Flexibel mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 08:33
Ik heb heel hard een nieuwe cpu nodig. Ik ben op zoek naar een redelijk en goedkoop moederbord + cpu dat samen niet meer dan €150,- mag kosten. Ik wil er vooral linux op draaien, maar misschien ga ik er ook nog games mee spelen. Andere hardware heb ik nog of upgrade ik later. Ik dacht aan het volgende:

- Asrock 939 Dual Sata2 M1695
- AMD Athlon 64 3200+

Ik heb nog een videokaart, AGP FX 5200, die ik later wil vervangen door een PCI-e 7800GT. Ik wil graag een goedkoop moederbord kopen waarmee ik nog een tijd vooruit kan. Is dit wat en zou het met genoeg geheugen eventueel ook Vista kunnen draaien?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Misschien moet je eerst je huidige configuratie tonen.

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

AGP FX 5200, die ik later wil vervangen door een PCI-e 7800GT

Hoe wil je dat doen ? o_0 Eerst agp in het moederbord steken en dan een pci-e ? Ik wens je succes :p

Blij Met Wilco

Verwijderd

-Thunder- schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:57:

Hoe wil je dat doen ? o_0 Eerst agp in het moederbord steken en dan een pci-e ? Ik wens je succes :p
Dit mobo heeft zowel agp als pci-e

http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm
1. For Socket 939 AMD Athlon™ 64X2, Athlon 64FX and Athlon 64, Sempron processors
2. Future CPU Port: Supports CPU upgrade from AMD K8 939-Pin CPU to AM2 940-Pin CPU through AM2 CPU Board (Optional)
3. FSB 1000 MHz (2.0GT/s), Dual Channel, DDR400
4. Hyper-Transport Technology, AMD Cool'n'Quiet Technology
5. Hybrid Booster - ASRock Safe Overclocking Technology
6. PCI Express x16 slot
7. PCI Express x1 slot
8. AGP slot
9. PCI E SATA2 controller on board, optimizing the support for SATA2 HDD
10. Serial ATA 1.5Gb/s, RAID 0,1,JBOD
11. 7.1channel Superior Quality Audio, 10/100 Ethernet LAN
12. ASRock 8CH I/O: 4 ready-to-use USB2.0 ports, 7.1channel audio jack

• mrmusic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-05-2022
Toch misschien wel handig om te weten dat genoemd bordje zowel een AGP als PCI-express slot heeft, dus eigenlijk niet zo'n gek idee ;)

• Waster
-Thunder- schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:57:

Dit is een moederbord met AGP en PCI-e :P
bartgabriels schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:55:
[...]
Misschien moet je eerst je huidige configuratie tonen.
Ik heb nog een 16 GB HD, maar die is genoeg voor mijn Linux en wil ik pas later vervangen. En cd-drives wil ook pas later vervangen. Ik wil dus als eerst een mobo kopen. Is de basis goed? _/-\o_

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Dat mobo is nergens meer te krijgen, maar misschien kun je het ergens tweedehands vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door NNF op 03-01-2007 17:13 ]

• reminder
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

reminder

oi....

Je zou ook kunnen kijken naar een Intel systeempje met de 775Dual-VSTA

Intel Pentium D 820 (S775, 2x2.8GHz, 2MB, 800MHz FSB) € 90,74
Asrock 775Dual-VSTA (ATX, AGP/PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 48,10

(al zou ik persoonlijk dan even door sparen voor een C2D).

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Waarom een 7800 GT deze is duurder als een X1950 Pro, maar presteert wel slechter.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Oud socket, dus zoveel ga je daar later niet aan hebben, wat betreft upgrade mogelijkheden

• Waster
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:59:
Waarom een 7800 GT deze is duurder als een X1950 Pro, maar presteert wel slechter.
Daar maak ik me nu nog niet druk om. Ik ga eerst voor het moederbord. :)
NNF schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:13:
Dat mobo is nergens meer te krijgen, maar misschien kun je het ergens tweedehands vinden.
Dat wist ik niet. Geldt voor alle dual AGP/PCI-e moederborden?
reminder schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:19:
Je zou ook kunnen kijken naar een Intel systeempje met de 775Dual-VSTA

Intel Pentium D 820 (S775, 2x2.8GHz, 2MB, 800MHz FSB) € 90,74
Asrock 775Dual-VSTA (ATX, AGP/PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 48,10

(al zou ik persoonlijk dan even door sparen voor een C2D).
Ja die is ook zeker een optie. Maar heel veel verstand processors heb ik niet. Waar zijn betere processors voor te krijgen, socket 775 of socket 939? Ik dacht dat socket 775 ouder was :?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb dat mobo ook :) Kan zelfs een Core 2 Duo op (wat een hoop mensen niet weten) door enkel de bios te updaten. Als je zo'n ding wilt en snel moet je vooral deze kopen. Is nog steeds verkrijgbaar en goedkoop.

• Waster
TEAMIKKE schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:06:
Ik heb dat mobo ook :) Kan zelfs een Core 2 Duo op (wat een hoop mensen niet weten) door enkel de bios te updaten. Als je zo'n ding wilt en snel moet je vooral deze kopen. Is nog steeds verkrijgbaar en goedkoop.
Je hebt het nu over de asrock 775? Maar waarom moet je bios updaten om een cpu op een mobo te plaatsen?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Waster schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:10:
[...]

Je hebt het nu over de asrock 775? Maar waarom moet je bios updaten om een cpu op een mobo te plaatsen?
Omdat in het bios natuurlijk wel ondersteuning voor je cpu moet zitten ;) Al is het maar om default de juiste instellingen te zetten, de microcode te updaten of zelfs voltage juist te zetten en ernergiebesparende modussen te kunnen gebruiken :)

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05 15:29
Waster schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:10:
[...]

Omdat zowel hardware als software geschikt moet zijn voor je cpu.

Ik weet niet welke socket er eerder was (775 of 939) maar 775 heeft meer toekomst en op dit moment is de Core 2 Duo van Intel (s775) toch wel de beste desktopprocessor. En als je budget dat op dit moment niet toelaat, kun je nu een goedkope Celeron/Pentium op dat Asrock bordje prikken.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13
Waster schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 18:58:
[...]

Daar maak ik me nu nog niet druk om. Ik ga eerst voor het moederbord. :)
verstandig :)
[...]

Dat wist ik niet. Geldt voor alle dual AGP/PCI-e moederborden?
Nee, Zoek anders de Dual Vista even op in de pricewatch, en dan even een paar winkels aanklikken :)
[...]

Ja die is ook zeker een optie. Maar heel veel verstand processors heb ik niet. Waar zijn betere processors voor te krijgen, socket 775 of socket 939? Ik dacht dat socket 775 ouder was :?
Leeftijd van totaal verschillende sockets kan je niet vergelijken. 939 is puur en alleen voor AMD, en 775 alleen voor Intel.
Dat AMD voor elke serie nieuwe CPU`s ook een nieuwe socket released, is vervelend, Intel houd het al een tijdje (en nog een tijdje) bij dezelfde socket. ookal betekent dit niet dat elk 775 bord de nieuwste 775 CPU`s ondersteunt. Dit is afhankelijk van de gebruikte chipset.

[ Voor 0% gewijzigd door magiel op 03-01-2007 19:19 . Reden: Typo :) ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens is de 939DualSata2 niet eens tot So939 beperkt, dmv een riserkaart kun je er een AM2 + DDR2 in prikken :z

Paar Linux driver tips met deze borden:
- IDE gaat via de ALi 1531 driver
- Ethernet werkt met de 'Tulip' (DEC21143-based) driver
- SATA ging iirc met een ULi geval, ik vergeet precies welke

Oslik blyat! Oslik!

• Waster
magiel schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:18:

Leeftijd van totaal verschillende sockets kan je niet vergelijken. 939 is puur en alleen voor AMD, en 775 alleen voor Intel.
Dat AMD voor elke serie nieuwe CPU`s ook een nieuwe socket released, is vervelend, Intel houd het al een tijdje (en nog een tijdje) bij dezelfde socket. ookal betekent dit niet dat elk 775 bord de nieuwste 775 CPU`s ondersteunt. Dit is afhankelijk van de gebruikte chipset.
Okee, maar dan denk ik dat de 775 een betere keus is voor mij. Eerst een intel pentium 4/D en dan zou ik eventueel later op een Core 2 Duo kunnen overgaan, wat teamikke al aangaf.

Over de cpu gesproken. Die Intel Pentium D 820 is denk ik een goede keus.

Dan ben ik er denk ik bijna uit.

EDIT: Zou dit systeem dan Vista ready zijn?

Verwijderd

je kan ook kijken of je een d805 vindt. Nog iets goedkoper, en overklokt zéér goed.

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:08

shinchan03

Niels

Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:56:
je kan ook kijken of je een d805 vindt. Nog iets goedkoper, en overklokt zéér goed.
en zuipt lekker veel stroom, als je een goede voeding hebt natuurlijk niet zo erg. maar let er wel bij op ;)

• Waster
350 W is toch wel genoeg hoop ik? Ik ga denk ik toch voor de d820.

• notsonewbie
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Nou, da's ook wat, mijn asus a8n sli de luxe gaf het op, dus ik had een ander mobo nodig.
Daar ik niet wist wat precies dit veroorzaakte, (het kwam direct na insteken van net gekocht kingston memory) moest ik via trial and error er achter komen dat de proc. goed was, maar had net een 3700 gekocht (had 3500)
Ik wilde dus niet veel geld uitgeven aan een mobo.
Toen kwam ik op asrock, en vanwege OEM vista cd, moest ie vista compatible zijn a.h.w.
Nou dat is ie allemaal, ik heb aangesloten van mijn 'oude' spullen:
NEC dvd rewriter, 2 x sata hdd's waarvan 1 x sata 1, 1 x sata2.

Wat valt mij nu echter op:
Windows Mail (standaard in vista) start traag op, nieuw bericht... alsof de boel bevriest, maar na een seconde of 15 a 20 gaat het allemaal door zonder errors.
Ik heb de laatste BIOS (1.30), idem voor de videokaart en chipset (nf 430)

Zojuist heb ik mijn mailmap op de andere disk in een map gezet, zodat windows op de ene, en mail op de andere disk staat, dit gebeurde met... een trage 2 (twee) MB per seconde, duurde een kwartier tot 20 minuten!!!

Ook las ik net, zoekende op deze perikelen dat asrock het b-merk van asus is? Dat weet ik niet, maar de letters lijken inderdaad erg op die van asus.

Het lijkt mij dus goedkoop - duurkoop :'(

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Asrock is een onderdeel van asus ja.

De kwaliteit van de onderdelen is eerlijk gezegd niet verschillend.

Wel hebben de asus moederborden vaker veel meer features en krijg je er meer spulletjes bij plus een betere handleiding. Er zijn zat mensen die erg goede ervaringen hebben met asrock bordjes.
Er zijn ook een hoop minder goede ervaringen mee. Tja waar dat aan ligt.... volgens mij aan de gebruikte chipsets. Asrock gebruikt veel meer via en uli e.d. heb ik het idee. Bovendien zijn er volgens mij meer mensen die een goedkoop moederbordje (asrock bijv) in hun systeem hebben zitten dan een vette Nforce/Intel plank van 100-300 euro.

specs

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 20:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

notsonewbie schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:59:
Zojuist heb ik mijn mailmap op de andere disk in een map gezet, zodat windows op de ene, en mail op de andere disk staat, dit gebeurde met... een trage 2 (twee) MB per seconde, duurde een kwartier tot 20 minuten!!!
Lijkt wel 't aloude DMA-probleem, maar weet niet of dat ook opgaat icm SATA
Controleer de hardware instellingen van je harddiskcontrollers 'ns.
En dubbelcheck dat je de juiste chipset/mb-drivers hebt geïnstalleerd.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

J0J0 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:46:
Bovendien zijn er volgens mij meer mensen die een goedkoop moederbordje (asrock bijv) in hun systeem hebben zitten dan een vette Nforce/Intel plank van 100-300 euro.
Deze bevat een nforce chipset, de nvidia nforce 430 chipset met (uitschakelbare) onboard video.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

magic_nl schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 14:08:
[...]Lijkt wel 't aloude DMA-probleem, maar weet niet of dat ook opgaat icm SATA
Controleer de hardware instellingen van je harddiskcontrollers 'ns.
En dubbelcheck dat je de juiste chipset/mb-drivers hebt geïnstalleerd.
Ja het zijn echt de nieuwste voor de sata controller. DMA opties kom ik via aparaat beheer voor deze niet tegen.
Voor de maxtor sata disks kon ik niets nieuws vinden.
Ook heb ik de in vista 64 nieuwe mogelijkheid aangevinkt die (naam ff kwijt) wel linker is kwa data verlies als de stroom uitvalt.
Maar helaas, geen verschil...
Beide disks deden het in XP home prima, en zijn +- 2 en 4 maanden jong.

Het word nog maffer: eerst kon ik van uit aparaatbeheer een schijf (snelheden van doorvoer) test doen, nu met de nieuwste drivers is dat weg.
Echter hd-tach e.d. laten zien dat de sata2 drive trager is dan de sata1 !!
Niet in uiterste data doorvoer, daar is de sata2 18% sneller, maar overall en bottomline is het 50 versus 54 mb p/s, waarbij de sata1 sneller is onder vista.... (onder xp was de sata2 bijna 20 % sneller)
Heb net de kabels omgewisselt, toen 2 andere poorten gepakt, geen verschil : ;(
Ook alleen de sata2 disk met de bijgeleverde sata2 kabel van het mobo, geen verschil.
Start ik xp op (van de sata1 disk) dan is alles met outlook express mail gewoon vlotter dan met vistas eigen windows mail...

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

notsonewbie schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 14:35:
[...]
Deze bevat een nforce chipset, de nvidia nforce 430 chipset met (uitschakelbare) onboard video.
Oh ja, ivm de flexibiliteit van dit mobo:
Geen aparte videokaart fan connector onboard. Er zijn er maar 2 ; casefan en cpu.
cpu fan connector moet dan ook nog -4- pins zijn, anders werkt ie niet met cool en quiet ! Wat dus met mijn zalman 3 pins WEL werkte op de asus a8n....

Even afgezien van asrocks bekende (nu ja, vaker voorkomende) ja nieuwste drivers) haperende onboard geluid, maar tOch snel startende Flatout game..... de traagheid van bijv. windows (vista) mail komt door veel contactboek adressen!

Zoek maar met google in het engels daarop en je vind legio mensen die om die reden hun hele pc verdenken van traagheid !! Dat was dus ook wat ik tegenkwam. Mail opstarten, traag, nieuwe mail, hangend venstertje voor tig seconden....
'Oplossing' contacten geexporteerd, backup dus, en toen vanuit vista windows mail contacten lijst / boek / map leeg gemaakt, nul contacten.
PC opnieuw opgestart, andere programmas eerst gestart, toen vista windows mail, en tjakka, mails kwamen vlotter binnen en ik kon direct op nieuw bericht klikken, en dat venster ook direct gebruiken ipv dat het er stond te pauzeren....

[ Voor 12% gewijzigd door notsonewbie op 16-03-2007 16:09 ]

Pagina: 1