Toon posts:

[SAMBA] Verwijderen van mappen niet mogelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op mijn werk heb ik samba 3.0.10 op CENTOS 4.4 goed draaien. Het enige probleem is dat gebruikers nu elke map inclusief onderliggende submappen en data op de samba shares kunnen verwijderen.

Ik heb geprobeerd dit probleem op te lossen door aan de desbetreffende mappen een Sticky Bit toe te voegen. Ook heb ik met chown de user gewijzigd in een username (root) welke niet gebruikt wordt binnen samba.

voorbeeld:
op de SAMBA server heb ik een share testmap:
drwxrwx--T 3 root users 4096 Jan 3 13:31 testmap

in deze map heb ik vanaf een client (windows xp) met account pietje:users een aantal bestandjes gekopieerd.

Als ik nu probeer testmap te verwijderen vanaf de client wil dit niet lukken, dat gaat dus goed... maar de bestandjes die in de testmap staan zijn wel verloren...

Weet iemand van jullie hier de oplossing voor?

PS: het moet ook mogelijk zijn voor andere gebruikers om de data, die pietje in de map testmap heeft geplaatst, te wijzigen.

Alvast bedankt!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 14:53
Wat ik eruit begrijp is dat je een share wilt hebben waar alle gebruikers gewoon mee kunnen werken, kunnen wijzigen, en dat als er iets nieuws wordt geplaatst, het dezelfde rechten heeft als de rest, namelijk dat iedereen het kan wijzigen?

misschien helpt iets als create mask = 0755 ?
edit:
in combinatie met : force create mode=

[ Voor 8% gewijzigd door FRidh op 03-01-2007 16:45 ]

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PS: het moet ook mogelijk zijn voor andere gebruikers om de data, die pietje in de map testmap heeft geplaatst, te wijzigen.
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Hoe zie je het voor je dat gebruikers iets niet mogen verwijderen, maar wel mogen wijzigen? Als je het veranderd naar 'niets' dan is het immers ook weg.

Verwijderd

JeroenE schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:21:
[...]
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Hoe zie je het voor je dat gebruikers iets niet mogen verwijderen, maar wel mogen wijzigen? Als je het veranderd naar 'niets' dan is het immers ook weg.
Hij spreekt zichzelf helemaal niet tegen (tja....misschien onder windows, maar daar weet ik nie zoveel vanaf).... Maar goed... een file verwijderen (onder linux) is een wijziging in de directory waarin de file zich bevindt.

Aangezien je de group users rwx rechten hebt gegeven mogen zij idd items verwijderen uit deze directory. Wanneer je ze r-x rechten geeft dan mogen ze geen files uit de directory verwijderen. Geef ze natuurlijk wel rw- rechten op de files in de directory en ze mogen wel deze files wijzigen.

enige nadeel is dat ze ook geen bestanden kunnen toevoegen in de directory, omdat toevoegen ook een wijziging is in de directory. Maar ik weet niet in hoeverre dat een probleem voor je is.

Verwijderd

Topicstarter
He, bedankt voor jullie reacties!

het is inderdaad de bedoeling dat meerdere gebruikers rechten hebben om data in deze mappen te plaatsen en andere gebruikers moeten deze data kunnen wijzigen.
Stel je hebt een map Documenten... Iedereen moet hierin bestanden kunnen zetten, maar als iemand -per ongeluk- op verwijderen van de map klikt, moet dit niet mogelijk zijn, dus alle data die erin staat moet ook niet verwijderd kunnen worden.

Wat ik dus voor elkaar heb is: De map Documenten is NIET te verwijderen, maar alle data die eronder staat wordt WEL verwijderd.

Ik probeer dit probleem op te lossen, omdat laatst 1 van mijn collega's dacht dat ie een locale map verwijderde...maar helaas was dit een map op de samba server. Nu heb ik wel een backup terug kunnen zetten, maar eigenlijk moet dit niet nodig zijn.

Ik hoop dat ik het probleem nu duidelijk heb uitgelegd en uiteraard dat iemand hier een oplossing voor weet.

Nogmaals bedankt voor de reacties

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik snap je probleem wel, maar de computer kan natuurlijk niet zien of iemand per ongeluk op delete duwt. Volgens mij komt deze vraag wel met enige regelmaat terug, maar is er geen goede oplossing voor. Met een sticky bit op de directory kan de eigenaar (vd bestanden) deze nog steeds verwijderen.

Waarschijnlijk heb je meer aan recycle zodat je de bestanden makkelijk kan terug halen.

Verwijderd

Topicstarter
Die recycle optie is nieuw voor mij. Ik denk dat ik maar voor deze optie ga.
Pagina: 1