Toon posts:

systeem advies/meningen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga deze maand (Jan 2007) een nieuw systeem bouwen en heb mbv de diverse forums de diverse componenten geselecteerd. Echter over sommige componenten (o.a. kast/moederbord) heb ik nog twijfels en zou ik graag jullie mening/advies willen horen (uiteraard over de overige componenten is advies ook welkom)

Met het systeem wil ik online gamen, voorbereid zijn op Vista (directX 10) en HDTV (hd-dvd/blu ray) weergave (aansluiten op 42” lcd tv) . Kortom ik wil een jaar of 4 vooruit kunnen.

Ik denk aan de volgende componenten

Kast: Antec sonata II zonder voeding
of
GigaByte Triton, Zilver
of
Cooler Master Mystique 631
Ik wil een kast (midi tower) met een goede airflow en die ook redelijk stil is (met de juiste fans)

Fan: Coolink SWIF 1201 Basic (2x)
Voeding: Cooler Master iGreen Power, 500 Watt
Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775,
Processor koeling: Zalman CNPS9500
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
of
Gigabyte 965P-DQ6, P965
Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2x (CL4)
Harddisk 2 * Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial
ATA300
Grafische kaart: Asus EN8800GTS, 640 MB, GDDR3, PCI Express x16 of
dezelfde van MSI (of kan ik beter wachten op de ATI R600 later deze maand)
Besturingssysteem Microsoft Windows XP 64-Bit Prof + Vista (Business) Coupon, EN, OEM
of
Microsoft Windows XP MCE Edition + Vista (premium) Coupon EN OEM
(is Premium ook 64 bit ?)

Het systeem wil ik gaan bestellen bij azerty (lees ik goede review over op tweakers -> aftersales vind ik belangrijk -> Mijn eerdere keuze was Salland maar deze komt wat minder positief over qua aftersales)

Ik hoor graag jullie ideeën en meningen.

Thanks
Remco

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Wat is je budget?

Wil je overclocken? zo nee, dan meteen voor PC4200 of PC5300 gaan icm met een goedkoper moederbord, dit is zonde (tenzij je alle opties wilt gebruiken)

Kijk ook is naar de Arctic Cooling Silentium Pro series

Ook kun je gaan afwegen of die DirectX 10 kaart je geld wel waard is.
Je kan ook een goedkopere kaart (Ati 1950 Pro) kopen en over een bepaalde tijd een goedkopere en betere DX10 kaart.

[ Voor 25% gewijzigd door basdv op 03-01-2007 11:40 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42

Theo

moederbord

Als je niet wilt overklokken kun je beter goedkoper geheugen nemen. PC6400 geheugen is namelijk fors duurder dan PC5300 geheugen.

Voor je kast zou ik afgaan op persoonlijke smaak, welke kast vind jij mooier?? Airflow kun je zelf ook maken met één of twee extra casefans.

Voor je videokaart kun je even afwachten wat ATi te bieden heeft. De kaarten van Nvidia zijn namelijk net te vroeg uitgekomen, de kinderziektes zijn er nog niet uit.
Wil je niet afwachten dan kun je ook tijdelijk een budged kaartje nemen van twee tientjes. Je heb dan al wel je systeem, alleen komt de videokaart een maandje later.

Misschien kun je ook naar een andere voeding kijken, sommige hier zijn van mening dat de iGreen nogal redelijk veel geluid maakt. Bij deze test maakt hij 50 dB geluid.
De Antec NeoHE 500 watt is net zo duur (scheelt 2 euro) maar is wel fors stiller. Helaas is de 500 watt versie niet getest, maar de 430 watt is met 30 dB fors stiller. De 550 watt versie is met 32 dB oko zeer stil. De 500 watt zal hiertussen zitten en ook max 32 dB zijn. Veel stiller dus dan de 48 dB van de iGreen

Nu met WP, PV, EV en PC

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Ik heb niks aan te merken op je systeem :) Ik zou alleen gewoon 32-bit nemen.. 64-bit OS is gewoon onnodig. Als je applicaties hebt die 64-bit draaien zullen die (als het goed is) zelf overschakelen. Maar 64-bit programma's zijn nog steeds niet zo populair. Vista zou eerst alleen 64-bit worden maar nu is het grootste deel toch gewoon 32-bit..

Qua moederbord zou ik voor de Asus gaan. Die heeft (als ik het goed heb) een net iets betere performance.

En qua DX10.. Vista gebruikt zelf nog gewoon DX9 voor de interface.. DX10 zal alleen in de spellen gebruikt worden die zullen uitkomen. Maar het zal ook wel even duren voordat die uitkomen en de eerste DX10 kaarten zullen vast kinderziektes hebben. Daar zou ik in ieder geval de keus van mijn videokaart niet vanaf laten hangen.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet budget gebonden.

Als ik de ATI 1950 kijk bij Azerty:

Asus EAX1950XTX/HTVDP ATi Radeon X1950XTX 512 MB GDDR4 € 377,63
dan kan ben ik slechts 50/70 euro meer kwijt voor een directx10 kaart. De enige twijfel die ik daartussen heb is of ik zal wachten op de RS600

Ik ben geen super overklokker maar zal zeker de grenzen van de processor/geheugen gaan opzoeken (vandaar ook het pc6400 CL4 geheugen)

Bedankt voor de tip qua kast. Ik zal deze nader bekijken.

gr
Remco

• basdv
Jij kijkt naar de 1950XTX, ik had het over de 1950 Pro.

Die is rond de 180 euro, wat een goede prijs/kwaliteit verhouding is en waar je denk ik lang genoeg mee door kunt tot DX10 echt een must wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens naar de 1950 pro kijken, is inderdaad een kortstondige investering waardig, aangezien directx10, hd-dvd en blu ray de markt nog niet veroveren thx

Iemand ervaring met de eerder aangeraden silentium pro (ik kijk nu naar de T4). Hoe zijn de bijgeleverde fans en hoe is de bijgeleverde voeding ?

thx
Remco

• basdv
Kijk is bij de productsurveys, ze staan er alleen van de T1 en T2 maar van binnen zijn die dingen toch allemaal hetzelfde.

Ook google geeft je misschien antwoord.

Hij schijnt in ieder geval zeer stil te zijn, alleen vrij krap en de voeding is niet herplaatsbaar voor een andere, je zult altijd één via Arctic Cooling moeten halen.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad een vrij krappe kast. en weinig ervaringen met de voeding op product survey.
Verder lijkt het wel een compacte stille kast met een goede airflow. Hoop dat er meer adviezen volgen.

qua grafische kaart viel mijn oog ook nog op de MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E. Deze is alleen bijna nergens te koop.
Ik neig op basis van de adviezen naar een tussen oplossing (tijdelijke kaart) maar wil de 8800 GTS nog niet helemaal uit m'n hoofd zetten gezien de overbluffende test resultaten.

Zijn er tweakers die ervaring hebben met de 8800 GTS kaarten ?
Heb de topics van "Discussietopic nVidia 8xxx series" doorgelezen maar daar vindt je overwegend positieve feedback. Zijn er ook tweakers met een 8800 GTS die liever eerst een tijdelijke kaart hadden genomen. Of is de kaart overtuigend genoeg ?

Thx
Remco

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik besloten voor de 8800 kaart te gaan maar ik twijfel tussen de gts en gtx (merk msi)
Qua budget geen probleem, maar ik speel af en toe een online game (quake / unreal) en wil de kaart langere tijd kunnen gebruiken (wil gewoon 4 jaar kunnen draaien zonder een andere kaart te hoeven kopen). Ik ga overigens vista ultimate draaien
Ik wil de pc ook kunnen aansluiten op een lcd tv (42 inch) en zodra de hd-dvd cq blu ray spelers (voor de pc) beschikbaar komen films kunnen kijken. Zou ik daar nog performance verschillen kunnen zien tussen de gts en gtx ?

Alvast bedankt voor het advies

Remco

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42

Theo

moederbord

Ik zou gaan voor de GTS.

Zowel de GTS als de GTX zijn topkaarten. de GTX presteerd ietsje beter, maar moet daarvoor wel fors duurder zijn. Der GTX presteerd iets van 10- 20 % beter, maar moet daarvoor wel 30-35 % duurder zijn.

Verder schat ik dat de GTS beter over te klokken valt omdat hij lager geklokt is dan de GTX.

En last but not least, de GTX lust 40 watt meer aan stroom. Dit betekend dat je voeding ongeveer 60 watt meer uit het stopcontact moet halen dan als je een GTS zal hebben..

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
ok, thanks:
Ik heb besloten een aantal wijzigingen door te voeren (geen losse voeding meer, maar de antec standaard, en de processor koeling -> niet de 9500 maar de 9700)

Dan zou het totaal nu worden:

Kast: Antec sonata II met 450 w voeding
Kast fans vervangen : Coolink SWIF 1201 Basic (2x)
Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775,
Processor koeling: Zalman CNPS9700 LED
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2x (CL4)
Harddisk 2 * Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial
ATA300
Grafische kaart: MSI EN8800GTS, 640 MB, GDDR3, PCI Express x16
Besturingssysteem Microsoft vista ultimate

De enige twijfel die ik nog heb is of ik het geheugen van kingston zal nemen. Weet eigenlijk niet goed of er kwaliteitsverschil tussen de 2 zit en of het moederbor beter met 1 van de 2 overweg kan.

Aanvullend commentaar/advies is welkom

thx

Remco
Pagina: 1