nu varieert de spanning bij mij van 6 - max 8 V en bovendien, als de led te veel stroom gaat gebruiken zakt de spanning en gaat deze uit. Oftwel, ik denk dat de led het wel gaat volhouden..?!

( iemand die een indicatie kan geven hoe snel een led doorbrand op ~2 - 3 V ? )

[ Voor 47% gewijzigd door Opperhoof op 04-01-2007 13:07 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Opperhoof schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:03:

_/-\o_

code:
1

Ik wilde er nog een weerstand van 30 ohm tussen zetten maar dan bleef er niets van het licht over, dus er maar tussenuit gelaten en na 20x testen doet het ledje het nog steeds dus ik verwacht eigenlijk wel dattie het blijft doen...

[edit]

Ik lees net in de FAQ dat een weerstand voor een ledje er voor is om te zorgen dat als de led naar mate hij langer aan staat en warmer wordt meer stroom door laat en dus feller gaat branden. Om te zorgen dat deze op een gegeven moment niet doorbrand heb je een weerstandje. Nu varieert de spanning bij mij van 6 - max 8 V en bovendien, als de led te veel stroom gaat gebruiken zakt de spanning en gaat deze uit. Oftwel, ik denk dat de led het wel gaat volhouden..?!

Als de led vermogen op kan nemen zal hij gelijk in de fik vliegen. Zo te merken kan de voeding de spanning niet hoog houden waardoor deze inzakt tot net op het niveau dat de led nog wil branden (eigenlijk net even eronder en dan weer erboven en dan weer eronder enz.). Hoewel de led het waarschijnlijk wel een tijdje vol gaat houden lijkt het mij niet de goede manier omdat je niet weet op welke frequentie dit effect zich voordoet en hoeveel last de rest van de electronica daarvan heeft. Ik zou een zener diode nemen met een kleine spannings val en dan een weerstand erbij.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Opperhoof schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:03:

_/-\o_

code:
1

[edit]

hangt af van de kleur (serieus)
maar een led op een spaningsbron zonder weerstand is gewoon "not done"
ga voor sprite's oplossing die is degelijker

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 05-01-2007 00:01 ]

Iperf

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Opperhoof: Als je plaatjes in je post gebruiken wilt, kan je ze trouwens beter resizen naar 600pixels breed en opslaan als jpg. Je bmp'je is 1.4meg groot, en da's voor sommige userts wat veel. Bovendien ondersteunen niet alle browsers dat formaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Sprite_tm op 05-01-2007 11:52 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Opperhoof
Sprite_tm schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:52:
Opperhoof: Als je plaatjes in je post gebruiken wilt, kan je ze trouwens beter resizen naar 600pixels breed en opslaan als jpg. Je bmp'je is 1.4meg groot, en da's voor sommige userts wat veel. Bovendien ondersteunen niet alle browsers dat formaat.
Oh sorry, het stomme is dat het niet eens mijn plaatje is :D vond ik toevallig op internet en gewoon de link gekopieerd :)

maargoed zal er proberen rekening mee te houden.

Telefoon werkt nog steeds btw :)
Pagina: 1