Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PCB moederbord beschadigd, herstelling mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Door mijn moederbord (ASUS TUSL2-C) verkeerd vast te vijzen aan de computerkast (vijsje zat scheef), heb ik per ongeluk de PCB rondom dat gaatje wat beschadigd. Gelukkig zit er geen electrisch circuit in de buurt (er is nu zelfs nóg speling) zodat alles nog perfect werkt, maar de schade stoort mij wel enorm omdat het bord verder als nieuw is.

Een deel van de PCB net naast het gaatje is afgeschaafd door de draaiing van de kop van het vijsje zodat een onderliggende laag (of meerdere) nu bloot ligt. Kennen jullie soms een dienst die dit kan herstellen? Al bij al valt de schade erg mee, volgens mij moet dit toch mooi opgevuld of afgeslepen kunnen worden..

Ik heb ASUS reeds gemaild met dezelfde vraag, maar zij kunnen mij niet verder helpen. Ik woon in Antwerpen, België.

Alvast bedankt.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Je case zit toch dicht? Dan zie je er niks van.

[ Voor 34% gewijzigd door danielkraak op 03-01-2007 15:51 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
Een vijsje is een schroefje en vastvijzen is vastschroeven?

Ik kan me er niet echt een voorstelling bij maken, misschien heb je een foto?

Ik denk sowieso dat het niet echt loont om het te laten repareren, zeker als het moederbord nu nog werkt, wie weet doet hij het niet meer na de "reparatie"

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lekker zo laten: hoewel die isolatie natuurlijk wel z'n doel heeft, is het verder niet erg als het op een enkel plekje erafligt. Als je bang bent dat het gaat corroderen, kan je er een laagje nagellak overheen doen, maar verder zou ik er gewoon fijn vanafblijven. Als er uberhaupt al een bedrijf is wat aan kosmetische PCB-herstelling doet, is het waarschijnlijk enorm duur: printplaten moeten het namelijk vooral electrisch gezien gewoon doen, en op blijkbaar jouw ene mobo na, boeit het niet hoe ze er fysiek uitzien.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
GH45T schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:52:
Een vijsje is een schroefje en vastvijzen is vastschroeven?
In Belgie wordt een schroef meestal vijs genoemd. Een schroef hangt namelijk onderaan een boot :+

keep trying...

Verwijderd

Topicstarter
Een foto heb ik niet, maar wel een afbeelding. Het zwart is de "schroef", het grijs de beschermende laag die dient om dit probleem te voorkomen (doh), de buitenste cirkel stelt een witte cirkel op mijn moederbord voor (soort bufferruimte zonder circuit denk ik) en het rood is de schade. Ik denk wel dat jullie hiermee begrijpen wat ik bedoel.

Nagellak is misschien een goede tip, maar ik ga er niet aan prullen..ik wil het niet erger maken. :'( En het zo maar laten vertrouw ik niet echt.

Hier heb ik een gids gevonden die herstelling van soortgelijke beschadigingen beschrijft (met afbeeldingen), dus het is zeker mogelijk.

Moest toch iemand van jullie een dienst kennen, laat maar weten. Ik wil er gerust wel wat voor betalen zolang het niet overdreven is. Ondertussen ga ik die site van bovenstaande gids eens doorbladeren.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat wil je ermee bereiken? Als er geen spoortjes lopen dan voegt het helemaal niets toe om het te gaan herstellen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Doe er desnoods een vlakke kunststof ring onder.
Er zijn ook ringen met een kraag, die gebruikt worden om een transistor op een koelplaat te monteren.
Misschien is dat nog beter.

Guus Assmann

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als het puur cosmetisch is, kan je in de bouwmarkt een nylon ringetje kopen en er tussen doen

Kosten € 0,03 (+/- 33%)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Owww, als datgene wat je in je plaatje zet alles is :) Het metalen 'rondje' en de lege ruimte eromheen zijn juist specifiek bedoeld om dit soort dingen op te vangen; zolang je geen spoortjes zelf geraakt hebt kan het absoluut geen kwaad. Geloof me; ik heb mobo's daar erger beschadigd (te grote houtschroef, anyone?) en er is niets mee gebeurd.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Opvullen met een zachte lijm of zo, en een kartonne ringetje erover. Let dan wel op dat de schroef nog contact maakt met de metalen rand rond het gaatje, dit is namelijk waarschijnlijk ook een massa verbinding.

Kwa lijm denk ik aan van die doorzichtige buisjes voor in een lijm pistool, ik weet eigenlijk niet hoe agressief dat is.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Vijzen? Prullen? Geweldig dat Belgisch!

Het is een laklaag die het koper beschemd, misschien kan je ergens bij een ijzer-/doe-het-zelf-/elektronicazaak diezelfde kleur lak kopen.

U vraagt, wij antwoorden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dergerlijke beschadiging kan geen kwaad op elektrisch/mechanisch en functioneel gebied, ook met corrosie (als er al koper geraakt is) moet je niet inzitten (koper vormt een oxidehuid die het onderliggende koper hermetisch afsluit van de lucht en dus verder oxyderen voorkomt).

De allerbeste oplossing, zowel qua kosten, moeite en daadwerkelijk nut, is om het gewoon zo te laten, alles anders is overbodige moeite ;)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben waarschijnlijk wel gelijk dat het geen kwaad kan, maar ik ben misschien wat perfectionistisch op dat vlak. ;) Ook al is het cosmetisch, het wordt blijkbaar wel uitgevoerd (dus zo vreemd is mijn vraag dan ook weer niet :P). Er worden zelfs kits voor verkocht, Kijk hier maar, en hier. Dit zal in de eerste plaats wel voor industriëel gebruik zijn, maar toch..

Ik ga er nog eens voor rondkijken, en moest ik niets vinden laat ik het maar zo. Bedankt alleszins voor jullie advies!
Pagina: 1