RAID5 uitbreiden met een schijf.

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik wil graag mijn raid5 config(hardwarematig) gaan uitbreiden met een extra schijf.

Deze nieuwe schijf is identiek aan de 3 die eral in zitten. Kan ik nu die schijf erin zetten en configureren zonder dat ik al men data kwijt ben op die andere schijven?

Of moet ik eerst een back-up maken en daarna alles opnieuw indelen en dan de backup weer terug zetten?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

RAID FAQ: Kan ik een schijf/array zonder dataverlies uitbreiden?
Dat hangt af van de RAID controller. De meeste controllers ondersteunen de uitbreiding van een bestaande RAID array met extra schijf/schijven zonder dataverlies alleen bij single RAID levels met een pariteit (RAID3/4/5/etc). Enkele controllers, vooral de duurdere exemplaren (Areca bijvoorbeeld), ondersteunen uitbreidingen bij denkbare levels. Dat is normaliter wel in de handleiding van de controller terug te vinden en het is vooralsnog niet mogelijk bij firmware RAID en software RAID. Het zonder dataverlies uitbreiden van een enkele schijf naar een RAID array is in het algemeen alleen mogelijk bij mirrors (RAID1) en dat wordt door praktisch alle controllers ondersteund, ook door firmware RAID en software RAID. De duurdere controllers (Areca bijvoorbeeld) kunnen zonder dataverlies van een enkele schijf naar een willekeurige RAID array omgezet worden.
Dus hoe zit het met je controllers en dergelijk?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Jij moet meer vertellen dan kunnen we je beter helpen!

Info over de hardware enzo dus!

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 03-01-2007 15:08 ]

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat dus gewoon in de FAQ van dit subforum beantwoord :) Gezien het gebrek aan aantoonbare inzet en research in de topicstart en de vindbaarheid van het antwoord in de FAQ van het subforum, gaat dit topic dicht. Zie verder ook de [faq]registratievoorwaarden[/] voor een uitleg over de werking van GoT.

Dit topic is gesloten.