Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 16:30
In het kader van een studie ben ik aan het onderzoeken hoe ik binnen een organisatie een systematiek zou kunnen opzetten ten aanzien van ICT benchmarking. Hiermee doel ik niet op zoiets als een 3d mark score ;) maar op op de performance van de totale ICT organisatie binnen een bedrijf: hoe presteren we (bijv. ten aanzien van gelijksoortige bedrijven)?

Denk hierbij dus aan zaken als kosten per werkplek, het totaal aan ICT personeel (in kosten en aantal fte) in verhouding tot het aantal werkplekken, infrastructuurkosten, etc. Ik wil ook duidelijk maken dat ik in dit opzicht nog zoekende ben; wat is zinvol en mogelijk en wat niet....

Heeft iemand hier ervaring mee? Welke modellen worden hier voor gebruikt? Zijn er goede boeken over?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Je kan alle kosten van ICT op papier zetten maar dan heb je nog maar een klein stukje, hoe snel worden problemen opgelost? Hoe vaak worden problemen voorkomen door ict voordat de gebruiker er iets van merkt, etc. Allemaal zaken die de prestaties van je ICT organisatie vergelijkbaar maken. Wat zijn bevoorbeeld de kosten dat een werknemer (of hele afdeling) niet kan werken omdat applicatie a niet werkt/server niet beschikbaar is.

Hoe je dit wilt vergelijken met gelijksoortige bedrijven is een moeilijke, vaak geven bedrijven niet echt openkaart over hun kosten in verhouding met de prestaties.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Ik zou bijvoorbeeld eens [google=ICT metrics models cost], met als interessant resultaat een boek "IT Services: Costs, Metrics, Benchmarking and Marketing"

Verder klinkt dit wel als een huiswerkopdracht.

Verwijderd

Inderdaad, dit leer je op school.

Als je op school zit en dit is je opdracht: Ga gewoon werken en niet het antwoord aan andere mensen vragen, je wil toch leren?

Als je niet op school zit maar dit in een bedrijf tegenkomt: Ga op zoek naar iemand die de geschikte opleiding heeft gedaan en huur die persoon in.