Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12" inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 16:16
Lo, ben bezig men 12" aan het inbouwen maar heb nog een paar vraagjes.

Het gaat om een 12" Elo touchscreen van ongeveer een jaar of 5. Ik heb deze volledig gestript en de touchscreen ervan gehaald.
Wat er nu nog overschiet is het volgende:
  • LCD met 2 kabels voor de cffl's en 1 dikke voor de aansturing.
  • Voeding en controller in een afgeschermd (ijzeren) bakje
  • Printplaat om de cffl's aan te sluiten.
Nu had ik de voeding en die cffl printplaat in een bakje van MDF willen steken
Dit zou dan komen in de bovenste drivebay.

Nu heeft dit scherm een mooi (alu?) frame en aan de achterzijde een plastic frame waar de achterkant (wit plastic) én printplaat van te zien is.
Dit zou aan de rechterkant in het sidepanel moeten komen.

Nu de vragen:

1. Mag ik de kabels verlengen? Zoals die van de controller op het scherm zijn het allemaal zeer dunne kabeltjes; mag ik hier een dikkere draad tussen zetten of is dit niet aan te raden (volgens mij mag dikker maar niet dunner, ben alleen niet zeker)

2. Er plakt een sticker op het scherm met:" high voltage - CAUTION"
Moet ik dit dan afschermen van het ijzer van mijn case? Zoja met wat?
Heb eigenlijk geen plaats meer, ruimte tussen sidepanel en case is 1.5cm en de LCD is 1.4cm...

3. Zal het houten bakje genoeg afscherming geven aan de voeding van de LCD?

4. Nu de glazen plaat van de touchscreen ervan is mag ik dit zo laten zonder dat het LCD gemakkelijk beschadigd word?

De overige onderdelen zijn ACpower, vga aansluiting en de menuknoppen, hier verwacht ik geen problemen mee, mocht dit toch het geval zijn gelieve te melden.

MvG
Nuts

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
1) Deze kabel zend de beeldsignalen (waarschijnlijk LVDS) met een erg hoge snelheid, verlengen geeft heel waarschijnlijk problemen (storing, slecht beeld, ...), ondanks dat de signalen differentieel zijn, en dus in theorie nogal storingsvast zouden moeten zijn.
2) Die hoge spanning is de spanning waarmee de CCFL's aangestuurd worden, reken op enkele honderden volts, dat is minder aangenaam om aan te raken. Zorg ervoor dat je case goed geaard is, en dat je niet met je vingers tegen de CCFL, de verbindingsdraden of de invertor kan komen (geaarde metalen afscherming is het best, dat houd meteen ook storing tegen).
3) Qua storing zal het hout niet veel doen, elektrisch zal het waarschijnlijk genoeg isoleren (en je zit binnenin je case, dus binnen een metalen afscherming).
4) Het LCD is gevoelig voor druk en krassen, een touchscreen is heel wat robuuster. Eventueel kan je een plexi plaatje voor het LCD zetten, of gewoon niet drukken en krassen op het LCD :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 19:59:
1) Deze kabel zend de beeldsignalen (waarschijnlijk LVDS) met een erg hoge snelheid, verlengen geeft heel waarschijnlijk problemen (storing, slecht beeld, ...), ondanks dat de signalen differentieel zijn, en dus in theorie nogal storingsvast zouden moeten zijn.
Theoretisch gezien zou je de kabel gewoon kunnen verlengen als je er maar een dikkere kabel van maakt. En goed soldeert

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
darkadon schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:09:
[...]Theoretisch gezien zou je de kabel gewoon kunnen verlengen als je er maar een dikkere kabel van maakt. En goed soldeert
Naftebakje heeft het niet over de stromen die erdoorgaan (dus enkel de weerstand van de kabel) maar over dingen zoals overspraak en filtereffecten die je kunt krijgen doordat de kabel ook een L en C bevat (waardoor je problemen kunt krijgen bij hogere frequenties over lange afstanden).

• naftebakje
JuuL20 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:24:
[...]Naftebakje heeft het niet over de stromen die erdoorgaan (dus enkel de weerstand van de kabel) maar over dingen zoals overspraak en filtereffecten die je kunt krijgen doordat de kabel ook een L en C bevat (waardoor je problemen kunt krijgen bij hogere frequenties over lange afstanden).
Klopt, op het werk hebben we zo ook een opstelling staan waarbij een LCD zonder behuizing in zit, als de voedingskabel te dicht bij het (erg korte) LVDS-kabeltje komt trekt het beeld op niets meer, een en al flikkering en wemeling, en dat zijn dan nog érg dure en kwalitatieve schermen (ze worden onderandere in luchtverkeerstorens gebruikt), een goedkoop consumentenschermpje zal zeker niet minder gevoelig zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThemNuts
Bedankt voor de replies.

1. De draden zouden nie zó veel verlengd moeten worden, ik spreek hier over een maximum van 30cm. Ook kan ik deze zo laten lopen dat ze niet in aanraking komen met powercables etc.
Zijn er dan nog andere voorzorgsmaatregelen die ik kan toepassen ivm. de storingen? Bv. de draden omwikkelen met iets?

2. Het LCD word met de achterzijde tegen de achterkant van men mobotray gehouden.
Zal dit dan problemen geven of is dit de aarding waar je over sprak? Men PC staat om mijn bureau, geen idee of hij zo geaard is of niet (Denk dat ik het anders wel al gevoeld zou hebben niet?)

3. Opgelost, bedankt.

4. Daar plexi voor weerspiegeling zal zorgen ga ik het maar laten zoals het is. Ik kan eventueel nog wel een manier bedenken om het te kunnen bedekken voor transport e.d. dus opgelost :)

Bijkomende vraag: aan het metalen bakje van de voeding zit een koperen dunne plaat geplakt.
Deze was dan weer tegen de metalen behuizing van de LCD gelijmd. Is dit dan de aarding of enkel van toepassing op het touchscreen? Mocht het gewenst zijn er een illustratie van te tonen kan ik hier wel voor zorgen.

MvG

Verwijderd

ThemNuts schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 02:31:
2. Het LCD word met de achterzijde tegen de achterkant van men mobotray gehouden.
Zal dit dan problemen geven of is dit de aarding waar je over sprak? Men PC staat om mijn bureau, geen idee of hij zo geaard is of niet (Denk dat ik het anders wel al gevoeld zou hebben niet?)
Aarde gaat zoals de naam het al zegt naar de aarde.... tegenwoordig is er in vrijwel elk huis en/of gebouw een aardpen die een stuk de aarde in gaat aangebracht. Via stopcontacten met aarde-rand (die lastige 2 klemmen in het stopcontact) word de verbinding met de aarde gemaakt.

Dus je opmerking of je het voelt of niet: ONZIN. Pas als er stroom gaat 'lekken' zou je wat kunnen voelen. Zorg dat je apparatuur intern en extern (dus via verdeeldozen en wandcontactdozen) een aarde verbinding heeft. Dat voorkomt veel nare problemen.

extra noot: Veel mensen zijn zo naief om te denken de boel te kunnen aarden door er een geaarde stekkerdoor tussen te gooien... Aarden betekend ook echt aarden... dus de er lopen 3 lijn in het totale circuit van A tot B: namelijk de normale + en - (0-fase) en een complete aarde verbinding.

• ThemNuts
Dus als ik het goed begrijp is het best een metalen behuizing te maken voor de LCD die aangesloten is op de aarding van het electriciteitsnetwerk?

Mijn excuses voor deze simpele vragen maar mijn kennis reikt zo ver niet en ik speel liever zeker.

Verwijderd

naftebakje schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:50:
[...]
Klopt, op het werk hebben we zo ook een opstelling staan waarbij een LCD zonder behuizing in zit, als de voedingskabel te dicht bij het (erg korte) LVDS-kabeltje komt trekt het beeld op niets meer,
Met voedingskabel bedoel je zeker de kabel van de CCFL? want als je een LVDS scherm bekijkt zie je dat (naast de LVDS signalen) op de connector een 3.3 volt en ground aansluitingen zitten. Dit zijn voedingslijnen die door de zelfde kabel"boom" als de LVDS signalen lopen.

Is het misschien zo dat de LVDS frequentie erg hoog is (hoger dan 110MHz o.i.d.?). Consumenten schermen lopen meestal bij 66 tot 110MHz en die zijn niet enorm gevoelig.

Verlengen heeft natuurlijk altijd een nadelig effect op het "eye" pattern van je differentiele signalen. Het "oog" gaat dicht omdat de capaciteit toe neemt. Hoe meer het oog dicht gaat hoe slechter je signaal overdracht...

• naftebakje
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 09:54:
[...]Met voedingskabel bedoel je zeker de kabel van de CCFL? want als je een LVDS scherm bekijkt zie je dat (naast de LVDS signalen) op de connector een 3.3 volt en ground aansluitingen zitten. Dit zijn voedingslijnen die door de zelfde kabel"boom" als de LVDS signalen lopen.

Is het misschien zo dat de LVDS frequentie erg hoog is (hoger dan 110MHz o.i.d.?). Consumenten schermen lopen meestal bij 66 tot 110MHz en die zijn niet enorm gevoelig.

Verlengen heeft natuurlijk altijd een nadelig effect op het "eye" pattern van je differentiele signalen. Het "oog" gaat dicht omdat de capaciteit toe neemt. Hoe meer het oog dicht gaat hoe slechter je signaal overdracht...
Voedingsdraad was in dit geval de 48V en 12V DC naar de print met de CCFL-inverters en de LVDS-FPGA, maar overdadig veel storing kan er niet opzitten (de voedingsfilters zijn nogal ruim voorzien), het was waarschijnlijk storing van de CCFL's, ondanks dat ze met erg korte draden aangesloten zijn (5cm max) en de lampen zelf achter een afschermende metalen plaat zitten.
Frequentie die op de LVDS wordt gebruikt weet ik niet, is gewoon 1280 x 1024 van resolutie maar de flicker compensation (zorgt dat de in- en uitschakeltijd van elke pixel gelijk is, zodat een verschuivend beeld geen flikkeringen geeft) zorgt misschien wel voor extra gevoeligheid.
[/offtopic]
@Themnuts: De behuizing van je computer is verbonden met de aarding van het elektriciteitsnet, als je een geaard stopcontact gebruikt, dus je moet geen extra bakje maken (je houd alles in de kast van je PC lees ik).
Dat geplakte koperen plaatje is me niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat het afscherming is.
De kabel verlengen tot 30cm is al een heel eindje, ik durf daarbij niets garanderen, maar elk draadpaartje omwikkelen met alufolie, en dat geheel nog eens omwikkelen, en heel die afscherming aarden, zal misschien (meer dan?) voldoende storing tegenhouden.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoeveel kabels worden er gebruikt? Je kan misschien gebruik maken van oude ide (40 aders?) kabel, als je er dan telkens voor zorgt dat er 1 kabel los tussen je stuur en/of andere signalen zit is de capaciteit tussen de draden lager en zou je in principe dus langer kunnen gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door kluyze op 04-01-2007 22:37 ]

• ThemNuts
Het aantal kabels dat gebruikt word ligt boven de 40. De dikste telt al 30 fijne draadjes.
Ik had even de tijd om men worklog aan te passen en heb er dan ook maar wat pics op gezet.

HIER kan je de photo's bekijken.

@ naftebakje: Dus de kabels sleeven of zelfs volledig met krimpkous bedekken zou geen gek idee zijn? En om te zien of de aarding al dan niet is aangesloten zal ik een van men stopcontacten moeten openen niet? Is nogal een oud huis en heb begrepen dat deze er wel eens ontbreken.
Toch al bedankt voor alle hulp. Heb me al gek gezocht maar werd nooit 100% beaamd.

Ps: op de eerste photo zie je onderaan het koperen "plaatje" aan de metalen behuizing geplakt.
Geen idee waar deze voor zou zijn. Heb van een vriend gehoord dat dit wel eens voor de spanning op het touchscreen kon zijn maar hij wist het ook niet zeker...

[ Voor 17% gewijzigd door ThemNuts op 05-01-2007 02:59 ]

• ThemNuts
en toen was het topic dood...

zal ik ze hier posten die pics dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.themnuts.be/lcd_circuit.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.themnuts.be/lcd_back.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.themnuts.be/lcd_inplace.JPG

Zit dus nog steeds met de vragen uit de vorige post.
Ben intussen wel al begonnen met het verlengen van de kabels.
Wat me hier opviel is dat de VGA in een ijzeren(?) sleeve zit.
Ga mij deze aanschaffen en het op het verlengstuk ook toepassen.Dit voor alle zekerheid.
Pagina: 1