[mac gebruiker] Nieuwe mac of linux/windows?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJ-Anubis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik zit met een mentale patstelling.

Aan de ene kant ben ik al jaren tevreden mac gebruiker, maar aan de andere kant vind ik dat je misschien wel meer waar voor je geld krijgt als ik zelf een pc inelkaar schroef.

Mijn afweging:
Apple:
iMac 20", 2Gb intern, 265Mb video kaart, 250Gb HD al bij al is dat 1.759 euro.

PC:
Ik heb nog liggen: AMD3400+, 1Gb, 160GB SATA, goede voeding en kast
Denk dat ik dan de stap zou maken naar:
Intel C2D 6400 +- 190 eurie
2Gb geheugen +- 190
Asus mobo (de P5B Wordt aanbevolen toch?) +- 190

Dan hou ik voldoende geld over om er nog een dikke video kaart en een hele mooie TFT bij te zetten.
Wat is hierin wijsheid? Zat te denken aan de Samsung 205BW: +-300 euro

Nu de echte afwegingen, want aangezien ik wel 1800 euro voor een mac kan uittrekken kan ik ook een vette pc in elkaar schroeven.

Wat ik nu veel gebruik onder OSX:
- SubEthaEdit (om html/php/javascript mee te editten), nu mag dit geen probleem zijn onder linux (bluefish denk ik? is daar ook een snelle low-carb variant op?)
- Photoshop (Gimp voor linux nietwaar)
- Garageband, sja is geen alternatief voor maar ik ben garageband al een tijdje ontgroeid en stoei nu met Logic Express en Reason. Ik neem aan dat er naast reason ook voldoende audio powertools zijn voor windows.
- iMovie, ik zet met enige regelmaat video/8mm om naar DVD, geloof dat er ook een adobe programmatje bij m'n A->D converter zat. Onder linux is hier niet een noemenswaardige alternatief voor dacht ik?

Omdat ik nu toch tegen het plafond van garageband ben aangelopen en dus toch een nieuwe audiotool moet gaan leren leek mij het nu het beste moment om dan eventueel over te gaan op PC.

Ook een spelletje op zijn tijd trekt me wel (ookal was de laatste game die ik echt speelde quake world :) )

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:16
Psst, [Is natuurlijk niet toegestaan denk ik ;) ] , de boodschap is aangekomen :D

[ Voor 74% gewijzigd door GENETX op 03-01-2007 16:17 ]

• DJ-Anubis
haha, ja ik weet 't. Heb het zelfs al eens geprobeerd, maar ik kreeg op deze AMD bak iig de helft niet aan de praat. Final cut express deed het bv niet (imovie overigens ook niet).

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
DJ-Anubis schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:06:
[...]

Wat ik nu veel gebruik onder OSX:
- SubEthaEdit (om html/php/javascript mee te editten), nu mag dit geen probleem zijn onder linux (bluefish denk ik? is daar ook een snelle low-carb variant op?)
Bluefish, Geany (aanrader!), Eclipse: er zijn er genoeg ;)
- Photoshop (Gimp voor linux nietwaar)
Jep. Als je liever de Photoshop look wil, kan je kijken naar de fork GimpShop (ook voor OS X trouwens).
- Garageband, sja is geen alternatief voor maar ik ben garageband al een tijdje ontgroeid en stoei nu met Logic Express en Reason. Ik neem aan dat er naast reason ook voldoende audio powertools zijn voor windows.
Weet het niet precies, maar werkt Ardour ongeveer net zo?
- iMovie, ik zet met enige regelmaat video/8mm om naar DVD, geloof dat er ook een adobe programmatje bij m'n A->D converter zat. Onder linux is hier niet een noemenswaardige alternatief voor dacht ik?
Cinerella: link (dacht ik)
Ook een spelletje op zijn tijd trekt me wel (ookal was de laatste game die ik echt speelde quake world :) )
En dat is van ID-software. Zo kan je alle quake's, doom's en Enemy Territory en True Combat: Elite spelen :)

Dit zijn zo de Linux varianten voor je software die ik zo kan verzinnen. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar iig is PC+Linux een mooie combo: dikke pc + *nix OS :P

• DJ-Anubis
Dank je voor je reply. Dikke bak + *nix is wel te mooi idd.

Overigens vind ik ook nog goeie punten van de mac:
- geil (sja, ontken dat eens ;) )
- Ziet er dus goed uit (ik vind iig zo'n witte imac beter staan dan een stofzuiger met 1000x kabels :) )
- OSX werkt gewoon erg lekker (alhoewel ik ook erg gecharmeerd ben van de overdreven eye-candy van linux met aiglx en beryl :P )

Natuurlijk is een dikke bak daar tegenover wel beter upgradebaar (alhoewel ik nu ook zo goed als een nieuwe pc koop ipv het upgraden daarvan). Hij is ook sneller (zowiezo met een goeie linux config).

Ik vind het maar moeilijk hoor 8)7

edit: ohja wat ik ook erg irritant vind is dat ik eigenlijk nog nooit een stabiele linux/windows bak heb gehad. Zal vast iets te maken hebben met mobo/proc/geheugen/hd, maar pleuris, het moet gewoon goed zijn als ik er nieuwe hardware inflikker toch?

[ Voor 16% gewijzigd door DJ-Anubis op 03-01-2007 15:25 ]

Verwijderd

voor de OS overweging: converteren onder linux is geen enkel probleem, welk bestandstype dan ook. voor bepaalde apparaten aansluiten echter moet je niet te zeker zijn. er kan tegenwoordig met linux een heleboel (ipod is geen probleem), maar over videocamera's bijvoorbeeld ben ik niet zo zeker. laat staan videobewerking (is wel een redelijk open source progje voor, maar die is retetraag (ben nou niet zo bekend met videobewerking, maar deze is echt traag (project lives))).
gimp klinkt heel wat, maar photoshop is gewoon 10 keer beter. alleen moet je voor photoshop betalen en voor the gimp niet. audio bewerking betekent audacity, kun je onder mac al eens bekijken, veel alternatieven voor linux zijn er niet.
website dingen is ook geen probleem. neem amaya, dan zit je meteen cross-platform.
en onder windows zul je natuurlijk veel vertrouwde programma's uit je mac omgeving terugvinden. maar wederom moet je daarvoor betalen (een aantal keren zelfs)

• DJ-Anubis
Ik maak er maar even een nieuwe post van, anders zie je het niet :)

Ik zat nu te denken aan:
Samsung SM 205BW 20 inch TFT €329,00
Crucial 2GB Kit DDR2 533Mhz €264,50
Upgrade set €331,00
Asus MBI P5B Intel ATX (socket 775)
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHZ (socket 775)

Ik heb de norrod het dichtsbij zitten, vandaar de prijzen. Totaal: 924 euro.

Nu moet daar eigenlijk nog een goede video kaart bij. Heb nu een ATI Xnogwat Silent liggen, denk wel dat ik die dan zou willen upgraden.

Verder zat ik nog te denken. Ik heb er nu een sata schijf in zitten van 160 Gb, nu vind ik dat wat mager. Kan ik misschien beter 2x een sata schijf kopen en dan RAID draaien? Hoorde van iemand dat de snelheidswinst behoorlijk is. Kan die andere SATA schijf er dan nog naast? Kan je dual booten vanaf een RAID configuratie? Of is dit vragen om problemen :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Reason draait onder windows. Cubase, fruity loops, sonar.
DJ-Anubis schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:55:
Ik maak er maar even een nieuwe post van, anders zie je het niet :)

Ik zat nu te denken aan:
Samsung SM 205BW 20 inch TFT €329,00
Crucial 2GB Kit DDR2 533Mhz €264,50
Upgrade set €331,00
Asus MBI P5B Intel ATX (socket 775)
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHZ (socket 775)

Ik heb de norrod het dichtsbij zitten, vandaar de prijzen. Totaal: 924 euro.

Nu moet daar eigenlijk nog een goede video kaart bij. Heb nu een ATI Xnogwat Silent liggen, denk wel dat ik die dan zou willen upgraden.

Verder zat ik nog te denken. Ik heb er nu een sata schijf in zitten van 160 Gb, nu vind ik dat wat mager. Kan ik misschien beter 2x een sata schijf kopen en dan RAID draaien? Hoorde van iemand dat de snelheidswinst behoorlijk is. Kan die andere SATA schijf er dan nog naast? Kan je dual booten vanaf een RAID configuratie? Of is dit vragen om problemen :)
Als je raid wilt moet je een p5b-e hebben op een p5b werkt het niet lekker. Dualboot kan gewoon vanaf raid. 2 hardeschijven in raid 0 geeft een behoorlijke winst, maar ik zou wel voor de zekerheid nog 1 320GB hd als backup kopen.
Pagina: 1