Toon posts:

Danger Den shopping list

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweaker,

Voor mijn profielwerkstuk ben ik begonnen aan een overklok project. Ik ga hierin onderzoeken hoe ik het meeste rendement uit mijn koeling kan halen. Ik gebruik hiervoor een peltier i.c.m een waterkoeling. De waterkoeling zal de variabelen bevatten zoals het reservoir de radiator etc. Nu wil ik ook een gewone huis radiator hierop proberen aan te sluiten. Ik weet alleen niet wat voor fitting deze heeft en wat voor spullen ik dus precies moet bestellen. Ik gebruik een AMD Athlon 3500+. Mijn shoppinglist op danger den ziet er tot nu toe als volgt uit:

226 Watt Peltier 226 Watt Peltier

One of the most powerful peltiers on the market at 226 Watts.

Selected options:
Molex Connector: None

$38.00 x = $38.00

MAZE4-1 Peltier Version MAZE4-1 Peltier Version

The best performing peltier block commercially avaiable...

Selected options:
Processor Style: Athlon64/Opteron
Top Style: Lucite
Fitting Size: 1/2" OD High Flow Chrome Fittings (For 1/2" ID Tubing)
Spare O-Ring: None
Socket Screw Wrench: None
Pre-Cut Neoprene Kit: None

$49.95 x = $49.95

Tygon 3603 Tubing 1/2" ID 3/4" OD Tygon 3603 Tubing 1/2" ID 3/4" OD

The highest quality, most reliable tubing on the market.

$2.80 x = $14.00

Dus in het kort het volgende:
5 meter kabel (dikte????)
Een peltier
Een koelblok speciaal voor peltiers.

Ik heb dus de volgende vragen:
Welke dikte kabel/fitting moet ik gebruiken zodat ik hem kan aansluiten om mijn huisradiator?
Wat voor pomp raden jullie mij aan (aangezien dit aardig wat kracht gaat kosten)?

Alvast bedankt!

Gr.
Vincent

Verwijderd

Topicstarter
Kan er please iemand reageren...

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ik denk dat je beter terecht kan met je vragen in het grote waterkoelingstopic.

Wat betreft je vraag over pompen: Eheim pompen zijn erg goed.
Verder zou ik gewoon met een winkel cntact opnemen die de spullen verkoopt om te vragen of je lijstje compleet is en zo niet of ze hem kunnen aanvullen.

edit:

ik zie dat je ook geen neopreen hebt genomen. Dit is volgens mij altijd noodzakelijk in combinatie met een peltier, anders krijg je een hoop condens rond je processor, en dat gaat je mamaplank niet leuk vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door icecoolsniper op 04-01-2007 10:47 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Peltier gaat niet onder 0 hoor. Geen condensvorming dus. DangerDenn heeft zelf hele sterke pompen. Het ligt er een beetje aan of er veel hoogteverschil tussen de onderdelen zit. Ook moet je kijken naar de opvoerhoogte van een pomp. Dit zegt namelijk wat over de kracht van de pomp. L/pu maakt niet zoveel uit in dit geval. Zoek dus een pomp met een hoge opvoerhoogte.

Je koppelingen zullen (weet ik bijna zeker) niet gelijk zijn. De CV gebruikt andere maten hiervoor en ook andere koppelingen. Hier zul je dus wat moeten improviseren. Je kan bij de bouwmarkt kijken welke maat het dichtse in de buurt komt en dan met eventueel hard-solderen zou je het passend kunnen krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Verwijderd

TEAMIKKE schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:52:
Peltier gaat niet onder 0 hoor. Geen condensvorming dus. DangerDenn heeft zelf hele sterke pompen. Het ligt er een beetje aan of er veel hoogteverschil tussen de onderdelen zit. Ook moet je kijken naar de opvoerhoogte van een pomp. Dit zegt namelijk wat over de kracht van de pomp. L/pu maakt niet zoveel uit in dit geval. Zoek dus een pomp met een hoge opvoerhoogte.

Je koppelingen zullen (weet ik bijna zeker) niet gelijk zijn. De CV gebruikt andere maten hiervoor en ook andere koppelingen. Hier zul je dus wat moeten improviseren. Je kan bij de bouwmarkt kijken welke maat het dichtse in de buurt komt en dan met eventueel hard-solderen zou je het passend kunnen krijgen.
ook als je niet onder 0 gaat kan je last hebben van condesvorming.
en zoals je in de opening post van het waterkoelings topic kan lezen kan het ook onder 0.

overigens adviseer ik je dit te lezen: (hier had je al veel informatie kunnen vinden over de pomp etc)
http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70 http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=41495
en voor peltier informatie: http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=94

Ik heb bij het samenstellen / bouwen veel meer gehad aan xtremesystems als aan de waterkoelings topics op got omdat ik gewend ben engels te praten/lezen/schrijfen. + er staat gewoon simpel weg veel meer informatie.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Een peltier kan wel degelijk onder 0 gaan ! Neopreen i.s.m. vaseline is dus ook echt aan te raden !

Verder staan er al een aantal linkjes naar xtreme, maar hier op GoT hebben we ook een heel mooie FAQ waar een heel stuk in staat over Peltiers. Dit is echter in het DOC gedeelte te vinden, dus ik wil je aanraden om daar ook even in te gaan lezen :)

Zelf heb ik een beetje het idee dat je het niet gaat lukken om via een huisradiator de warmte af te voeren, deze hebben veel te veel water nodig (zijn je slangen, waterblock, waterkoelingspomp niet geschikt voor, deze kunnen zoveel water niet verwerken).

Zelf heb ik sinds kort mijn peltier setup afgebroken. Deze bestond uit een Eheim 1200 pomp in samenwerking met een swiftech blok, 226 watt pelt en een black-ice 1 rad.. dit rad was bij mij de beperkende factor, deze kon het water niet voldoende afkoelen om de koude tempratuur aan te behouden. Na verloop van tijd begon het water op te warmen tot een tempratuur waar je niet onaangenaam onder kon douchen ;)

Een black ice extreme rad (zo'n 2x 120mm fan ding) zou genoeg moeten zijn om alles goed koel te krijgen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
TEAMIKKE schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:52: DangerDenn heeft zelf hele sterke pompen. Het ligt er een beetje aan of er veel hoogteverschil tussen de onderdelen zit.
euhm... nee?tis n closed loop.... wat betekend dat hoogteverschil helemaal geen donder uitmaakt als het systeem eenmaal draait. men neme 2 emmers met water, een slang ertussen gevuld met water, de uiteinden in de emmers. het midden van de slang til je op (jouw hoogteverschil) nu til je 1 van de emmers klein stukkie hoger dan de andere... en t water loopt. just try ;)

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 14:07
Wat boeid is de weerstand, die dus vrij stevig is in een verwarming.

Ik las in de startpost: "rendement" en ik las "peltier", die 2 samen in een zin klopt gewoon niet :P
Je zuipt namelijk liters stroom :X

Watvoor voeding ga je voor de peltier gebruiken?
Komt de 226 Watt pelt op je gpu? onder een TDX past ie namelijk niet.
Watvoor GPU gebruik je?

Niet te veel naar teamikke luisteren over pelts dan kook je je meuk aardig gaar met condens :+

Qua pomp zou ik eens naar deze kijken:
V&A aangeboden: Iwaki MD-20-R
Met pelts wil je betrouwbaar spul en met jou setup ook nog eens behoorlijk sterk spul...

Ik heb het idee dat je niet zo heel veel van peltiers etc snapt dus, lezen lezen lezen, die links van Xtremesystems hierboven zijn heel goed om te lezen.

[ Voor 30% gewijzigd door Vandread op 05-01-2007 12:00 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Quote vandread maar niet das 1 en al nuttige info (vanochtend tenminste:P)
Hoeveel weerstand de verwarming pcies gaat geven licht natuurlijk erg aan hoe groot (breed) ie is, maar die iwaki is sowieso goed genoeg.

Qua slang jah die tygon zijn lekker stevig en superbuigzaam dus das wel gemakkelijk.
Beter ff wat radiator maten posten en een plaatje ervan is ook altijd leuk.

Zeker inpakken die cpu, want die gaat cker koeltjes lopen met zo'n pelt. Jij maak je eigen winter.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:58:

Ik las in de startpost: "rendement" en ik las "peltier", die 2 samen in een zin klopt gewoon niet :P
Je zuipt namelijk liters stroom :X

Watvoor voeding ga je voor de peltier gebruiken?
Komt de 226 Watt pelt op je gpu? onder een TDX past ie namelijk niet.
Watvoor GPU gebruik je?
Met rendement bedoel ik de peltier zo goed mogelijk benutten. De peltier komt op mijn CPU, een AMD Athlon 3500+. Mijn GPU doe ik niks mee. De voeding ga ik in eerste instantie 2e hands proberen te regelen en anders de voeding van Danger Den.

• Vandread
Ik neem aan dat je heftig aan het overclocken bent en dus dat de overige onderdelen overeenkomen met deze visie.

Sorry van die TDX dacht dat DD geen maze4 meer verkocht.
Als je een maze4 neemt zou ik zowiezo een brass top nemen

Fittingen en slang allemaal half inch, en op je radiator creatief zijn en daar zorgen dat de slang erop past op de een of andere manier.

Vergeet geen isolatie spullen zoals neopreen en Dielectric Grease meuk te gebruiken.
Het oppervlak van een maze4 vind ik persoonlijk niet zo geschikt, de hoeken lijken altijd nogal "dode punten" op het TEC, een Swiftech MCW5002-64T heeft een veel beter oppervlak daarvoor:
V&A aangeboden: Swiftech MCW5002 64-T (goh staat ook al 2ehands te koop :P wat een koopjesjager ben ik ook :+) zit wss ook mooi al isolatie meuk bij enzo.

Vergeet niet dat een niet werkende tec isolerend werkt dus check alles dubbel ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vandread op 05-01-2007 14:36 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Apen-nootjes schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 14:16:

Zelf heb ik een beetje het idee dat je het niet gaat lukken om via een huisradiator de warmte af te voeren, deze hebben veel te veel water nodig (zijn je slangen, waterblock, waterkoelingspomp niet geschikt voor, deze kunnen zoveel water niet verwerken).
En er is nog wel een reden waarom tweakers niet en masse hun computers op de CV aansluiten, de warmteafvoer is namelijk niet zo effecient als het zou kunnen zijn. Dedicated radiators hebben namelijk vele malen grotere oppervlakten door het gebruik van vinnen en lamellen.

Als je zo ver wilt gaan dat je een peltier gaat gebruiken (wat toch een stap serieuzer is dan "normale" WC), dan zou ik ook een beter alternatief zoeken voor die verwarming, want die zijn er genoeg. :)

Verwijderd

Topicstarter
Update:

MAZE4-1 Peltier Version

The best performing peltier block commercially avaiable...

Selected options:
Processor Style: Athlon64/Opteron
Top Style: Brass
Fitting Size: 1/2" OD High Flow Chrome Fittings (For 1/2" ID Tubing)
Spare O-Ring: None
Socket Screw Wrench: None
Pre-Cut Neoprene Kit: For A64

$75.95
------------------------------------------------------------------------------------------

Eheim 1250 Eheim 1250

The most reliable pump brand on the market

Selected options:
Fitting Adaptors: No Adaptors

$70.00
------------------------------------------------------------------------------------------

226 Watt Peltier 226 Watt Peltier

One of the most powerful peltiers on the market at 226 Watts.

Selected options:
Molex Connector: None

$38.00

Tygon 3603 Tubing 1/2" ID 3/4" OD Tygon 3603 Tubing 1/2" ID 3/4" OD

The highest quality, most reliable tubing on the market.

$2.80 x 5 = $14.00

Arctic Silver 5

Arctic Silver 5 With its unique high-density filling of micronized silver and enhanced thermally conductive ceramic particles, Arctic Silver 5 provides a new level of performance and stability.

$7.29

Ik ga dus toch maar voor de MAZE-4, met name omdat dit een speciale peltier versie is en de prijs valt aardig mee. Hier heb ik dus de Pre-Cut Neoprene Kit: For A64 bij gedaan. Verder ben ik wederom met name kwa prijs en betrouwbaarheid toch voor de EHEIM 1250 gegaan. Het lijkt mij naar aanleiding van de reacties niet heel verstandig om te gaan kloten met de huisradiator, waardoor deze pomp ruim voldoende zou moeten zijn. Ik ga wel verschillende andere variaties testen. Dit is ook de reden dat ik geen radiator erbij neem, omdat ik hiervoor juist verschillende andere dingen wil testen (ja ik weet het ik moet voorzichtig zijn, ben ik slecht in :+ )

Verder spreekt de peltier en bedrading voor zich. Alleen de koelpasta weet ik nog niet van of deze toepasbaar is..? En de Nepreenkit die bij het koelblok zit is neem ik aan alleen voor het koelblok en niet voor het mobo toch? Ik moet daar dus nog een speciaal iets voor halen?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe en meer commentaar is altijd welkom :)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Ik weet niet of je er aan gedacht hebt, maar je hebt wel een aparte (speciale) voeding nodig voor de peltier, anders gaat het niet werken.

LinkedIn
BlackIntel

• Roamor
  • Niet online
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:30:
Ik weet niet of je er aan gedacht hebt, maar je hebt wel een aparte (speciale) voeding nodig voor de peltier, anders gaat het niet werken.
Zelfs dat hoeft geen probleem meer te zijn. ;) Übervoeding @ FP :X

• Vandread
GEEN AS5 maar wel Arctic Ceramique, je moet ook je mainboard en je cpu isoleren.
zie: Technische Peltier FAQ (liefst trouwens geen vaseline gebruiken, eigenlijk niet de juiste meuk voor het doel, liever dedicated smeer ;) zoals dielectric grease.
Snap niet dat je niet voor die swiftech gaat... goedkoper, makkelijker te bestellen, want je kan huilen of lachen als dit pakje door de douane gaat, als je pech hebt moet je belasting er nog eens bij dokken (+ de hoge verzendkosten) en als hij niet word gecheckt lach je ;)
Pomp (bij een www.aquariumwinkel.nl ofzo) en slang enzo kan je gewoon in nl makkelijk kopen.
Roamor schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:32:
[...]
Zelfs dat hoeft geen probleem meer te zijn. ;) Übervoeding @ FP :X
499 dolllar... joepie, kom op roamer ben wel betere posts van je gewend :+

[ Voor 21% gewijzigd door Vandread op 05-01-2007 17:40 ]

• Roamor
  • Niet online
Vandread schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:35:
499 dolllar... joepie, kom op roamer ben wel betere posts van je gewend :+
Ik zeg ook niet dat ik hem aanraad, maar zo'n nieuwsbericht blijft wel even door je hoofd spoken. ;) Alleen voor peltierfanaten met ruimtegebrek lijkt het me nog wel een (dure) uitkomst.

Verwijderd

Roamor schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:49:
[...]
Ik zeg ook niet dat ik hem aanraad, maar zo'n nieuwsbericht blijft wel even door je hoofd spoken. ;) Alleen voor peltierfanaten met ruimtegebrek lijkt het me nog wel een (dure) uitkomst.
uit het artikel: de voeding heeft een footprint van 'slechts' 26cm. Zal dus in veel cases al stampen worden. Verder heb je voor 400 dollar een Stacker + 2 kwaliteitsvoedingen, dus dan is de keuze toch rap gemaakt...

Maar je hebt voor die TEC toch geen nieuwe voeding nodig? Haal tijdelijk uit een andere pc (van vriend of familie ofzo) even de voeding, 25A @ 15v zal resulteren in iets minder op 12v, en A-merk voedingen leveren al redelijk snel 25A op hun 12v combined.

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:30:
Jup, heb ik aan gedacht. In eerste instantie wordt het 2e hands zoeken en anders zal het degene van Danger Den moeten worden (Duuuurrr O-) )

___________________________________________________________________________________
Functions on 12V power - Dedicated PSU will be needed.Maximum operating temp: 125 CImax = 24 AmpsQmax = 226.1 WattsVmax = 15.2 VoltsDelta Tmax = >67 (C)Size = 50mm X 50mm X 3.10mm

24 Ampere bij 15,2 volt dus.

Zou 20 Ampere bij 13,8 Volt het goed doen? Deze heb ik namelijk voor goedkoop gevonden...

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:35:
GEEN AS5 maar wel Arctic Ceramique, je moet ook je mainboard en je cpu isoleren.
zie: Technische Peltier FAQ (liefst trouwens geen vaseline gebruiken, eigenlijk niet de juiste meuk voor het doel, liever dedicated smeer ;) zoals dielectric grease.
Snap niet dat je niet voor die swiftech gaat... goedkoper, makkelijker te bestellen, want je kan huilen of lachen als dit pakje door de douane gaat, als je pech hebt moet je belasting er nog eens bij dokken (+ de hoge verzendkosten) en als hij niet word gecheckt lach je ;)
Pomp (bij een www.aquariumwinkel.nl ofzo) en slang enzo kan je gewoon in nl makkelijk kopen.
Hmmm... Ik had niet gezien dat dat koelblok van switech die je eerser postte ook een peltier inbegrepen had. Dat verandert het verhaal een beetje. Zijn de koelprestaties wel vergelijkbaar?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:53:
[...]

Maar je hebt voor die TEC toch geen nieuwe voeding nodig? Haal tijdelijk uit een andere pc (van vriend of familie ofzo) even de voeding, 25A @ 15v zal resulteren in iets minder op 12v, en A-merk voedingen leveren al redelijk snel 25A op hun 12v combined.
Even een quote uit de Technische Peltier FAQ:
Nu we weten welke TEC we nodig hebben moeten we gaan kijken naar hoe deze gevoed moet gaan worden. Zoals we in het voorbeeld hierboven al zagen is het bijna niet te doen om een TEC te gaan voeden met de voeding uit onze computer. Deze levert A. Niet genoeg Ampère en B. Niet genoeg voltage om de TEC goed te kunnen laten functioneren.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 17:56:
[...]

Jup, heb ik aan gedacht. In eerste instantie wordt het 2e hands zoeken en anders zal het degene van Danger Den moeten worden (Duuuurrr O-) )

___________________________________________________________________________________
Functions on 12V power - Dedicated PSU will be needed.Maximum operating temp: 125 CImax = 24 AmpsQmax = 226.1 WattsVmax = 15.2 VoltsDelta Tmax = >67 (C)Size = 50mm X 50mm X 3.10mm

24 Ampere bij 15,2 volt dus.

Zou 20 Ampere bij 13,8 Volt het goed doen? Deze heb ik namelijk voor goedkoop gevonden...
Misschien, maar ik vermoed dat je dan geen marge hebt in het aantal amperes dus ..

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 18:50:
[...]
Even een quote uit de Technische Peltier FAQ:
[...]
Ik doelde op een voeding van een vriend/familielid er tijdelijk ff naast leggen. Een voeding vinden die 25A aankan op zijn 12v lijnen is niet zo heel moeilijk, een vinden die 25A geeft op de 12v lijnen én dan nog eens een zwaar overklokte cpu aanstuurt is héél iets anders.

Aangezien het toch om een testopstelling gaat, vermoed ik niet dat je alles in je pc-kast gaat proberen proppen. Aangezien die PSU van DangerDen speciaal voor TEC's je 118$ kost (zo'n 75€?), kan je volgens mij véél beter een Coolermaster XtremePower 650w of 600w oid kopen, die levert 18A op de 2 12v rails, en aangezien er géén combined power opgegeven staat moet die normaal de 36A kunnen trekken als je de 2 12v rails aaneen koppelt. Dan heb je voor hetzelfde geld een voeding die je achteraf nog makkelijk kan gebruiken in een ander systeem, want ik gok erop dat die tec niet zo heel veel gaat gebruikt worden achteraf.

• Vandread
Je tec trekt alles van 1 lijn he volgens mij ;) PC psu's zijn niet echt gebouwd op de shitload aan stroom die een tec continu vreet, want die trekt dan gewoon 100% van die lijn (kan wel lange tijd goed gaan hor :) zeker met een beetje merkvoeding) maar beter is een meanwell oid die erop berekend is. Er is zat info te vinden over hoe happy een tec met minder stroom e.d. is.
Zoals ik zei, lezen lezen lezen :P
Geloof dat je voor goed gebruik bij een tec zowiezo wat meer moest kunnen leveren dan nodig is (ineficient aparaatje die tec ;))

Voor TEC doeleinden is het swiftech blok beter!
Pagina: 1